پیشرفت جامعه با رویکرد ترویج فرهنگ قرآن در زندگی؛ رویکرد دانشکده علوم قرآنی ملایر
کد خبر: 3924523
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۸

پیشرفت جامعه با رویکرد ترویج فرهنگ قرآن در زندگی؛ رویکرد دانشکده علوم قرآنی ملایر

رئیس دانشکده علوم قرآنی ملایر با بیان اینکه «پیشرفت جامعه با رویکرد ترویج فرهنگ قرآن در زندگی» رسالت بزرگ این دانشکده است، گفت: درواقع دانشکده به دنبال تربیت دانشجویانی است که به آسیب‌های جامعه توجه کرده و در حوزه اخلاق، احکام، رفتارهای فردی و اجتماعی جامعه و رفع مشکلات و آسیب‌ها گام بردارند.

پیشرفت جامعه با رویکرد ترویج فرهنگ قرآن در زندگی؛ رویکرد دانشکده علوم قرآنی ملایرحجت‌الاسلام حسنعلی نوروزی، رئیس دانشکده علوم قرآنی ملایر، با حضور در دفتر ایکنا در ملایر، اظهار کرد: دانشکده علوم قرآنی ملایر در سال ۱۳۷۳ در یک مجموعه کوچک تأسیس شد و سپس در سال ۱۳۸۵ به محل ساختمان جدید کنونی انتقال پیدا کرد.
وی بابیان اینکه دانشکده علوم قرآنی ملایر یکی از ۱۸ شعبه دانشگاه‌ علوم و معارف قرآن در سطح کشور است، گفت: این مرکز بعنوان زیر مجموعه‌ای از شعبه اصلی دانشگاه علوم قرآنی در استان قم است، در گذشته تعداد این دانشکده‌ها 23 دانشکده در سطح کشور بود اما در حال حاضر 18 دانشکده فعال علوم قرآنی در کشور وجود دارد.

تحصیل 150 دانشجو در دانشکده علوم قرآنی ملایر
حجت‌الاسلام نوروزی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۵۰ دانشجو در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند، گفت: تعداد دانشجویان در طول سال متغیر است، از زمان تأسیس دانشکده تاکنون بیش از یک هزار و 500 دانشجو از این دانشکده فارغ‌التحصیل شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر این دانشکده در شهرستان ملایر در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به دانشجویان خدمات ارائه می‌دهد، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۲۰ دانشجو در مقطع کارشناسی در رشته علوم قرآن و حدیث و ۳۰ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه در رشته علوم قرآن در حال تحصیل هستند.
وی اضافه کرد: مجوز دو گرایش جدید در مقطع کارشناسی ارشد در سال‌جاری اخذ شده که این مجوز برای رشته‌های علوم قرآنی با دو گرایش «اعجاز قرآن» و «گرایش ادبی» است که 32 دانشجو به تفکیک 17 خانم و 15 آقا از هر گرایش پذیرش شدند، هم‌چنین درخواستی برای افزودن یک رشته جدید در این مقطع به مرکز ارسال شده و به دنبال اضافه کردن این رشته به رشته‌های دانشکده هستیم.

برگزاری کلاس‌های دانشکده به‌صورت مجازی
رئیس دانشکده علوم قرآنی ملایر با اشاره به اینکه به دلیل شیوع کرونا کلاس‌های این دانشکده به‌صورت مجازی برگزار می‌شود، تصریح کرد: کلاس‌های دانشجویان رشته قرآن و علوم حدیث در مقطع کارشناسی از 15 شهریور آغاز شده و کلاس‌های دانشجویان مقطع ارشد از اول مهر آغاز شد که این کلاس‌ها برای دانشجویان کارشناسی به‌صورت آفلاین و برای دانشجویان ارشد به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود

پژوهش‌های کاربردی در دانشکده
حجت‌الاسلام نوروزی با اشاره به پایان‌نامه‌های دانشجویی و انجام مقالات پژوهشی از سوی دانشجویان این دانشکده، بیان کرد: در انجام پژوهش‌ها در دانشکده سعی بر آن است تا بیشتر مباحث و پایان‌نامه‌ها به‌صورت کاربردی و در راستای رفع آسیب‌ها و مشکلات جامعه انجام شود، طی دو سال گذشته نیز یکی از پایان‌نامه‌های دانشجویان این دانشکده در قالب کتاب چاپ و مورد تقدیر قرار گرفت.
وی بابیان اینکه باید درزمینهٔ پژوهش امروز به سمتی برویم که پایان‌نامه‌ها تأثیرگزار و گره‌گشای مشکلات باشد، گفت: شاید بسیاری از پایان‌نامه‌های امروز در مراکز دانشجویی فقط یک رفع تکلیف شده و تأثیر چندانی در رفع مشکلات جامعه ندارد.
رئیس دانشکده علوم قرآنی ملایر ابراز کرد: تلاش ما این است که حتی در تدریس مطالب قرآنی نگاه روز جامعه و کاربردی در نظر گرفته شود به طوری که موضوعات تربیتی ما نیز برگرفته از قرآن شود.

