کمک 30 میلیارد تومانی دانش‌آموزان به محرومان / 15 تیر؛ آغاز برنامه‌های اوقات فراغت
کد خبر: 3907530
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
کاظمی خبر داد؛

کمک 30 میلیارد تومانی دانش‌آموزان به محرومان / 15 تیر؛ آغاز برنامه‌های اوقات فراغت

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، با بیان اینکه برنامه‌های اوقات فراغت تابستان جاری، از 15 تیرماه، به مدت شش هفته برگزار می‌شود، گفت: با محوریت بسیج دانش‌آموزی و همکاری همه تشکل‌ها، بیش از 30 میلیارد تومان از سوی جامعه دانش‌آموزی به نیازمندان اهدا شد.

علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، امروز،‌ 9 تیرماه، با حضور در نشستی خبری، با اشاره به مشارکت دانش‌آموزان در رزمایش همدلی مؤمنانه، گفت: با محوریت بسیج دانش‌آموزی و همکاری همه تشکل‌ها، بیش از 30 میلیارد تومان از سوی جامعه دانش‌آموزی به نیازمندان اهدا شد.

وی با بیان اینکه برنامه‌های اوقات فراغت تابستان جاری، از 15 تیرماه، به مدت شش هفته برگزار می‌شود، گفت: امسال برنامه‌ها با محوریت فضای مجازی برگزار می‌شود. تمام دارالقرآن‌ها در شبکه شاد می‌توانند گروه کلاسی تشکیل دهند. مراسم افتتاحیه نیز روز 14 تیرماه، با سخنرانی وزیر آموزش و پرورش در شبکه شاد برگزار می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، مهم‌ترین اقدام در پی شیوع کرونا را راه‌اندازی صدای مشاور برای ارتقای تاب‌آوری دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها در برابر شیوع کرونا اعلام کرد و گفت: 65 هزار نفر از سامانه مشاوره استفاده کرده‌اند.

وی از تهیه پروتکل‌های بهداشتی ویژه در مواجهه با کرونا و ارائه آنها به دانش‌آموزان خبر داد و گفت: مهم‌ترین اقدام مؤثر در مدیریت بحران، ایجاد فضای معنوی است؛ بر همین اساس اداره‌کل قرآن و عترت با ارسال ادعیه و آیات قرآن و راه‌اندازی پویش‌های هر خانه یک مسجد، پویش قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه، حفظ جزء 30 قرآن کریم و ... فضای معنوی در خانه‌ها ایجاد کرد.

کاظمی در ادامه به تشریح اقدامات صورت گرفته در استفاده از شبکه شاد برای انجام برنامه‌های فرهنگی پرداخت و گفت: بسته‌های آموزشی نیز در مناطق محروم توزیع شد تا خلأهای آموزشی رخ داده رفع شود. در حوزه پرورشی از شبکه امید، نمایش و شبکه‌های استانی استفاده کردیم و برنامه کرونا مثبت تولید شد.

وی از برگزاری جشن تکلیف 25 هزار دانش‌آموز خبر داد و گفت: با ورود به شبکه شاد، پنج هزار و 270 محتوا تولید و پخش شد. دارالقرآن مجازی نیز شکل گرفته است.

کاظمی با اشاره به اینکه دارالقرآن‌های مجازی نیز شکل گرفته و تمام برنامه‌‌ها به صورت مجازی در حال انجام است، گفت: برگزاری برنامه‌ها به شکل مجازی یک ظرفیت است و محدودیتی ایجاد نخواهد کرد؛ اصل برنامه‌های اوقات فراغت سال جاری نیز در بستر فضای مجازی شکل گرفته و با محوریت دارالقرآن‌ها، مجتمع‌های ورزشی، کانون‌های تربیتی و ... انجام خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه شعار امسال «هر دانش‌آموز یک مهارت است»، گفت: برنامه‌های اوقات فراغت در مناطق قرمز در فضای مجازی و در مناطق زرد و سفید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام خواهد گرفت.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از راه‌اندازی 30 پایگاه اوقات فراغت به صورت مجازی و حقیقی خبر داد و افزود: سال گذشته سه میلیون دانش‌آموز در برنامه‌های اوقات فراغت شرکت کردند که پیش‌بینی می‌کنیم امسال تعداد شرکت‌کنندگان در این برنامه‌ها افزایش یابد.

