خبر خوب از مجامع قرآنی تصمیم‌ساز | ارائه کمک‌هزینه تحصیلی به حافظان و قاریان دانشگاه‌های دولتی
کد خبر: 3907500
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۵

خبر خوب از مجامع قرآنی تصمیم‌ساز | ارائه کمک‌هزینه تحصیلی به حافظان و قاریان دانشگاه‌های دولتی

یکی از خروجی‌های مهم جلسه صد‌ونهم مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی که روز گذشته برگزار شد، اضافه شدن بندی به ضوابط اهدای کمک‌هزینه تحصیلی به قاریان و حافظان قرآن کریم بود، ضوابطی که بر اساس آن از این پس دانشجویان دولتی نیز از کمک هزینه‌تحصیلی برخوردار خواهند شد.

خروجی مهم صد و نهمین جلسه مجمع مشورتی چه بود؟صد‌ونهمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی روز گذشته، هشتم تیرماه در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد. گزارش مشروح این جلسه روز گذشته با عنوان «بررسی عملکرد وزیران در شورای توسعه و چالش تعدد دستگاه‌های عضو» منتشر و سعی شد تا به تمامی جزئیات آن پرداخته شود.

گزارش مشروح می‌تواند برای افرادی که در دستگاه‌ها و ادارات قرآنی در سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند، مفید فایده باشد، ولی اکثریت، دغدغه دانستن تمامی جزئیات مباحث را ندارند و آنچه که نتیجه‌بخش برای توسعه فرهنگ قرآنی است، مدنظر داشته و خواستار خواندن و شنیدن آن هستند. بحث اهدای کمک‌هزینه تحصیلی به دانشجویان قاری و حافظ قرآن کریم که در جلسه دیروز مطرح شد از مواردی است که در این جلسه مطرح شد.

کمک‌هزینه تحصیلی به دانشجویان قاری و حافظ قرآن

هر چند که اعتبار در نظر گرفته برای آن اندک است، اما وضعیتی بهتر از موضوعات دیگر قرآنی اعم از بیمه فعالان قرآنی و ... دارد.

پیش‌بینی افزایش اعتبار این طرح در سال 99، باعث شد تا گمانه‌هایی مبنی بر مازاد بودن بخشی از آن و بازگشت به خزانه ایجاد شود و موجب شد تا از مدت‌ها قبل، اصلاح آئین‌نامه در دستور کار مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی قرار گیرد.

اما آنچه که دارای اهمیت است، این است که این کمک‌هزینه صرفاً به دانشجویان قاری و حافظ قرآن کریم که در دانشگاه‌های غیر دولتی تحصیل می‌کردند، پرداخت می‌شد. افزایش این بودجه و پیش‌بینی مازاد بودن بخشی از آن، باعث شد تا از اواخر سال قبل تغییراتی در آئین‌نامه لحاظ شود به گونه‌ای که دانشجویان قاری و حافظ قرآن در دانشگاه‌های دولتی نیز از این کمک‌هزینه بهره‌مند شوند.

آماری از توزیع کمک‌‌هزینه تحصیلی در سال 98

بودجه این طرح در سال 98، بالغ بر دو میلیارد و 200 میلیون تومان بوده و با افزایشی حدود 90 درصدی به سه میلیارد و 900 میلیون تومان در سال 99 رسیده است.

در سال 98، 336 نفر از دانشجویان قاری و حافظ قرآن کریم از کمک‌هزینه تحصیلی بهره‌مند شده‌اند(با احتساب دو ترم پرداخت در هر سال برای یک دانشجو) که 172 نفر در مقطع دکترا؛ 122 نفر در مقطع کارشناسی‌ارشد؛ 39 نفر در مقطع کارشناسی و سه نفر در مقطع کاردانی از ایبوده است. بیشترین اعتبار نیز از لحاظ میزان اعتبار و از لحاظ نفرپرداخت مربوط به مقطع دکترا با مبلغ یک میلیارد و 800 میلیون تومان بوده است.

اگرچه این کمک‌هزینه در ابتدا ناچیز بوده و عمدتاً کمتر از یک میلیون تومان برای هر نیم‌سال تحصیلی است، اما خبر خوبی برای آن دسته از قاریان و حافظانی است که در دانشگاه‌های دولتی تحصیل می‌کنند.

یادداشت از تیمور کاکایی

انتهای پیام
captcha