صدای اعتراضی که همچنان با شروع مسابقات قرآن به گوش می‌رسد
کد خبر: 3908157
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۴

صدای اعتراضی که همچنان با شروع مسابقات قرآن به گوش می‌رسد

رقابت چهل‌ و سومین دوره از مسابقات قرآنی اداره اوقاف در استان همدان امروز در حالی آغاز می‌شود که همچنان صدای تعداد زیادی از معترضانی که از ثبت‌نام بازمانده‌اند، به گوش می‌رسد.

صدای اعتراضی که همچنان با شروع مسابقات قرآن به گوش می‌رسدرقابت چهل‌و سومین دوره از مسابقات قرآنی اداره اوقاف در استان همدان امروز آغاز شد، اما رقابتی بسیار کمرنگ‌تر از سال گذشته است.

شیوع کرونا نیز همچون بسیاری از فعالیت‌ها، مسابقات این دوره از قرآن را نیز تحت‌الشعاع قرار داد اما آنچه که موجب کاهش قابل توجه آمار شرکت‌کنندگان در این دور از مسابقات چه در سطح کشور و چه در استان همدان شد اعمال قوانینی بود که به یکباره به دنبال نظم و سامان بخشیدن به قرآنیان بود.

اینکه قرآنیان بیش از هر قشری باید به نظم و وقت شناسی اهمیت دهند، کاملاً صحیح است، اما این نظم‌بخشی به یکباره و با اعمال قوانین مبهم که شاید بیشتر موجب دلزدگی برخی از شرکت کنندگان شود امکان پذیر نخواهد شد.

ضمن اینکه به دلیل راه‌اندازی سایت برای اولین بار و ایراداتی در انجام ثبت‌نام وجود داشته نیز به جاماندن تعداد زیادی از شرکت کنندگان دامن زده است که این موضوع نمی‌تواند پاسخ قانع‌کننده و شرعی برای محرومیت این افراد باشد.

متأسفانه متقاضیانی که در مسیر ثبت‌نام اینترنتی دچار موانعی شده و حتی با مراجعه حضوری و تلفنی به ادارات اوقاف خود نتوانستند مشکل خود را رفع کنند و به مسابقات راه پیدا کنند.

پیام بحیرایی، قاری و فعال قرآنی نهاوند که یکی از جاماندگان از این مسابقه است، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، گفت: با توجه به اینکه برای اولین سال ثبت‌نام به صورت اینترنتی و از طریق سایت انجام می‌شد در مرحله ثبت نام پس از وارد کردن اطلاعات خود با دریافت پیامکی مبنی بر اینکه شما با این مشخصات در رشته ثبت نامی پذیرفته شدید و کد رهگیری نیز ارسال شد که گمان کردیم ثبت‌نام انجام شده که این کد ارسال شده است.

وی افزود: پس از اتمام مهلت ثبت‌نام با مراجعه به اداره اوقاف شهرستان متوجه شدیم که به عنوان شرکت کننده در سایت ثبت نام نشده‌ایم و این وضعیت که کد رهگیری دریافت شده اما ثبت نشده باشد برای 30 نفر از شرکت کننده‌ها در نهاوند اتفاق افتاد.

صدای اعتراضی که همچنان با شروع مسابقات قرآن به گوش می‌رسد

این فعال قرآنی یادآور شد: اگر سیستم کد رهگیری را ارسال کرده باید فرصتی برای اعتراض و حضور در مسابقات به این افراد داده می‌شد که متاسفانه علی رغم پیگیری‌های مکرر از سوی سازمان اوقاف به هیچ نتیجه‌ای نرسیدیم.

احسان بیات مسئول روابط عمومی مجمع قاریان و حافظان قرآن ملایر به ایکنا، گفت: پیچیدگی ثبت‌نام اینترنتی و عدم تمدید زمان مسابقات سراسری قرآن باعث شد تعداد زیادی از قاریان و حافظان قرآن استان همدان و شهرستان ملایر از این رویداد مهم فرهنگی و قرآنی جا بمانند و حاصل زحمات و تلاش‌های یکساله آنها به هدر برود.

وی افزود: گرچه اعتقاد بر این است که نظم شاخصه همه کارها و تمامی موفقیت‌هاست اما بهتر این است که شرایط موجود جامعه و تنش‌هایی که در چند ماهه اخیر برای کشور به وجود آمده در نظر گرفته شود که یکی از آنها تعطیلی اکثر جلسات، نشست‌های عمومی و تخصصی قرآن و کرسی‌های تلاوت در سطح مساجد و محافل قرآنی کشور بود و در این میان به دلیل ارتباط کمتر اعضای جامعه قرآنی و اطلاع‌رسانی‌ها و تبلیغات مستقیم و چهره به چهره، نسبت به سال‌های قبل، بهتر بود که زحمات تعداد زیادی از قاریان، حافظان و شرکت‌کنندگان مابقی رشته‌های قرآنی که یک سال زحمت کشیده‌اند و با شرایط جدید ثبت‌نام مسابقات آشنا نبودند را نادیده نگرفت.

صدای اعتراضی که همچنان با شروع مسابقات قرآن به گوش می‌رسد

وی گفت: اعتقاد بر این است که به یک باره نمی‌شود تمامی بی نظمی‌ها و مشکلاتی که در دوره‌های قبل وجود داشته تغییر داد و اگر کسی که یکسال عمر خود را با تمرین و ممارست و حضور در جلسات جهت حضوری پر رنگ و موفق‌تر سپری کرده اگر با این سیستم جدید ثبت‌نام و پیچیدگی‌هایی که برای آن ایجاد شده نتواند در مسابقات امسال حضور پیدا کند ممکن است انگیزه خودش را برای حضور در برنامه‌های قرآنی از دست بدهد.

بیات بیان کرد: گرچه در شهرستان ملایر با سابقه بسیار بالایی که در زمینه فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی وجود دارد و در سال‌های اخیر اساتید، قاریان و حافظان ممتازی را تحویل جامعه قرآنی کشور داده است و نماد شهر قرآنی استان همدان را یدک می‌کشد در طی ماه‌های اخیر، اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ملایر با همکاری مجمع اساتید و قاریان شهرستان تبلیغات شهری را انجام دادند.

این قاری قرآن ادامه داد: اما مشکل بصورت کلی و کشوری وجود دارد و اطلاع‌رسانی‌ها باید از طرق دیگر نظیر ارسال پیامک اخبار مسابقات برای آگاه‌سازی و افراد صورت می‌گرفت.

بیات گفت: امیدواریم با تغییرات جدیدی که در سیستم مدیریتی مرکز امور قرآنی کشور صورت گرفته شاهد رشد فعالیت‌های قرآنی و حضور پررنگ و پررونق متسابقین نسبت به گذشته باشیم و متولیان امور قرآنی کشور بتوانند پاسخگوی نیاز اعضای محترم جامعه قرآنی کشور باشند.

انتهای پیام
captcha