مفهوم «انتظار» در بیان علامه حکیمی
کد خبر: 3890454
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۷

مفهوم «انتظار» در بیان علامه حکیمی

علامه محمدرضا حکیمی بر این باور است که انتظار، دعوت به «نپذیرفتن» است، نه «پذیرفتن»، نپذیرفتن باطل، نپذیرفتن ستم، نپذیرفتن بردگی و ذلت.

به گزارش ایکنا؛ علامه محمدرضا حکیمی، استاد و پژوهشگر شهیر دین در کتاب «خورشید مغرب»  با عنوان فرعی «غیبت، انتظار و تکلیف» درباره مفهوم انتظار اینگونه بیان می‌کند:

نباید پنداشت که انتظار ظهور و چشم به راه «مهدی موعود» بودن، به گونه‌ای موجب از دست رفتن حرکت‌های اصلاحی و حماسه‌های دینی و اجتماعی است. هرگز چنین نیست.

انتظار، دعوت به «نپذیرفتن» است، نه «پذیرفتن»، نپذیرفتن باطل، نپذیرفتن ستم، نپذیرفتن بردگی و ذلت.

انتظار، درفش بنیادگر مقاومت است، در برابر هر ناحقی و هر ستمی و هر ستمگری...

مفهوم «انتظار» در بیان علامه حکیمی

همچنین، کتاب خورشید مغرب، در چهارده فصل نوشته شده است و یک یادآوری مهم دارد:
میلاد، شمایل و سیرت، غیبت، در کتاب‌های پشینیان، در کتاب‌های مسلمین، در «قرآن کریم»، در «سوره قدر»، در علوم عقلی، در علوم تجربی، در فلسفه تربیتی و سیاسی، عینیت مقاومت نه عینیت تلسیم، انتظار و در طلب خورشید عنوان فصل‌های کتاب است.
استاد حکیمی در بخشی از کتاب چنین نوشته است: «یکی از ابعاد عظیم تکلیف حساس و بزرگ، در روزگارن غیبت و انتظار، حفظ دین، نگهبانی مرزهای عقیدتی و حراست از باورهای مقدس است. جامعه منتظر، نباید درباره این امر عظیم سستی روا بدارد.
لازم است فروغ ایمان و نور یقین و پرتو عقیده به حق و تشعشع اعتقادات راستین، همواره در دل و جان مردم محفوظ باشد و پیوسته ژرف تر و ژرف تر شود و بارورتر و بارورتر گردد. لازم است جان و دل نوباوگان، نوجوانان و جوانان، هردم در برابر تابش اعتقادات حقه قرار گیرد و از این تابش و تجلی آکنده گردد. ایمان، جزء وجود آنان و مایه تقوم هویت اصلی آنان باشد؛ تا کم کم، حق و فداکاری در راه اعتلای حق، چون خون، همۀ وجود آنان را گرم کند و چون روح، جوهر حیات آنان باشد.


یادآوری می شود؛ خورشید مغرب، نخستین بار در ۵۱ صفحه در سال ۱۳۴۹ ش، از سوی انتشارات غدیر در تهران به چاپ رسید. در سال ۱۳۶۰ مباحث و نکات دیگری بر آن افزوده شده و در همان قطع به همت  دفتر نشر فرهنگ اسلامی چاپ شد.
نگارنده در سال ۱۳۶۲، آن را در قطع وزیری، با ۳۹۰ صفحه به شکل کنونی درآورد و از آن زمان تاکنون بارها چاپ و منتشر شده است. 

مطالعه این کتاب را در ایام میلاد موعود(عج) به مخاطبان عزیز پیشنهاد می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha