روش‌های تدبر در قرآن | باور به «الحمد‌لله» تملق و ستایش غیر را نمی‌پذیرد + فیلم
کد خبر: 3908477
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۹
قسمت پنجم /

روش‌های تدبر در قرآن | باور به «الحمد‌لله» تملق و ستایش غیر را نمی‌پذیرد + فیلم

پژوهشگر علوم قرآنی بهره‌گیری از متن و ترجمه سلیس آیات را از روش‌های تدبر در قرآن خواند و گفت: اگر به معنای «الْحَمْدُ لِلَّهِ» توجه کنیم، دیگر اعمال ناپسندی همچون تملق را در زندگی نخواهیم داشت.

به گزارش ایکنا، اسماعیل عاکفی، پژوهشگر علوم قرآنی، در چهارمین جلسه روش‌های تدبر در قرآن به بیان اهمیت تدبر برای عموم مردم پرداخته که متن و فیلم آن در ذیل آمده است؛

«بِسْمِ‌اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ؛ گاهی برخی از افراد می‌گویند که تدبر در قرآن وظیفه افراد متخصص است. قرآن کریم فرموده که هر کسی که خود را کسی حساب می‌کند، حتما و حتما باید در قرآن تدبر کند. پس از اینکه این موضوع را پذیرفتیم، برای برخی سؤال می‌شود که چگونه می‌توانیم زمانی که تخصص، وقت و توانایی کافی و لازم را نداریم و گرفتار مشکلات هستیم، در قرآن تدبر کنیم؟

در پاسخ به این افراد باید اشاره کرد که برای تدبر در قرآن، انواع و اقسام شیوه‌ها وجود دارد و بسیاری از معلمان قرآن و علما انواع شیوه‌های تدبری را بیان کرده‌اند. بنده نیز به عنوان دانشجوی این عرصه، شیوه‌ای را برای علاقه‌مندان بیان می‌کنم و آن شیوه نیز این است که از متن قرآن و ترجمه آیات الهی استفاده کرده و بر روی آن تفکر کنیم.

اگر متن یک آیه به فارسی سلیس و یا به زبان مادری انسان‌ها در نقاط مختلف عالم تبدیل شود، دیگر یک متن عربی نیست، بلکه یک متن با زبان مادری افراد است. همانگونه که ما لطیفه‌ها، طنزها و ... را به زبان مادری خیلی خوب متوجه می‌شویم، هنگامی که آیات قرآن نیز به زبان مادری تبدیل شود، دیگر متنی به زبان مادری در اختیار داریم که به راحتی متوجه آن می‌شویم.

برای مثال آیه «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ» به این معناست که ستایش مخصوص خداوند متعال است. حال سؤال بنده این است که مفهوم اصلی این آیه چیست؟ یعنی ستایش تنها برای ذات اقدس خداوند متعال است و چنانچه این ستایش تنها سزاوار خداوند است، دیگر تملق، ستایش کردن و ... برای غیر خدا معنایی ندارد.

اگر ما همین یک عبارت ساده «الْحَمْدُ لِلَّهِ» را به عنوان سرمشق خود در زندگی قرار دهیم، دیگر اعمال زشت و ناپسندی همچون تملق، زیرآب زدن‌ها و ... در زندگی ما رخ نمی‌دهد، چراکه همگان این اصل را پذیرفته‌اند که تنها باید ذات اقدس الهی را ستایش کنند. عبارت «الْحَمْدُ لِلَّهِ» از جمله عبارات مقدسی است که ممکن است که ما روزی نزدیک به دویست بار از آن در نماز و تسبیحات و ... استفاده کنیم. این کلام مقدس می‌خواهد به ما بگوید که نان بازوی خود را بخورید، تملق و چاپلوسی نکنید و تن به هر کاری ندهید.

ان‌شاءالله بتوانیم به خوبی در آیات الهی تدبر کنیم.»

مباحث روش‌های تدبر در قرآن با تدریس اسماعیل عاکفی، مدرس و پژوهشگر قرآنی، به همت ایکنا و با همکاری استودیو مبین جهاددانشگاهی روزهای یکشنبه و پنجشنبه منتشر می‌شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha