آسیب‌های حضور دختران در فضای مجازی؛ از اختلال خواب تا تنش در خانواده
کد خبر: 3907855
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
فریبا روایی تشریح کرد؛

آسیب‌های حضور دختران در فضای مجازی؛ از اختلال خواب تا تنش در خانواده

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) به آسیب‌های حضور دختران در فضای مجازی اشاره و بیان کرد: حضور دختران در فضای مجازی، می‌تواند تهدیدی برای هویت فردی آن‌ها به خصوص در سنین نوجوانی باشد که اثرات ناگواری می‌تواند در پی داشته باشد و منجر به این شود که دختران هویت غنی ایرانی خود را از دست دهند.

آسیب های حضور دختران در فضای مجازی

به گزارش ایکنا، دومین روز از وبینار علمی تخصصی «نقش ابعاد کلی سلامت دختران در توسعه پایدار»، با محوریت حمایت‌های روانی ـ اجتماعی از دختران از سوی جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) با همکاری اداره کل امور بانوان شهرداری تهران و پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا(س) امروز سه‌شنبه، ۱۰ تیرماه، با حضور جمعی از اساتید، صاحب‌نظران، متخصصان و مسئولان اجرایی در حوزه فرهنگ در سالن شورا پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد.
 

 
بیشتر بخوانید:
 


حجت‌الاسلام خان‌بیگی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه الزهرا(س)، در روز دوم برگزاری این وبینار طی سخنانی، بیان کرد: جامعه برای توسعه یافتگی باید سرمایه‌های خود را بشناسد؛ بهترین سرمایه‌های هر کشوری جوانان هستند و به بیان ائمه معصومین، جوان سرمایه است، چرا که دل فضیلت‌پذیرتری و آمادگی برای دریافت خیرات و خوبی‌ها را دارد. این قشر همچنین موتور پیشران توسعه کشور است. در این میان دختران، بزرگترین سرمایه در جوامع و در خانواده‌ها هستند، این تعبیر قرآن کریم است که جنس مؤنث را برتر و متمایز می‌داند، چراکه این دختران هستند که به جایگاه مادری دست می‌یابند و اساس سعادت و شقاوت افراد بستگی به تربیت مادر دارد.

در این نشست همچنین فریبا روایی، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) به ارائه بحث درباره موضوع اصلاح سبک زندگی در ارتقای حمایت‌های روانی ـ اجتماعی دختران در فضای مجازی، پرداخت و گفت: فضای مجازی مانند سفر است که اگر نقشه راه را بلد نباشیم، گم می‌شویم. از سویی با توجه به تعریفی که سازمان بهداشت جهانی از سبک زندگی ارائه کرده، موسوم به روش زندگی مردم و بازتاب کامل ارزش‌های اجتماعی در رفتار و کردار آنها، می‌توان به این مسئله باور بیشتری پیدا کرد که نقش دختران در فضای مجازی که حضور فعالی هم در این فضا دارند، حائز اهمیت است.

وی در ادامه با اشاره به آسیب‌های حضور دختران در فضای مجازی، گفت: یکی از آسیب‌های حضور در فضای مجازی این است که افرادی که از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی استفاده می‌کنند، دچار اختلال و کمبود خواب می‌شوند و مشکلاتی از جمله آسیب‌های جسمی کمر و گردن پیدا می‌کنند، اما به طور ویژه حضور دختران در فضای مجازی، می‌تواند تهدیدی برای هویت فردی آن‌ها به خصوص در سنین نوجوانی باشد که اثرات ناگواری می‌تواند در پی داشته باشد و منجر به این شود که دختران هویت غنی ایرانی خود را از دست دهند.
 