وی در ادامه سخنان خود به تشریح برنامه‌های این معاونت در خصوص هدایت تحصیلی دانش‌آموزان پرداخت و گفت: هدایت تحصیلی دانش‌آموزان بر مبنای سه مؤلفه بررسی مشاوره‌‌ای در قالب آزمون رغبت تحصیلی، ظرفیت و گنجایش آموزش و پرورش و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان انجام می‌شود.

کاظمی تشریح کرد: از آذرماه سال گذشته، فرایند هدایت تحصیلی دانش‌آموزان آغاز شده و 990 هزار دانش‌آموز، والدین و معلمان و مشاوران به طور کامل در این آزمون شرکت کرده‌اند و 10 هزار دانش‌آموز در مناطق محروم به دلیل عدم دسترسی به اینترنت و نبود امکانات نتوانستند در این آزمون شرکت کنند.

وی از آسیب‌شناسی فرایند هدایت تحصیلی نیز سخن گفت و افزود: اطلس مشاغل را به تفکیک مناطق مختلف تهیه کرده و در اختیار دانش‌آموزان قرار داده‌ایم. در زمینه حد نصاب نمرات برای رشته‌ها نیز مهم‌ترین تغییر در خصوص حدنصاب نمرات مربوط به رشته علوم و معارف اسلامی بود که افراد برای ورود به این رشته باید در درس‌های معارف، عربی و زبان فارسی نمره 14 را کسب کنند.

کاظمی در پاسخ به این سؤال که در سال‌های گذشته استفاده از فضای مجازی نهی می‌شد، اما امسال محور فعالیت‌ها در فضای مجازی است، آیا این فضا ایمن است؟ گفت: قرار گرفتن دروس و برنامه‌ها در فضای مجازی موجب شد سواد رسانه‌ای بچه‌ها افزایش پیدا کند. از سوی دیگر دانش‌آموزان از شبکه شاد استفاده می‌کنند که فضای انحصاری و ایمنی را فراهم کرده است.

وی یکی از برنامه‌های آموزشی ویژه دانش‌آموزان را تربیت 110 هزار خبرنگار دانش‌آموز بیان کرد و گفت: بیش از 120 رشته در پنج محور به دانش‌آموزان ارائه خواهد شد. در مناطق محروم نیز که دسترسی به اینترنت وجود ندارد، مدیران پایگاه‌ها با استفاده از ظرفیت بومی در آموزش پرورش گل و گیاه، دامداری و ... برای دانش‌آموزان فعالیت خواهند کرد.

کاظمی در پاسخ به این سؤال که چرا آموزش در زمان شیوع کرونا عملکرد موفقی داشت اما پرورش خیر و اقدامی در زمینه‌های تربیتی صورت نگرفت، گفت: فعالیت‌های آموزشی اجباری است اما فعالیت‌های پرورشی اختیاری است و ما تلاش می‌کنیم بچه‌ها را برای حضور در این برنامه‌ها تشویق کنیم.

در ادامه این نشست، مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن و عترت آموزش و پرورش، نیز در خصوص برنامه‌های آتی این اداره کل، گفت: سی‌و‌هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی بدون تأخیر برگزار خواهد شد.

وی افزود: تا پایان تیرماه جاری، برگزیدگان استانی اعلام می‌شود و مرحله دوم مسابقات نیز به صورت مجازی برگزار خواهد شد. از روز دهم تا پایان مردادماه نیز مرحله نهایی و هفته اول شهریور‌ماه نیز اختتامیه انجام می‌شود. برنامه‌هایی مانند زیارت آنلاین امام رضا(ع) نیز اجرا خواهد شد.

انتهای پیام
captcha