اسلوب صداسازی در تلاوت قرآن / رابطه تکلم و تلاوت + فیلم
کد خبر: 3907974
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵
هنر تلاوت / 50

اسلوب صداسازی در تلاوت قرآن / رابطه تکلم و تلاوت + فیلم

یکی از مباحث مربوط به صداسازی در هنر تلاوت قرآن کریم به اسلوب‌ و روش‌های عملی صداسازی در ارائه تلاوت و تمرینات ویژه آن مربوط می‌شود. موضوع هماهنگی صوتی در تکلم و تلاوت یکی از این روش‌ها است که رضا روانبخش به تبیین آن پرداخته است.

به گزارش ایکنا، مجموعه آموزشی «هنر تلاوت» به درخواست خبرگزاری قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی، تهیه شده است. در ادامه مشروح پنجاهمین جلسه این دوره آموزشی را می‌خوانید:

در این جلسه به موضوع بسیار مهم رابطه تکلم با خواندن می‌پردازیم. این ارتباط چنان به هم نزدیک است که به صورت کاملاً مستقیم برقرار می‌شود تا جایی که شاید بتوان گفت نهایت و چکیده تمام بحث‌های صداسازی این است که تکلم خود را مانند خواندن و خواندن خود را مانند تکلم خود کنیم.

یکی از مشکلات شایعی که در این زمینه وجود دارد، این است که یک قاری یا یک خواننده زمانی که شروع به تلاوت و خواندن می‌کند، جنس صدای او با زمانی که صحبت می‌کند، تفاوت پیدا کرده و شخصیت جدایی در صدای او ایجاد می‌شود؛ در صورتی که چنین چیزی نباید وجود داشته باشد و یک قاری یا خواننده باید همانگونه که صحبت می‌کند، با همان جنس صدا نیز بخواند و تنها چیزی که اینجا تفاوت دارد، آرایه‌ها و تکنیک‌های موسیقایی و فواصل مختلف است که باید رعایت شود.

برای ایجاد تناسب میان صدای صوت و تکلم تمرینی وجود دارد که در آن برای مثال یکی از نت‌های موسیقایی را در نظر گرفته و یک قطعه شعر را در این نت اجرا می‌کنیم به طوری که بخشی از شعر را با آواز خوانده و پس ازآن بلافاصله از حالت آواز درآمده و بخش دیگر شعر را با حالت دکلمه می خوانیم و این عمل را چندین بار تکرار می‌کنیم.


این تمرینات را باید در نت‌های پایین، وسط و به ویژه نت‌های بالای صدا انجام دهیم تا بتوانیم صدای تکلم و صوت خود را با هم هماهنگ کنیم. علت اینکه باید این تمرینات را بیشتر در نت‌های بالا انجام دهیم این است که اغلب معضلات صوتی از زمانی آغاز می‌شود که از محدوده صدای سینه به سمت بالاتر حرکت می‌کنیم.

پیش از رسیدن به نت‌های بالا، الباقی نت‌ها در محدوه صوتی و تکلمی نزدیک به هم ایراد می‌شود، ولی هنگامی که به نت‌های بالایی می‌رسیم به دلیل اینکه ما تجربه چندانی در زمینه صحبت کردن در نت‌های بالایی نداریم، در ایجاد هماهنگی بین صدای تکلم و صوت با مشکل مواجه می‌شویم. به همین دلیل باید این تمرینات را در نت‌های سینه به بالا یعنی اکتاو دوم صدا به کرات انجام دهیم تا تکلم مانند خواندن و خواندن نیز مانند تکلم شود.

یادآور می‌شود، علاقه‌مندان می‌توانند روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه، ساعت ۱۷ شاهد انتشار فیلم این جلسات آموزشی همراه با متن آن در سایت ایکنا و در شبکه‌های اجتماعی iqnanews@ باشند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha