ساختارسازی؛ از ضرورت‌های توسعه ارزش‌های دفاع مقدس در جامعه
کد خبر: 3923608
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۸

ساختارسازی؛ از ضرورت‌های توسعه ارزش‌های دفاع مقدس در جامعه

مدیر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس همدان گفت: یکی از مراتب گفتمان‌سازی، ساختارسازی است، امروز یکی از ضرورت‌های ترویج و توسعه ارزش‌های دفاع مقدس، ایجاد ساختار است که خوشبختانه در نیرو‌های مسلح ما شکل گرفته است.

ساختار سازی یکی از ضرورت‌های توسعه ارزش‌های دفاع مقدس در جامعه/ تجلیل از 22 هزار پیشکسوت در همدانبه گزارش ایکنا از همدان، مهدی ظفری، مدیر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان، عصر پنج‌شنبه 27 شهریورماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نزدیک به 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد.

وی با بیان اینکه دهه اول انقلاب نسبت به دهه‌های بعدی خود دارای تفاوت‌هایی است، افزود: وحدت، ایثار، اخلاص، محبت، اخلاق و ... در دهه اول انقلاب در سطح بالایی بود که آن هم نشئت گرفته از انقلاب و دفاع مقدس بود.

ظفری اضافه کرد: باید پذیرفت که جامعه ما در سه دهه اخیر دچار چالش‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... شده است که علت آن فعالیت حول «تبلیغ و شعار» بوده است. شاید بتوان گفت که عموم فعالیت‌های فرهنگی نظام جمهوری اسلامی پس از دهه اول انقلاب، در حوزه تبلیغ و شعار بوده است، به تعبیر امروز، «تبلیغ و شعار»، یک پروژه است، پروژه امری ناپایدار بوده که همراه با احساسات و هیجانات در بازه زمانی خاصی انجام و سپس به اتمام می‌رسد.

مدیر بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس همدان با بیان اینکه ما در حوزه تبلیغ و شعار به اندازه یک تاریخ کار کرده‌ایم، گفت: نمونه‌های بارز تبلیغ و شعار، سرکشی از خانواده شهدا و ایثارگر، یادواره شهدا، خاطره‌گویی از جنگ و ... است. ما باید از وجاهت شعار و تبلیغ در راستای «گفتمان‌سازی ارزش‌های دفاع مقدس» بهره بگیریم، گفتمان‌سازی به تعبیر امروزی یک فرآیند است که نباید محدود به ارائه گزارش باشد.

ظفری با اشاره به اینکه باید در گفتمان‌سازی به نسل‌ها توجه کرد، ادامه داد: اگر از همان دهه اول انقلاب به گفتمان‌سازی توجه می‌شد اندیشه و رفتار‌های اسلامی امروز اینگونه نبود.

این مقام مسئول با بیان اینکه عاشورا، امروز تبدیل به یک گفتمان شده است، گفت: دفاع مقدس نیز باید به یک گفتمان تبدیل شود تا گذر زمان نه تنها از ارزش آن کم نکند بلکه موجب ترویج ارزش‌های این دفاع مقدس در دنیا شود.

وی به اشاره به اینکه بنیاد حفظ آثار وظیفه زمینه‌سازی و تقویت گفتمان دفاع مقدس را بر عهده دارد، ادامه داد: یکی از مراتب گفتمان‌سازی، ساختارسازی است، امروز یکی از ضرورت‌های ترویج و توسعه ارزش‌های دفاع مقدس، ایجاد ساختار است که خوشبختانه در نیرو‌های مسلح ما شکل گرفته است. در همین راستا ساختاری به نام شورای هماهنگی دفاع مقدس در قالب 8 کمیته در استان شکل گرفته است که یکی از آن‌ها کمیته راهیان نور است و قرار است به زودی از سند استانی راهیان نور که برگرفته از سند ملی راهیان نور است رونمایی شود.

