از تکرارهای پدرانه‌ تا ثبت آیات در حافظه نوجوان روشن‌دل
کد خبر: 3901043
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۸

از تکرارهای پدرانه‌ تا ثبت آیات در حافظه نوجوان روشن‌دل

حافظ روشندل همدانی گفت: در مسیر حفظ قرآن، پدرم همانند یک استاد، سختی‌های بسیاری متحمل شد چراکه علاوه بر دریافت روزانه محفوظات من، آیات را نیز برایم تکرار می‌کرد تا راحت‌تر در ذهنم نقش ببندد.

تکرارهای پدرانه‌ای که آیات را در حافظه زهرای روشن‌دل نقش می‌بستزهرا زمانی‌وفادار، حافظ روشندل قرآن کریم، در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: از 6 سالگی حفظ قرآن را به علاقه خود و با حمایت‌های پدرم آغاز کردم.

این حافظ روشندل با اشاره به اینکه اکنون 11 سال سن دارد، افزود: با یاری خداوند و تلاش‌های پدرم، موفق به حفظ کل قرآن کریم در طی 4 سال شدم.

وی با بیان اینکه حفظ قرآن را از طریق فایل‌های صوتی دنبال کرده است، گفت: از 6 سالگی حفظ قرآن را با گوش دادن به فایل صوتی استاد پرهیزگار، آغاز کردم و پس از 4 سال در 10 سالگی حافظ کل قرآن کریم شدم.

زمانی گفت: متأسفانه جامعة‌القرآن کتاب‌های آموزشی قرآن با خط بریل را ندارشت و آشنایی با حروف عربی و تجوید و خروج این حروف را از طریق قلم قرآنی استاد پرهیزگار دنبال کردم. ناگفته نماند در مسیر حفظ قرآن، پدرم همانند یک استاد، سختی‌های بسیاری متحمل شد چراکه علاوه بر دریافت روزانه محفوظات من، آیات را نیز برایم تکرار می‌کرد تا راحت‌تر در ذهنم نقش ببندد. بنابراین باید بگویم که بدون حمایت‌های پدرم، شاید به‌سادگی و طی 4 سال نمی‌توانستم حافظ کل قرآن شوم، خواهرم نیز نقش مهمی در این مسیر داشت به‌گونه‌ای که گاهی اوقات، به‌جای پدر، ایشان کار حفظ من را دنبال می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه اکنون در مقطع پنجم ابتدایی مشغول به تحصیل است، ابراز کرد: قرآن تأثیر بسیار زیادی در تحصیل و درس من داشته است به‌گونه‌ای قدرت یادگیری‌ام را چندین برابر کرده است.

زمانی با بیان اینکه از خداوند مهربان شاکرم که هیچ‌گاه مرا تنها نگذاشته است، گفت: حفظ قرآن علاوه بر یادگیری بهتر دروس، در رفع استرس نیز بسیار مؤثر است به‌گونه‌ای که در طول روز و در شرایط استرس‌زا قرآن تنها آرامش و مأوای من بوده است.

نبود کتب آموزش قرآن با خط بریل در همدان

این حافظ روشندل اشاره‌ای به کمبود‌های جامعه روشندلان در حوزه قرآن داشت و گفت: متأسفانه یکی از مشکلات مهم روشندلان، نبود کتاب با خط بریل است که در شهر همدان به‌ هیچ‌ عنوان قرآن با خط بریل یافت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه پس از حفظ قرآن، اکنون مشغول به ترجمه و مفاهیم قرآن است، گفت: برای آموختن معانی و مفاهیم قرآن، نیاز به قرآنی با خط بریل داشتم که با پیگیری‌های بسیار موفق به یافت این کتاب در همدان نشدم. در ادامه به همت خانم روشنیان، مدیر جامعةالقرآن، این کتاب با (قیمت 1میلیون و 200 هزار تومان) سفارش از اصفهان برایم ارسال شد. اصرار من به خواندن معانی قرآن به آن جهت بود که حفظ قرآن زمانی ارزشمند خواهد بود که در کنار آن به مفاهیم آیات نیز توجه و در نهایت از آن در زندگی بهره گرفته شود.

از تکرارهای پدرانه‌ تا ثبت آیات در حافظه نوجوان روشن‌دل

نابینایی برایم کمبود نیست

زمانی با اشاره به اینکه چندین مرتبه در مسابقات قرآن اوقاف موفق به کسب رتبه نخست در مرحله استانی شده است، ادامه داد: به دنبال آن هستم تا علاوه بر حفظ در رشته ترجمه و مفاهیم قرآن کریم اداره ارشاد اسلامی نیز شرکت کنم.

این حافظ نوجوان با اشاره به اینکه مادرزادی از نعمت بینایی محروم است، ابراز کرد: من هیچ‌گاه نابینایی را به‌عنوان کمبود در خود ندیدم چراکه بسیار راحت‌تر از دیگران توانستم قرآن را حفظ کنم.

وی با بیان اینکه به دنبال مفاتیح‌الجنان با خط بریل است، گفت: متأسفانه در همدان کتاب با خط بریل یافت نمی‌شود، لذا قرائت ادعیه و مناجات را از طریق فایل‌های صوتی دنبال می‌کنم هرچند که دوست داشتم دعای جوشن‌کبیر را در شب‌های قدر از روی کتاب و با لمس انگشتان خود قرائت کنم.

زمانی اشاره‌ای به 2 دیدار خود با استاد پرهیزگار داشت و گفت: در سال 96 و 98 موفق به دیدار با استاد پرهیزگار شدم، در سال 96 حافظ 10 جزء قرآن و در سال 98، حافظ کل قرآن کریم بودم. از آنجاکه من به دلیل عدم بینایی، از همان کودکی با صدای استاد پرهیزگار حفظ قرآن را آغاز کردم، بنابراین علاقه بسیاری به هم‌صحبتی با ایشان داشتم، در همین راستا با هماهنگی‌های مدیر جامعة‌القرآن خانم روشنیان، موفق به دیدار ایشان در قم شدم.

وی با بیان اینکه دیدار با استاد پرهیزگار از برکات همان قرآن است، گفت: از خداوند بسیار سپاسگزارم که مرا در مسیر قرآن قرار داد و هیچ‌گاه از یاد و حال من غافل نبوده و همواره در کنار من و آرام‌بخش قلب من بوده است.

انتهای پیام
captcha