پیشنهاد وزیر ارتباطات به اپراتورها برای حفاظت از کودکان در فضای مجازی
کد خبر: 3904573
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹

پیشنهاد وزیر ارتباطات به اپراتورها برای حفاظت از کودکان در فضای مجازی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم «رونمایی از دسترسی هزار و 34 روستا به شبکه ملی اطلاعات» با ارائه پیشنهاد به اپراتور‌ها بر ضرورت حفاظت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی از سوی آن‌ها تأکید کرد و گفت: اپراتور‌ها باید حمایت و حفاظت خود از کودکان را در فضای مجازی افزایش دهند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم «رونمایی از دسترسی هزار و 34 روستا به شبکه ملی اطلاعات» امروز شنبه، ۲۴ خردادماه، از طریق ویدئو کنفرانس و با حضور محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمعی از مدیران و مسئولان کشوری و لشکری برگزار شد.
 
در این مراسم در مجموع هزار و 34 روستا با سرمایه ۳۰۴ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند که استان‌های کردستان، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی صدر جدول دسترسی به شبکه ارتباطی را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده‌اند.

آذری‌جهرمی در این مراسم با اشاره به اینکه بنابر دستور رئیس جمهور و حمایت رئیس سازمان برنامه و بودجه، شبکه ملی اطلاعات بیش از گذشته توسعه پیدا کرده است، اظهار کرد: وزارت ارتباطات همه تلاش خود را می‌کند تا همه روستا‌های بالای ۲۰ خانوار تا پایان سال به اینترنت سراسری متصل شوند. وعده‌های دولت به مردم کردستان تا حد زیادی تحقق پیدا کرده است و همچنان تلاش می‌کنیم تا این فعالیت‌ها ادامه داشته باشد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: امیدواریم با همکاری استانداری‌های استان کردستان و کهگیلویه و بویراحمد، عقب‌ماندگی‌ها در شبکه ملی اطلاعات در این استان‌ها جبران شود. باید شرایطی در روستا‌های کشور فراهم شود که دیگر نیاز نباشد مردم روزانه برای دسترسی به اینترنت مسافت‌های زیادی را طی کنند.

وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه، وزارت ارتباطات مکلف شده است تا پایان امسال ۹۰ درصد روستا‌های بالای ۲۰ خانوار را به اینترنت سراسری متصل کند، گفت: اکنون وزارت ارتباطات به این رقم دست یافته است و امیدواریم تا پایان امسال به عدد ۱۰۰ درصد برسیم.

آذری‌جهرمی بیان کرد: اپراتور‌ها در اتصال روستا‌ها به اینترنت سراسری همکاری مطلوبی دارند و با استمرار این همکاری، قطعاً به هدف ۱۰۰ درصدی می‌رسیم. برای احداث سایت‌های ارتباطی، بودجه بسیار زیادی نیاز است، ولی نتیجه چنین فعالیت‌هایی بدون شک، عدالت ارتباطی است که همان مصداق عدالت اجتماعی محسوب می‌شود. نتیجه این کار «عدالت ارتباطی» است که از مصادیق «عدالت اجتماعی» محسوب می‌شود.
 
وی گفت:‌ در پدیده کرونا به روشنی مشاهده کردیم که کشور تا چه حد نیازمند اینترنت است. در همین پدیده کرونا دیدیم که آموزش چه در مدارس و چه دانشگاه‌ها به بستر فضای مجازی منتقل شد. اقتصاد در بازار بورس، سهام عدالت، بانکداری و... مبتنی بر فضای مجازی شد. بخش مهمی از کنترل شیوع ویروس کرونا در اطلاع‌رسانی هم بر بستر فضای مجازی محقق شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص اهمیت تقویت محتوای فرهنگی از سوی اپراتور‌ها، تصریح کرد: در موضوع سرگرمی و خدمات عمومی و تولید محتوای فرهنگی هم اگر بستر شبکه ملی اطلاعات وجود نداشته باشد، در واقع عدالت وجود ندارد. البته وزارت ارتباطات به دنبال تحول دیجیتال برای شکوفایی اقتصاد دیجیتال است؛ در این مسیر شفافیت در بستر اقتصاد دیجیتال افزایش یافته و به‌ زودی فساد از کشور رخت می‌بندد.
 