ظفری با اشاره به اینکه هر دستگاهی موظف است در راستای ساختارسازی دفاع مقدس نقش خود را به‌خوبی ایفا کند، گفت: دفاع مقدس در تاریخ قرار نگرفته است و تا زمانی که ما در این حوزه یک زبان نباشیم این مهم محقق نخواهد شد. متأسفانه ما در حوزه ادبیات دفاع مقدس دچار مشکلاتی شده‌ایم؛ چرا که هر کسی اقدام به نگارش کتاب در حوزه دفاع مقدس کرده است که گاه با هم اختلاف و تضاد دارند و همین موضوع موجب سردرگمی و افکار متناقض در ذهن خواننده می‌شود.

وی ابراز کرد: امسال همزمان با هفته دفاع مقدس 750 برنامه در قالب 120 عنوان برنامه با شعار «ما قوی هستیم» در استان اجرا خواهد شد، گفتنی است این برنامه‌ها از سوم خرداد سال جاری آغاز شده و تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

مدیر بنیاد حفظ آثار همدان ادامه داد: امسال جز وظایف فرماندهان شهرستان‌ها آن است که تا پایان سال، حداقل موفق به تألیف و رونمایی از 5 عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس شوند.

ظفری اظهار کرد: تا دهه فجر سال جاری، 100 رونمایی از 100 عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس در استان انجام خواهد شد که 30 الی 40 عنوان آن در هفته دفاع مقدس خواهد بود، رونمایی از 12 عنوان کتاب صوتی نیز تا پایان سال انجام خواهد شد.

این مقام مسئول گفت: تا زمانی که ارزش‌های دفاع مقدس مردمی نشود نمی‌توان انتظار داشت که این ارزش‌ها، توسعه پیدا کرده و جریان‌ساز شود، در همین راستا به تازگی شورای روحانیت دفاع مقدس با هدف تبیین نقش روحانیت در دفاع مقدس برای دانش‌آموزان، دانشجویان و ... در استان شکل گرفته است.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات دیگر این مجموعه تکمیل یادمان شهدای گمنام استان است که در این راستا یادمان 155 شهید گمنام استان در 55 نقطه استان تا پایان سال جاری تکمیل خواهد شد. دانشنامه دفاع مقدس استان که شامل تاریخ تحقیقی استان در حوزه دفاع مقدس است در حال تدوین است که تا پایان سال جاری تکمیل خواهد شد، سالنامه فعالیت استان همدان نیز همزمان با بزرگداشت چهل سالگی انقلاب اسلامی تدوین خواهد شد.

وی گفت: امسال همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس از 1 میلیون پیشکسوت در حوزه‌های مختلف در کشور تجلیل خواهد شد که بیش از 20 هزار نفر از این پیشکسوتان در استان همدان مورد تقدیر و تجلیل قرار خواهند گرفت.

ظفری ادامه داد: برپایی نمایشگاه اقتدار با محوریت نمایش دستاوردهای 40 ساله انقلاب 10 الی 20 دستگاه استان در محل در باغ موزه همدان از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در این ایام است، افتتاح این نمایشگاه در 31 شهریور و مصادف با اولین روز هفته دفاع مقدس خواهد بود.

این مقام مسئول گفت: برنامه بزرگداشت بانو طاهره دباغ با همکاری امور بانوان استانداری، تجلیل و تکریم خانواده شهدا، تجلیل از راویان دفاع مقدس، تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس و ... از دیگر برنامه‌های این مجموعه در هفته دفاع مقدس است.

وی اشاره‌ای به جایگاه والای شهید سردار سلیمانی داشت و اظهار کرد: باید در حوزه‌های علمیه، مدارس و دانشگاه‌های ما بر روی اندیشه و تفکر سردار سلیمانی کار شود، ایشان معتقد بود که باید از تربیت فردی صرف انقلابی به سمت تربیت فردی غریتمند انقلابی پیش رفت.

انتهای پیام
captcha