حمایت ابتکار از بانوان شیمیایی سردشتی/ طرح‌هایتان را ارسال کنید
کد خبر: 3907803
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲

حمایت ابتکار از بانوان شیمیایی سردشتی/ طرح‌هایتان را ارسال کنید

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری پس از شنیدن بخشی از مشکلات بانوان شیمیایی سردشت، اعلام کرد: در صورتی که تشکل‌های مردم‌نهاد این شهر طرح‌های مرتبط با ارتقای وضعیت بانوان را برای معاونت ارسال کنند، از آنها حمایت خواهد شد.

به گزارش ایکنا، تیر ماه 66 شهر سردشت مورد حمله شیمیایی قرار گرفت. حمله‌ای که مردم آن حتی به درستی نمی‌دانستند چه گازی را استنشاق کرده‌اند و آنچه طی چند دقیقه رخ داده، طی ده‌ها سال چه بر سر آنها و فرزندانشان خواهد آورد. چندین هزار نفر گاز خردل را استنشاق کردند؛ بویی شبیه لیمو و در میان این چندین هزار نفر، بانوان بارداری بودند که بچه‌هایی بیمار به دنیا آورند و تأسف‌بارتر اینکه دختربچه‌هایی که آن زمان شیمیایی شدند، با سقط‌ جنین‌های مکرر یا به دنیا آوردن بچه‌هایی بیمار مواجه هستند. به مناسبت سالروز فاجعه سردشت، معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، طی تماسی تصویری با فرماندار سردشت و جمعی از بانوان جانباز شیمیایی این شهر در جریان وضعیت و مشکلات این بانوان قرار گرفت.

سپیده‌دمی که بوی لیمو می‌داد

در این مراسم که به صورت لایو در اینستاگرام با معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری و معاون امور زنان و خبرگزاری ایکنا پخش شد، فیلم «سپیده‌دمی که بوی لیمو می‌داد» ساخته آزاده بیزار گیتی، که روایت زندگی پنج بانوی شیمیایی سردشت است، نیز به نمایش درآمد.

در ابتدای این مراسم کریمی، معاون امور ایثارگران معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، با تأکید بر اینکه به هر میزان در جامعه‌ای کرامت انسانی، احترام به انسانیت و رشد اخلاق و تربیت بیشتر باشد، در آن جامعه جنگ و تمایل به جنگ کاهش پیدا خواهد کرد، گفت: جنگ از اندیشه انسان‌ها آغاز می‌شود، پس باید به صلح اندیشید. صلح، ارتباط و هماهنگی قوی‌ای‌ با توسعه پایدار و حفظ محیط زیست دارد و زنان نقش کلیدی در ترویج این فرهنگ دارند. این مراسم نیز با هدف ترویج فرهنگ قدرشناسی و قدردانی از ایثارگری‌های بانوان شیمیایی سردشت برگزار شده است.

جانبازانی که هنوز درصد جانبازی ندارند

آزاده بیزار گیتی، کارگردان فیلم سپیده‌دمی که بوی لیمو می‌داد، نیز در این مراسم خطاب به بانوان جانباز شیمیایی سردشت که به صورت ویدئو کنفرانس فیلم وی را تماشا کرده و سخنان او را می‌شنیدند، گفت: من به عنوان یک فیلم‌ساز حرف‌هایم را با آثارم می‌زنم. دلیل اصلی من در ساخت این فیلم، روحیه پرسشگرانه من بود تا بپرسم در برابر قربانیان جنگ چه کرده‌ایم؟ من زنان و مردان زیادی را دیده‌ام که فاقد درصد جانبازی هستند و از نظر قانون به عنوان جانباز شناخته نمی‌شوند و باید هزینه دارو و درمانشان را خودشان بپردازند.

وی تصریح کرد: به رسمیت شناخته شدن تمام افرادی که در سردشت شیمیایی شده‌اند توسط قانون و تجهیز بیمارستان سردشت برای درمان این افراد، کم‌ترین تسلی است که می‌توان به آنها داد. قانون باید چتر حمایت خود را بر سر همه مصدومان جنگ بگستراند.

جنگ در درد جانبازان شیمیایی ادامه دارد

بیزار گیتی ادامه داد: با ساخت این فیلم تلاش داشتم سیاستمداران و مردم را برانگیزم تا دیگر حوادث مشابهی رخ ندهد و به صلحی پایدار برسیم. روزی که این مستند را ساختم تلاش کردم صدای ‌بی‌صدای مردم سردشت باشم و نشان دهم جنگ شاید به نوعی تمام شود اما در زندگی مشقت‌بار جانبازان اعصاب و روان، شیمیایی و درد و اندوه انسان‌هایی که عزیزانشان را از دست داده‌اند، ادامه پیدا می‌کند. می‌خواهم فیلم من مبارزه علیه فراموشی و دعوتی برای صلح باشد، چراکه جهانی بدون جنگ را آرزو می‌کنم؛ جهانی پر از صلح، مهر و آرامش.

عثمان مزین، دبیر کمیته حقوقی انجمن دفاع از حقوق مصدومان شیمیایی سردشت، نیز با انتقاد از اینکه هر سال در سالروز بمباران شیمیایی سردشت به یاد این قربانیان می‌افتیم و بعد آنها را تا سال آینده فراموش می‌کنیم، گفت: 33 سال پیش این اتفاق افتاد اگر قبول داریم که این فاجعه بزرگ است، نباید قربانیان آن را فراموش کنیم، اگر این کار را کردیم با گذشتگانی که برای این افراد کاری نکرده‌اند فرقی نداریم. باید از مسئولانی که با افتخار می‌گویند در فاجعه سردشت حضور داشتند، بپرسیم که چه کرده‌اند؟

1 کلینیک برای 8 هزار جانباز شیمیایی

وی ادامه داد: بسیاری از قربانیان شهر سردشت به حدی بی‌مهری دیده‌اند که این شهر را ترک کرده‌اند. در سردشت فقط یک کلینیک برای بیماران شیمیایی وجود دارد که از امکانات لازم هم برخوردار نیست و تاکنون پنج بار افتتاح شده است. این کلینیک با تعدادی از پزشکان قرارداد امضا می‌کند و به دلیل عدم پرداخت حقوق این پزشکان تعطیل می‌شود و وقتی قرار است مسئولی از تهران بیاید دوباره افتتاح می‌شود. برای هشت هزار مصدوم شیمیایی سردشت یک کلینیک کافی نیست.

مزین با تأکید بر اینکه قربانیان شیمیایی سردشت نیاز به کمک فوری دارند، گفت: بیماران شیمیایی گلایه دارند که حق بیمه آنها پرداخت نمی‌شود و چون پول شرکت‌های بیمه پرداخت نمی‌شود، آنها قرارداد بیمه دفترچه‌های این مصدومان را تمدید نمی‌کنند. بسیاری از مصدومان شیمیایی نیز دفترچه ندارند و هزینه‌های خود را به صورت آزاد پرداخت می‌کنند.

وی هشدار داد که داروخانه کلینیک مصدومان شیمیایی سردشت در آستانه تعطیل شدن است و گفت: وقتی با مسئولان صحبت می‌کنیم می‌گویند امکانات ما در همین حد است، اما ما به اندازه امکانات از آنها انتظار نداریم، براساس حق و حقوق و شرایط این قربانیان از مسئولان توقع داریم. قربانیان شیمیایی‌ای وجود دارند که شناسایی نشده و مورد حمایت قرار نگرفته‌اند و به کول‌بری مشغولند. متأسفانه تنها 20 درصد مصدومان شیمیایی سردشت شناسایی شده‌اند و فقط به پنج درصد آنها خدمات ارائه می‌شود.

نقشی‌پور، فرماندار سردشت، از شبانه‌روزی شدن کلینیک مصدومان شیمیایی خبر داد و گفت: به شکل جدی پیگیر شناسایی مصدومان شیمیایی هستیم.

در ادامه این مراسم، بانوان شیمیایی سردشت بخشی از مطالبات و نیازهای خود را با معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در میان گذاشتند. بانوانی که تعدادی از آنها هم خود جانباز شیمیایی بودند و هم مادر کودکان جانباز شیمیایی.

بانوان سردشتی به پزشک متخصص زنان نیاز دارند

حضور پزشک زنان متخصص در سردشت به دلیل مشکلات و بیماری‌های زنان، سقط‌های مکرر و بارداری‌های خطرناک بانوان شیمیایی، تأمین داروهای مورد نیاز بانوان شیمیایی، تکمیل پارک ویژه بانوان در سردشت که بودجه آن تأمین شده بود اما نیمه کاره رها شده است، حمایت از بانوان سردشتی برای ایجاد اشتغال، حمایت از بانوان تحصیل‌کرده سردشتی که به دلیل نبود امکانات و شغل خانه‌نشین شده‌اند، تأمین فضای مناسب آموزشی و ... بخشی از مطالبات به حق بانوان سردشتی بود که در این نشست مطرح شد.

مسئول کلینیک سردشت نیز از پزشکان متخصص برای حضور در این کلینیک و کمک به بیماران شیمیایی سردشت دعوت کرد.

معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری، آخرین سخنران این مراسم بود. وی با تأکید بر اینکه درد و رنج بیماران شیمیایی را هیچ‌کس نمی‌تواند عمیقاً درک کند، گفت: مشکل این عزیزان را می‌شناسم، چراکه پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد من در خصوص گاز خردل و تأثیر آن بود و اولین مقاله در این خصوص را منتشر کرده‌ام. همچنین در پژوهشی حضور داشتم که پنج هزار نفر از مصدومان شیمیایی در آن مورد مطالعه قرار گرفتند و نتایج این مطالعه موجب تغییر رویکرد درمانی در خصوص این بیماران شد.

پیگیری مشکلات جانبازان شیمیایی سردشت

وی با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور به سعید اوحدی، رئیس جدید بنیاد شهید، دستور داده‌اند تمام تلاششان را برای پرداخت همه حقوق جانبازان به کار گیرند، پیشنهاد کرد مشکلات سردشت در قالب دو نامه خطاب به رئیس بنیاد شهید و وزیر بهداشت تهیه و ارائه شود و قول داد شخصاً این دو نامه را پیگیری کند.

ابتکار در خصوص افرادی که هنوز به عنوان جانباز شیمیایی شناسایی نشده‌اند و یا دفترچه بیمه آنها تمدید نشده است نیز قول همکاری داد و گفت: این مشکلات نیز به صورت مکتوب اعلام شود تا آنها را پیگیری کنم.

وی برای رفع مشکل اشتغال بانوان سردشتی نیز پیشنهاد کرد: تشکل‌های بانوان ثبت شده این شهر، پیشنهادها و طرح‌های خود را که در راستای اهداف معاونت از جمله در زمینه اشتغال زنان سرپرست خانوار، تقویت بنیان خانواده، ارتقای تاب‌آوری و ... است در پرتال معاونت امور زنان بارگذاری کنند.

معاون امور زنان متعهد شد به محض دریافت طرح‌ها و پیشنهادهای ارائه شده از سوی بانوان سردشتی، حمایت‌های لازم را برای تحقق این طرح‌ها به عمل آورد.

انتهای پیام
captcha