فراهم کردن زیرساخت‌های لازم در کرونا
وی بابیان اینکه زیرساخت‌های لازم برای آموزش در ایام کرونا آماده است، گفت: در حال حاضر تمام دوره‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شود، یک کارگاه آموزشی نیز برای آشنایی با استفاده از نرم‌افزارهای آموزشی ویژه اساتید و دانشجویان برگزارشد، خوابگاه‌ها نیز تجهیز است که در صورت برقرار شدن کلاس‌های حضوری با رعایت موارد بهداشتی بتوانیم خدمات خوبی را به دانشجویان ارائه دهیم.
رئیس دانشکده علوم قرآنی ملایر بابیان اینکه بسیاری از آسیب‌های امروز جامعه ما به دلیل روی برگرداندن از قرآن و عمل نکردن به قرآن است، گفت: امروز در عرصه تربیتی، روان‌شناسی، اجتماعی آنطور که باید از آموزه‌های قرآن استفاده نشده و جا دارد در این موارد از آیات قرآن برای رفع این مشکلات استفاده شود.
وی افزود: درواقع هدف این دانشکده و سایر دانشکده‌های علوم قرآنی در کشور تربیت جوانانی متعهد برای نشر دین، قرآن و معارف اهل‌بیت و تشویق جامعه به سمت مسائل دینی است، درواقع باید بگوییم که پیشرفت جامعه با رویکرد ترویج فرهنگ قرآن در زندگی رسالت بزرگ این دانشکده است که البته هدف تمام متصدیان امور فرهنگی و دینی جامعه نیز هست.
نوروزی خاطرنشان کرد: درواقع ما باید تربیت جامعه را به سمت‌وسوی دین و خدا ببریم و این رویه می‌تواند رشد و بالندگی انسان در مسیر کمال و عاقبت‌به‌خیری در دنیا و آخرت را به همراه داشته باشد و اگر افراد نتوانند در این مسیر به‌درستی حرکت کنند و به هدفی که می‌خواهند نائل شوند موفق نمی‌شوند.

تربیت دانشجویان متعهد در حوزه نشر قرآن و دین
رئیس دانشکده علوم قرآنی ملایر تصریح کرد: درواقع دانشکده به دنبال تربیت دانشجویانی است که به این آسیب‌ها توجه کرده و در حوزه اخلاق، احکام، رفتارهای فردی و اجتماعی جامعه و رفع مشکلات و آسیب‌ها گام بردارند.
وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به رشد و تعالی که در حال حاضر نیز آسیب‌های فراوانی وجود دارد که متأثر از دنیای غرب است باید تلاش شود، گفت: انقلاب اسلامی ما به رهبری حضرت امام راحل و با همراهی مردم به پیروزی رسید و با همه تلاش‌ها و خون شهدا، فرهنگ اسلامی در جامعه شکل گرفت و فرهنگ جامعه اسلامی عوض شد اما متأسفانه امروز جامعه ما در اثر تهاجمات فرهنگی غرب قرارگرفته است.
وی اضافه کرد: شاید بتوان گفت به اهدافی که امام و شهدا بود نرسیدیم و تا رسیدن به آن اهداف با توجه به مشکلات و آسیب‌های اجتماعی امروز فاصله زیادی داریم اما باید برای رسیدن به اهداف و آرمان‌های انقلاب تلاش کنیم.

کم‌تحملی‌ها و بداخلاقی‌های امروز به خاطر دوری از قرآن است
وی بیان کرد: اگر امروز فرهنگ جامعه اسلامی را مرور کنیم می‌بینیم که آسیب‌های اجتماعی فراوانی جامعه ما را تهدید می‌کند و اگر فرهنگ عمومی جامعه را رصد کنیم می‌بینیم که چقدر از فرهنگ قرآنی و دینی به دور است.
نوروزی بابیان اینکه امروز متأسفانه شاهد ظرفیت‌های پایین، بداخلاقی‌ها و کم‌تحملی‌های زیادی هستیم و آستانه تحمل مردم در برابر مشکلات پایین آمده است، بیان کرد: امروز تحمل و صبر ما در برابر موضوعات کوچک پایین آمده و این ضعف‌ها به دلیل مشکلات روحی ناشی از دور شدن از اصل فرهنگ قرآنی و دینی در بین جامعه وزندگی فردی و اجتماعی ما است.
حجت‌الاسلام نوروزی بابیان از ظرفیت‌های قرآنی و دینی جامعه استفاده‌نشده است، گفت: جا برای کار بسیار زیاد است و درواقع باید بگوییم کم‌کاری‌های زیادی شده که هنوز نتوانستیم فرهنگ دینی_ قرآنی و اهل‌بیت را به‌درستی در کشور و جامعه اسلامی نهادینه کنیم.
رئیس دانشکده علوم قرآنی ملایر بابیان اینکه قرآن راه، هدایت، چراغ روشن و راهنمایی کامل است، گفت: قرآن برای همه‌چیز راهکار داده و اگر در مسیر قرآن گام برداشته و به دنبال اجرای این راهکارها در زندگی فردی و اجتماعی باشیم مشکلات حل می‌شود.
وی بابیان اینکه تلاش‌های زیادی برای نشر معارف قرآن و احکام در جامعه در حال انجام است، گفت: درعین‌حال تهدید در جامعه با توجه به نفوذ فرهنگ غرب زیاد است اما همه تلاش خود را برای نشر معارف قرآن و اسلام انجام می‌دهیم.

انتهای پیام
captcha