مجله آمریکایی: سازمان ملل بر جنایات عربستان در یمن سرپوش گذاشته‌ است
کد خبر: 3907294
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲

مجله آمریکایی: سازمان ملل بر جنایات عربستان در یمن سرپوش گذاشته‌ است

یک مجله آمریکایی با توصیف جنایات عربستان سعودی در یمن و سرپوش گذاشتن سازمان ملل بر جنایات این رژیم، نوشت: سازمان ملل از یک‌سو ائتلاف سعودی را از فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان مستثنا می‌کند و از سوی دیگر کمک‌های بشردوستانه برای این کودکان ارسال می‌کند.

به گزارش ایکنا به نقل از «القدس العربی»، سازمان ملل متحد در منشور خود این سازمان را یک مرجع اخلاقی بین‌المللی معرفی کرده که برای نجات نسل‌های آینده از پیامدهای جنگ تأسیس شده است، اما فعالان حقوق بشر که تلاش می‌کنند به حمایت آمریکا از جنگ یمن پایان دهند، می‌گویند این سازمان بین‌المللی بر انتقادات از ائتلاف سعودی سرپوش می‌گذارد و رهبران این ائتلاف را به سبب جلوگیری از به خطر افتادن کمک‌های بشردوستانه می‌ستاید.
 
به قول «جیهان حکیم»، رئیس کمیته ائتلاف یمنی، «دستی که ادعای کمک به مردم یمن را دارد، همان دستی است که در بمباران آنها متجاوزان را یاری می‌کند.»
 
ماهنامه آمریکایی «in these times» چاپ شیکاگو در مقاله‌ای درباره موضع سازمان ملل در برابر تجاوزهای عربستان سعودی به یمن نوشت که این سازمان با محافظه‌کاری، در مقابل این جنایات موضع‌گیری کرده است.
 
«ساره لازار»، نویسنده این مقاله، اشاره کرده است که دبیرکل سازمان ملل ائتلاف سعودی را که بیش از ۵ سال است یمن را درگیر جنگ کرده، از فهرست سیاه کشورها و گروه‌های مسلح عامل کشتار کودکان حذف کرده است. این اقدام بلافاصله با انتقاد و توبیخ بسیاری از سازمان‌های ضد جنگ روبه‌رو شد، به ویژه که با بمباران یک خودرو در شمال یمن همزمان بود که به کشته شدن ۱۱ شهروند یمنی از جمله چهار کودک منجر شد.
 
نویسنده مقاله نتیجه‌گیری می‌کند که این اقدام‌ توجیهی ساده دارد و آن تلاش برای دستیابی به حمایت‌ از غارت اموال یمن برای ادامه یافتن کمک‌های بشردوستانه است. نشانه‌های بسیاری برای تأیید این نظریه وجود دارد، از جمله اینکه سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۶ عربستان سعودی را در پاسخ به تهدیدهای این کشور درباره قطع سرمایه‌گذاری در برنامه‌های این سازمان از فهرست کشتار کودکان حذف کرد.
 
لازار به دلیلی تازه‌تر اشاره می‌کند و می‌نویسد: سازمان ملل متحد در دوم ژوئن میزبان یک نشست مجازی به منظور جمع‌آوری کمک‌های مالی برای یمن بود، در حالی که یمن مورد حملات ائتلاف سعودی و محاصره ریاض قرار دارد و این محاصره به قطع کمک‌های پزشکی به این کشور منجر شده است.
 
عربستان از سال ۲۰۱۵ جنگ علیه یمن را به راه انداخته و از آن زمان تاکنون در حال بمباران مناطق مختلف این کشور است. دخالت نظامی ائتلاف سعودی باعث وخامت بحران سیاسی و انسانی در یمن شده و این کشور را به بدترین بحران انسانی در جهان تبدیل کرده است.
انتهای پیام
captcha