اندیشه مقاومت با نبود سردار سلیمانی سست نشد
کد خبر: 3916272
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۵

اندیشه مقاومت با نبود سردار سلیمانی سست نشد

مسئول نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا با اشاره به نقش سردار شهید سلیمانی به عنوان یکی از شاخص‌ترین نمادهای جریان مقاومت، بیان کرد: ایشان خصایص منحصربه‌فردی در ایستادگی و مقاومت داشت. شهادت ایشان برای مقاومت محرومیت است، اما با نبود سردار اندیشه مقاومت سست نشده بلکه پرورش‌یافته است.

اندیشه مقاومت با نبود سردار سلیمانی سست نشد/ هزینه سازش؛ بیشتر از مقاومتحجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید کاظمی، مسئول نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به اینکه ۲۳ مردادماه روز مقاومت اسلامی است، اظهار کرد: مقاومت امری است مطابق با فطرت و ذات انسان و در شرع مقدس اسلام نیز جایگاه ویژه‌ای دارد، هنگامی‌که از واژه مقاومت استفاده می‌کنیم، فهم آن مستلزم پیش‌نیاز ذهنی است، مقاومت نقطه مقابل مشکلاتی است که بر انسان تحمیل می‌شود و از بارزترین مصادیق این مشکلات «دشمنی» و «جنگ» است هم‌چنین مقاومت ابعاد مختلفی از جمله فردی،سیاسی و اجتماعی دارد.
وی افزود: در مورد بررسی پیشینه جبهه مقاومت باید به ماجرای استعمار در کشورهای اسلامی نگاهی داشت، چالش‌ها و تنش‌هایی که از سوی کشورهای استعمارگر به مسلمانان در قرون اخیر تحمیل شد شکل‌گیری اندیشه مقاومت و ایستادگی در بین ملت‌های مسلمان را در پی‌ داشت. در برخی از جوامع اسلامی این دشمنی و مشکلات تحمیلی شعله‌ور شد، فلسطین جزء یکی از جوامع است که با عمیق‌تر و جدی‌تر شدن این دشمنی‌ها جریان مقاومت، شکل بارزتر و منسجم‌تری را به خود گرفت.
مسئول نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: این مقاومت ادامه داشت تا جایی که انقلاب اسلامی از سوی یک بزرگ‌مرد الهی به پیروزی رسید و این امر باعث شد گروه‌های مقاومت با امید بیشتری به مبارزه بپردازند همچنین فلسطین، لبنان و سوریه به یک جریان قدرتمند در جهان به نام «حزب الله» تبدیل شد.
کاظمی با اشاره به نقش و جایگاهی که مقاومت در این عرصه پیدا کرد، گفت: جریان مقاومت اسلامی در معادلات بین‌المللی موثر واقع شد و حکومت غاصب اسرائیل که از سوی کشورهای مستکبری همچون آمریکا، انگلیس، فرانسه و ... حمایت می‌شود در مقابل گروه مقاومت به زانو در آمده و مجبور به عقب‌نشینی می‌شود مصداق این به زانو درآمدن جنگ ۳۳ روزه لبنان و جنگ 22 روزه غزه است.
وی با بیان اینکه رفتار انسان در مواجهه با دشمنی و جنگ از دو حال خارج نیست، توضیح داد: در این شرایط یا باید مقاومت کند یا تسلیم شود، طبیعتا کشورهای سلطه‌گر و ایادی آنها و و آنانی که مرعوب تبلیغات سلطه‌جویان شده‌اند، تسلیم شدن را القا می‌کنند و البته کسی که مرعوب نشده باشد بنا به حکم فطرت انسانی و عقل، در مقابل دشمن به مقاومت رو می‌آورد. خدای متعال در آیه ۱۲۰ سوره بقره می‌فرماید «وَلَنْ تَرْضَىٰ عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ ۗ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَىٰ ۗ وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ ۙ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ؛ هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد مگر آنکه پیروی از آیین آنها کنی. بگو راهی که خدا بنماید به یقین راه حق تنها همان است؛ و البته اگر از میل و خواهش آنها پیروی کنی بعد از آنکه طریق حق را دریافتی، دیگر از سوی خدا یار و یاوری نخواهی داشت.» یعنی راه سومی وجود ندارد بلکه تسلیم یا مقاومت دو راه پیش رو در مواجهه با دشمنان است.
وی با تأکید بر اینکه اگر ملتی دارای دشمن باشد تنها راه منطقی مقاومت و ایستادگی است، بیان کرد: ممکن است عده‌ای با ذهنیت مادی بپذیرند که سازش و تسلیم خواستٍ دشمن شدن، بهتر است و اینگونه بپندارند که سازش موجبات رفاه و آسایش را فراهم خواهد کرد لیکن باید توجه کرد که حتی اگر تسلیم، رفاه و آسایش ایجاد کند این آسایش اجمالی و کوتاه‌مدت خواهد بود و در گستره زمان از بین می‌رود چرا که زیاده‌خواهی دشمن سلطه‌جو تمامی ندارد و نهایت آن بردگی مستضعف تسلیم شده خواهد بود. کدام یک از کشورهایی که مستعمره آمریکایی‌ها و یا اروپایی‌ها بوده‌اند و در مقابل آنها تسلیم شدند از جهت تسلیم شده در مقابل دشمن به رفاه پایدار رسیدند؟
این استاد دانشگاه با تأکید برتطابق مقاومت و فطرت انسان اظهار کرد: البته که مقاومت هزینه دارد و نمی‌توان هزینه آن‌را انکار کرد اما قطعا هزینه سازش که سلب استقلال و آزادی انسان باشد و منجر به بردگی یک ملت برای سلطه‌گران شود بیشتر خواهد بود.
کاظمی با اشاره به نقش سردار شهید سلیمانی به عنوان یکی از شاخص‌ترین چهره‌های جریان مقاومت، بیان کرد: ایشان خصایص منحصربه‌فردی در زمینه ایستادگی و مقاومت داشت و نبود ایشان برای مقاومت محرومیت است اما با نبود سردار سلیمانی اندیشه مقاومت سست نشده بلکه پرورش‌یافته و توسط فرد شاخصی همچون سردار قاآنی در جایگاه جانشینی ایشان ادامه پیداکرده و راهپیمایی اربعین ثمره مقاومت است، چراکه بزرگداشت یک حرکت تاریخی و الهام‌بخش آزادگی و ازجان‌گذشتگی برای دستیابی به آرمان‌هاست. همچنین جبهه مقاومت کمک می‌کند که اربعین بزرگ نگه داشته شود و حال اگر امسال به دلیل شیوع کرونا این راهپیمایی عظیم برگزار نشود اما اندیشه آن پابرجاست و امیدواریم که این واقعه بزرگ زمینه‌ساز ظهور ولی امر (عج) باشد.

انتهای پیام
captcha