به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه، اعتیاد، توقف رشد مغز و اختلالات یادگیری، اختلال فرایند فرهنگ‌پذیری و الگوگیری از سلبریتی‌ها، درگیری در عشق‌های کاذب مجازی و سوء استفاده‌های جنسی و ترغیب به خودکشی و قتل، جدایی عاطفی در میان اعضای خانواده‌ها و تنش در میان آنها، تهدید‌های دیگری است که حاصل حضور مستمر در فضای مجازی است.
آسیب‌های حضور دختران در فضای مجازی؛ از اختلال خواب تا تنش در خانواده

این عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه دختران نیازمند محبت و توجه بیشتری هستند، ادامه داد: برای پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی ناشی از حضور در فضای مجازی، باید دختران‌مان را باور داشته باشیم و به آن‌ها بگوییم برای ما عزیز و زیبا هستند و نحوه تشویق آنان را بیاموزیم. همچنین لازم است سواد رسانه‌ای خانواده‌ها افزایش پیدا کند. در این مسیر، خانواده می‌تواند مجموعه‌ای از مهارت‌ها را بیاموزد که حتی به آن‌ها کمک می‌کند بتوانند حضور فرزندان خود در فضای مجازی را مدیریت کنند. راهکار دیگری که می‌توان ذکر کرد، پرورش تفکر نقادانه در میان دختران است و مهمتر از همه این موارد، توکل و استعانت به خداوند، مطالعه بیشتر و مراجعه به مشاوره در مواقع بروز مشکل را به دختران خود بیاموزیم.

در این وبینار همچنین مهرانگیز پیوسته‌گر، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س)، به ارائه بحث پیرامون سلامت روان دختران پرداخت و اظهار کرد: در روانشناسی، فردی را که علاوه بر سلامت روان، احساس شادکامی داشته باشد، می‌توانیم فرد سالمی بدانیم. موضوع مورد توجه روانشناسان بُعد روانی سلامت روان و اثرات اجتماعی آن است، برای مثال اگر فرد با خانواده خود رفتار نامناسبی داشته باشد این فرد از سلامت روان برخوردار نیست، اما اینکه سلامت روان زنان و دختران موضوع این بحث است، بدین دلیل است که دختران و زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و با توجه به نقش مادری و تربیت فرزند، اگر زنان و دختران احساس شادکامی و سلامت روان نداشته و تاب‌آوری پایینی داشته باشند، این موضوع نسل آینده را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

پیوسته‌گر با بیان اینکه عامل مقابله با تنش‌ها و فشارها، ظرفیت روانی یا همان تاب‌آوری افراد است، ادامه داد: از جمله عوامل جلوگیری از بروز تنش‌ها، رابطه خوب و مطلوب والدین با دخترانشان است. معمولاً دیده شده والدین توقعات و انتظاراتی دارند که اگر احساس کنند فرزندشان این توقعات را برآورده نمی‌کند، آن‌ها را طرد می‌کنند، اگر چه تصور می‌کنند فرزند متوجه این طردشدگی نشده، در حالی که عکس این موضوع است. در چنین شرایطی دختران احساس می‌کنند مورد پذیرش قرار نمی‌گیرند و والدین را دشمن خود می‌دانند و تبعیت از ارزش‌هایی را در پیش می‌گیرند که مطابق انتظارات مورد قبول والدین نیست.

الهام فخاری، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) و عضو شورای شهر تهران، نیز در این وبینار طی سخنانی بیان کرد: اگر روزگاری سواد خواندن و نوشتن ملاک کارآمدی و برتری افراد بود، امروزه به‌کارگیری دانش و توانایی استفاده از فناوری، کارآمدی را تبیین می‌کند. در سطوح شناختی وقتی می‌توانیم بگوییم وضعیت سواد بهبود پیدا کرده که توانایی استفاده از دانش رشد داشته باشد.

فخاری ادامه داد: در شرایط امروز، باید دسترسی دختران به موقعیت‌ها، فضا‌ها و امکانات را بهبود ببخشیم، برای مثال، در دانشگاه‌ها، سرفصل‌های آموزشی در رابطه با کنشگری بانوان و دختران و زمینه‌هایی از جمله بهبود وضعیت سلامت محیط زیست نداریم، این مسئله، بستگی زیادی به افزایش توان زیستی زنان و دختران دارد و مهمترین نهاد تربیتی در این حیطه، دانشگاه است.

مشکین فام، رئیس پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا(س) نیز در این وبینار با بیان اینکه اطلس مشکلات و مسائل دختران و زنان نداریم، اظهار کرد: نیاز به پژوهش‌های مجدد نیست و مسئولان باید بر روی عقبه‌های پژوهشی انجام شده تمرکز و براساس آن‌ها برنامه‌ریزی کنند.
انتهای پیام
captcha