وی با تأکید بر اینکه همه این‌ها نشان داد که فضای مجازی اهمیت دوچندانی پیدا کرده، گفت: ترافیک ما 150 درصد رشد کرد و مجموعاً دو و نیم برابر شد و اگر بستر شبکه ملی اطلاعات در روستاها فراهم نباشد، وقتی‌ این‌ همه وابستگی وجود دارد، یعنی عدالت وجود ندارد و این تلاشی که مجموعه وزارت ارتباطات برای توسعه خدمات در روستاها می‌کنند، برای برقراری عدالت است که کار بسیار ارزشمندی است.

وزیر ارتباطات ادامه داد: ما همه این کارها را می‌کنیم تا تحولی را رقمی بزنیم تحت عنوان تحول دیجیتال که نتایج آن شکوفایی اقتصاد دیجیتال است. تلاش می‌کنیم با این تحول شبکه ملی اطلاعات را رقم بزنیم و توسعه دهیم. تلاش می‌کنیم تا میدان را برای جوانان باز کنیم و ظرفیت اشتغال را برای آن‌ها افزایش دهیم. تلاش می‌کنیم تا زندگی مردم را راحت‌تر کنیم و شفافیت به وجود بیاید و نتیجه‌اش آن شود که فساد از کشور ما رخت بربندد. تلاش برای تحول دیجیتال و توسعه اقتصاد دیجیتال از این جنبه‌ها نیز ارزشمند است.

آذری‌جهرمی با بیان اینکه چند پیشنهاد برای مجموعه ایرانسل دارم، گفت: پیشنهاد اول اینکه طی یک ماه با همکاری سکوهای توزیع محتوای کاربر محور، شرایطی را فراهم کنید تا بخشی از درآمد گردش محتوا در شبکه به تولیدکننده محتوا برسد. لازمه یک جهش بزرگ در تولید محتوا بر بستر پلت فرم‌های موجود در شبکه ملی اطلاعات حائز اهمیت است. امیدواریم که بزرگ‌ترین اپراتور دیجیتال ایران که ایرانسل است بتواند در این یک ماه به پیاده‌سازی این مکانیسم مهم و ایجاد یک انقلاب در فضای تولید محتوا برسد. امروز اپراتور‌ها با حمایت از جوان‌ها و استارت‌آپ‌ها به موفقیت‌های بزرگی رسیده و اشتغال‌زایی زیادی کرده‌اند. وزارت ارتباطات از اپراتور‌های کشور می‌خواهد با اختصاص بخشی از درآمد خود به مشترکان، نظام تعرفه‌ای برای ترافیک اینترنت سراسری را اصلاح کرده و تحول بزرگی را رقم زنند.

وی با ارائه پیشنهاد به اپراتور‌ها بر ضرورت حفاظت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی از سوی آن‌ها تأکید کرد و گفت: پیشنهاد دوم در ارتباط با حفاظت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی است. اپراتور‌ها باید حمایت و حفاظت خود از کودکان را در فضای مجازی افزایش دهند. در حوزه محتوا، وزارت ارتباطات با برگزاری رویداد‌های مختلفی تلاش کرده است تا آگاهی مردم را در مورد ایمنی کودکان در فضای مجازی افزایش دهد. برای حفاظت از کودکان باید هم نرم‌افزار و هم سخت‌افزار‌های ارتباطی توسعه پیدا کند. در واقع باید اکوسیستم مخصوص کودکان در فضای مجازی ترویج شود.

بیژن عباسی آرند، مدیرعامل شرکت ایرانسل نیز در این مراسم ضمن خیر مقدم به وزیر ارتباطات، گفت: ما با گذر از نسل دوم تلفن همراه به نسل‌های بعد رسیدیم و از یک net fuor peravedr در لایه‌های مختلف به نسل سه ارتقا پیدا کردیم و در نسل چهارم فناوری، ایرانسل به یک پلتفرم peravedr تبدیل شده است و در سطوح مختلف به سرویس‌دهی مختلف رسیده و توسعه چشمگیری در تجارت جدید جهانی دست پیدا کرده است.

وی ادامه داد: ما فکر می‌کنیم که در ۵G اپراتور ایرانسل به سطحی بالاتر رسیده است و ظرفیت‌های جدیدی را برای مشتریان خود فراهم خواهد کرد. سرویس‌های دیجیتالی که مجموعه ایرانسل در حوزه‌های سرگرمی، آموزش، اینترنت اشیا و ... برای مشتریان خود فراهم کرده است و بیش از ۹۴ درصد پنل فروش ایرانسل به صورت دیجیتال انجام می‌شود.

عباسی‌آرند بیان کرد: در بحث سرمایه‌گذاری و کارآفرینی ما برنامه کاربردی «چهارخانه» که یک APP STOR مناسب است، راه‌اندازی شده و ایرانسل سرمایه‌گذار آن بوده است.
 
وی توضیحاتی را درباره وضعیت اینترنت روستایی کشور ارائه کرد و گفت: نزدیک به ۱۸ هزار روستا به اینترنت ۴G ایرانسل متصل هستند و بیش از ۹۳۰ روستا به شبکه ایرانسل WG متصل شدند و بیش از ۶۱۷ هزار روستا به شبکه رومینگ ایرانسل متصل شد‌ه‌اند.

محمد امید، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم در این مراسم گفت: در کشور ۹۷ هزار نقطه آبادی داریم که از این میزان ۶۲ هزار نقطه دارای سکنه است و باقیمانده آن که ۳۵ هزار نقطه آبادی می‌شود همه روستا نیستند بلکه بعضی یک پمپ بنزین، رستوران و مانند اینهاست که بر این اساس حدود یک سوم این رقم یعنی ۱۲ تا ۱۳ هزار نقطه آبادی روستا بوده‌اند که خالی از سکنه شده‌اند.

وی با بیان اینکه از وقتی که تسهیلات اشتغال روستاییان دارد پرداخت می‌شود سهم اشتغال روستائیان حدود ۲۰ درصد نسبت به ۳ سال پیش افزایش یافته، افزود: طبق آمار‌ها در سال ۹۶ و ۹۷ مهاجرت معکوس از شهر‌ها به روستا‌ها افزایش یافته است و بعد از سرشماری رقم دقیق افزایش مهاجرت معکوس مشخص خواهد شد.

به گزارش ایکنا؛ در این مراسم و برای تحقق اهداف اصلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌ منظور تکمیل دسترسی ۱۰۰ درصدی روستا‌های بالای ۲۰ خانوار کشور به شبکه ارتباطی تا پایان سال جاری، نزدیک به ۵۰۰ روستا در قالب خدمات عمومی ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات(USO) و بیش از ۵۰۰ روستا با سرمایه‌گذاری شرکت ایرانسل به شبکه ملی اطلاعات و شبکه پهن باند ارتباطی کشور متصل شدند.

همچنین، با برقراری ارتباط مستقیم با دو روستای «شهنیز» در استان کهگیلویه و بویراحمد و «گلانه» در استان کردستان به عنوان نمونه‌هایی از ۱۰۳۴ روستا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سایت‌های مخابراتی در این روستا‌ها را افتتاح کرد. روستا‌هایی که در قالب طرح USO به شبکه ارتباطی متصل شدند، ۴۹۱ روستا، با احداث ۱۴۳ سایت و با سرمایه‌گذاری ۲۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بودند. در این میان استان‌های کردستان با ۱۱۴، سیستان و بلوچستان با ۹۱ و خراسان رضوی با ۵۷ روستا بیشترین سهم از این طرح توسعه را دارند.

شرکت ایرانسل هم ۵۴۳ روستا را با احداث ۱۶۳ سایت و با سرمایه‌گذاری مستقیم ۸۹ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومانی به شبکه ارتباطی متصل کرد. استان‌های فارس با ۶۸، خراسان رضوی با ۵۹ و کردستان با ۵۷ بیشترین سهم از طرح توسعه ارتباطی شرکت ایرانسل را دارند.

براساس این گزارش در مراسم امروز در مجموع ۱۰۳۴ روستا با سرمایه ۳۰۴ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند که استان‌های کردستان با مجموع ۱۷۱ روستا و سرمایه‌گذاری ۶۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی، سیستان و بلوچستان با مجموع ۱۲۸ روستا و سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی و خراسان رضوی با مجموع ۱۱۶ روستا و سرمایه‌گذاری ۳۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی، صدر جدول دسترسی به شبکه ارتباطی را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص دادند.
انتهای پیام
captcha