دلایل اختصاصی امامت امام رضا(ع)
کد خبر: 3908317
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳

دلایل اختصاصی امامت امام رضا(ع)

آیت‌الله جعفر سبحانی در مطلبی به دلایل اخصاصی امامت امام رضا(ع) علاوه بر ادّله امامت ائمه(ع) دوازده‌گانه شيعه پرداخته است.

دلايل امامت امام رضا(ع) از منظر دانشنامه کلام اسلامیبه گزارش ایکنا، امامت امام رضا(ع) علاوه بر ادّله امامت ائمه دوازده‌گانه شيعه، دلایل اختصاصی دیگری نیز دارد. در ادامه به بررسی این ادله براساس صفحه ۴۴۶ دانشنامه کلام اسلامی مؤسسه امام صادق(ع) می‌پردازیم؛
 
۱. تصريح امام موسى كاظم به امامت امام رضا(ع)، كه در روايات متعدد وارد شده است (كافى، ج ۱، ص ۳۱۹؛ ارشاد، ص ۹۵؛ كفاية الأثر، ص ۸۲) شيخ مفيد دوازده تن از اصحاب امام كاظم(ع) را كه موضوع جانشينى و امامت امام رضا(ع) را نقل كرده‌اند، نام برده است (ارشاد، ص ۵۹۱) از جمله آنها داود رقى است، او مى‌گويد: «به حضرت موسى بن جعفر عرض كردم: امام ما پس از رحلت شما كيست‌؟ حضرت به فرزند بزرگوارش امام رضا(ع) اشاره كرده فرمود: امام شما پس از من او (امام رضا) است.(كافى، ج ۲، ص ۸۹)
 
۲. تصريح پيامبر خدا به امامت امام رضا(ع) از دلايل مهم امامت آن حضرت است كه در روايات به آن تصريح شده است؛ در روايتى كه از سلمان، صحاب و بزرگ نقل شده آمده است: پيامبر اسلام وقتى به ائمه دوازده‌گانه بعد از خود اشاره مى‌كند، سلمان از آن حضرت مى‌خواهد كه به نام‌هاى آنان نيز تصريح نمايد، ازاين‌رو پيامبر همه آن بزرگواران را به اسم نام مى‌برد كه امام رضا(ع) هشتمين امام در ميان آنها مى‌باشد (كفاية الاثر، ص ۴۲؛ غاية المرام، ج ۱، ص ۲۴۲) همچنين از جابر روايت شده كه پيامبر نام مبارك على بن موسى الرضا(ع) را جزء ائمه دوازده‌گانه ذكر فرموده است (كمال الدين، ص ۲۵۲؛ الميزان، ج ۴، ص ۴۰۹؛ ينابيع الموده، ج ۳، ص ۲۹۹).
 
۳. از ديگر دلايل امامت آن حضرت مى‌توان به مسئله عصمت در آن حضرت ياد نمود، زيرا تنها معصوم در آن دوران آن حضرت بوده است، پس او امام است (شرح جمل العلم و العمل، ص ۲۱۵).
 
۴. گستردگى علم و آگاهى امام رضا(ع) به تمام احكام شرعى از ديگر دلايل امامت آن حضرت است (ارشاد، ج ۲، ص ۲۳۹) زيرا هيچ‌كس غير از آن حضرت در آن زمان داراى چنين ويژگى نبوده است (مناقب، ج ۴، ص ۳۳۲) امام رضا(ع) در مناظره‌اى كه از طرف مأمون برگزار گرديد، همه سران مذاهب و اديان از قبيل يهودى، مسيحى، زردشتى، برهمن، صابئى، منكر خدا... را در بحث مغلوب نمود (عيون، ج ۱، ص ۲۳۹) علاوه بر آن، خبر دادن آن حضرت از امور غيبى و آشنايى به تمام لغات از ديگر دلايل امامت آن حضرت است.
 
اباصلت هروى مى‌گويد: «كان الرضا(ع) يكلّم الناس بلغاتهم فقلت له فى ذلك فقال: يا أبا صلت أنا حجة اللّه على خلقه و ما كان اللّه ليتخذ حجّة على قوم و هو لا يعرف لغاتهم؛ امام رضا(ع) با مردم به زبان خودشان گفت و گو مى‌كرد، روزى به آن حضرت عرض كردم يابن رسول اللّه از آشنايى شما با اين زبان‌ها در شگفتم‌؟ حضرت فرمود: اى ابا صلت من حجت خدا بر خلق او هستم و حق تعالى حجتى را بر قومى فرانگيرد، در حالى‌كه آن حجت به لغت‌هاى ايشان آشنا نباشد (مناقب، ص ۳۳۳؛ كشف الغمه، ج ۳، ص ۱۱۹).
انتهای پیام
captcha