انتقاد از تعلل پلیس نروژ در جریان حمله به مسجد اسلو
کد خبر: 3908469
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳

انتقاد از تعلل پلیس نروژ در جریان حمله به مسجد اسلو

نتایج تحقیقات درباره واکنش پلیس به حمله سال گذشته به مسجدی در حومه اسلو، پایتخت نروژ انتقادات زیادی را برانگیخته است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از نیوز این انگلیش، تحقیقات درباره واکنش پلیس به حمله سال گذشته به مسجدی در حومه شهر اسلو، انتقادات تندی را نسبت به عملکرد نامناسب پلیس در این حادثه برانگیخته است.
 
انتقادات اصلی درباره زمان رسیدن پلیس به محل این حادثه است که بسیار طولانی بوده و همچنین آنها پس از دریافت گزارش‌هایی درباره فرد ضارب که به خاطر دیدگاه‌های نژادپرستانه خود معروف بوده است، واکنش نامناسبی داشتند.

هم پلیس محلی و هم واحد اطلاعات پلیس دولتی، از سوی كمیسیون مأمور برای بررسی نحوه رسیدگی به این پرونده مورد انتقاد قرار گرفتند.

واحد اطلاعات پلیس تابستان سال 2018 در مورد فیلیپ منشاوس فرد حمله کننده، اطلاعاتی را دریافت کرده بود. آشنایان وی، گزارش‌های هشدار دهنده‌ای را به پلیس دادند که افراط‌گرایی و دیدگاه‌های نژادپرستانه او را نشان می‌داد. منشاوس 22 ساله که اخیراً به سخت‌ترین مجازات در نروژ محکوم شده است، در دادگاه شهادت داد که درباره قتل خواهرخوانده چینی‌تبار خود یا تلاش برای قتل عام مسلمانان، پشیمان نیست زیرا احساس می‌کند آنها نژاد سفید‌پوست نروژی را تهدید می‌کردند.
 
محققان به این نتیجه رسیدند که سازمان اطلاعات پلیس می‌توانست و باید با منشاوس و خانواده‌اش گفت‌وگو می‌کرد، اما در پی‌گیری این پرونده ناموفق عمل کرد. هم پلیس و هم واحد دولتی اطلاعات پلیس در اسلو به دلیل همکاری ضعیف با یکدیگر در این پرونده مورد انتقاد قرار گرفتند.
 
به گفته این كمیسیون، پلیس همچنین به دلیل زمان پاسخگویی خود كه می‌توانست و می‌بایست كوتاه‌تر باشد نیز مورد انتقاد قرار گرفت. نزدیک‌ترین ماشین گشت، 12 کیلومتر با محل حادثه فاصله داشت؛ هیچ یک از افسرهای پلیس با آن منطقه آشنا نبودند و طبق گزارش‌ها آنها از نقشه‌های قدیمی برای یافتن محل این مسجد استفاده کردند.
 
نمازگزاران این مسجد موفق شدند منشاوس را پیش از تیراندازی به نمازگزاران، متوقف کنند و او را تا رسیدن پلیس نگه داشتند.
 
دادگاه، فیلیپ منشاوس را به اتهام قتل خواهر ناتنی خود و اقدام به قتل نمازگزاران مرکز اسلامی النور، به ۲۱ سال زندان محکوم کرد.
انتهای پیام
captcha