طرحی که با بی‌توجهی روی زمین ماند/ درد قرآنی در همدان بسیار است
کد خبر: 3926114
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۸

طرحی که با بی‌توجهی روی زمین ماند/ درد قرآنی در همدان بسیار است

قاری جوان همدانی با اشاره به اینکه درد قرآنی در همدان زیاد است، گفت: همدان در فرهنگ‌سازی قرآن همیشه مشکل داشته است، از حضور و ظرفیت قاریان آنطور که باید استفاده نمی‌شود، شهر همدان در انتخاب قاری برای برنامه‌های مهم عبادی خود همچون نماز جمعه ضعیف است و این اشکال هم به قرآنیان و هم مسئولان بر می‌گردد.

طرحی که با بی‌توجهی جامعه قرآنی روی زمین ماند/ درد قرآنی در همدان بسیار استعلیرضا رحمانی، قاری جوان همدانی با حضور در دفتر ایکنا در همدان، اظهار کرد: همچنان تعلیمات قرآنی را با حضور در کلاس اساتید برتر حوزه قرائت استاد ساعد و استاد صالحی می‌گذرانم.
این قاری جوان با اشاره به اینکه اکثر فعالیت‌های قرآنی افراد در این ایام به برگزاری جلسات و محافل قرآنی ختم می‌شود، گفت: محافلی که برگزار می‌شود متأسفانه آنطور که باید به قاری بها داده نمی‌شود.
وی با بیان اینکه قاری در دوران ما جایگاه واقعی خود را ندارد، اضافه کرد: این مهم قابل تعمیم به همایش و مراسم‌ها نیز هست چرا که از قاری برای قرائت قرآن جهت آغاز مراسم استفاده می‌شود.
رحمانی با بیان اینکه در بسیاری ازمحافل و مجالس قرآنی کشور حضور داشته است، اضافه کرد: در بسیاری از استان‌ها همچون تهران، مشهد، شیراز، بوشهر و شهر‌های جنوبی جایگاهی که برای یک قاری و حتی قرآن قائل هستند بسیار بالاتر از استان‌هایی همچون همدان است، چراکه آنان معتقد و متعهد به برگزاری هر چه بهتر برنامه‌های قرآنی و حتی اولویت و عزت و احترام واقعی برای این مهم هستند.
وی با بیان اینکه قرآن به معنای واقعی کلمه مهجور است، گفت: قرآن تنها برای تیمن و تبرک نیست، به عنوان یکی از چهره‌های قرآنی این کشور به شدت مخالف استفاده ابزاری از قرآن هستم چرا که در تمامی مجالس و مراسم ما قرآن تنها در ابتدای مجلس آن هم به مدت کوتاه و جهت گرم شدن مجلس و اختصاص زمان برای رسیدن همه مهمانان به ویژه افراد مطرح در این مراسم استفاده می‌شود.
این فعال قرآنی یادآور شد: چرا نباید آیاتی که در مراسم و برنامه‌های مختلف استانی و کشوری تلاوت می‌شود در میانه برنامه و مرتبط با موضوع آن مراسم باشد مگر نه این است که قرآن کتاب قانون زندگی است و توجه به مفاهیم و ترجمه آن از هر چیز دیگری مهمتر است پس چرا این کتاب اینگونه در مهجوریت به سر می‌برد؟
وی گفت: قاری، تالی کتاب خدا است بنابراین باید به او اهمیت داده شود، اما جایگاه و احترامی که برای یک خواننده در این کشور قائل هستند هزاران برابر بیشتر از یک قاری و چهره قرآنی است.
رحمانی با بیان اینکه قرآن و عترت همواره با هم بوده‌اند، گفت: متأسفانه در بسیاری از هیئت‌های حسینی ما نیز قرآن جایگاهی ندارد، در حالی که به نظر من عزاداری بر اهل بیت بدون حضور و توجه قرآن نمی‌تواند ارزش و اثر معنوی برای میزبان داشته باشد.
این چهره قرآنی ابراز کرد: این در حالی است که در کشور‌های عربی همچون عربستان و مصر، به قرآن توجه بسیاری می‌شود به گونه‌ای که در کوچه و خیابان‌های خود، تکیه زده و به قرائت قرآن و محافل قرآنی می‌پردازند حال آنکه اهل بیت برای آنان جایگاهی ندارد.
وی با اشاره به اینکه ایران و کشورهای عربی هر یک از یک طرف بوم افتاده‌اند، خاطر نشان کرد: ثقل اکبر، قرآن کریم است و ثقل اصغر عترت و اهل بیت هستند که متأسفانه در کشور ما جایگاه آن به درستی شناخته نشده است، به مسائل عزاداری ریزبینانه پرداخته می‌شود حال آنکه قرآن از جایگاه واقعی خود به دور افتاده و تنها در مراسم‌های عزاداری و آغاز برنامه‌ها و همایش‌ها و... استفاده می‌شود.

جای خالی قاریان ممتاز در مراسمات مهم همدان
رحمانی با بیان اینکه شهر همدان در انتخاب قاری برای برنامه‌های مهم عبادی خود همچون نماز جمعه ضعیف است، گفت: این اشکال توسط بسیاری از افراد قرآنی و حتی غیر قرآنی به این مهم وارد شده است.
وی با بیان اینکه استان همدان قاری ممتاز کم ندارد، گفت: چرا باید در یک برنامه مهمی همچون نماز جمعه استان که مستمع‌های فراوانی دارد، کسی به قرائت قرآن بپردازد که حتی به اصول اولیه قرائت نیز وارد نیست.
این قاری جوان ادامه داد: ریشه این مهم در انتخاب نادرست مسئولین برپایی نماز جمعه دارد که تا زمانی که مسئولین و شخص امام جمعه همدان وارد نشود نمی‌توان انتظار داشت که این مشکل حل شود.
وی با بیان اینکه مهم به صدا و سیما نیز قابل تعمیم است، یادآور شد: هرشب در شبکه سیمای استان یک برنامه گفت‌وگو محور برگزار می‌شود که مهمان‌های مختلفی از شخصیت‌های علمی گرفته تا بازیگر، خواننده و ... دعوت می‌شوند اما دریغ از یک بار دعوت از چهره قرآنی همچون قاری و حافظ قرآن.
رحمانی با اشاره به اینکه این دعوت می‌تواند باعث تبلیغ و ترویج قرآن شود، گفت: صدا و سیما مرکز همدان می‌تواند از میان صدها مهمان دعوتی، یک مهمان را نیز به چهره‌های قرآنی اختصاص دهد حداقل از چهره‌های مطرح قرآنی که در استان کم نیستند.
این فعال قرآنی گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که جمهوری اسلامی است اما بسیاری از برنامه‌ها در راستای این نام بزرگ نیست، صحبت‌های یک چهره مطرح قرآنی همچون استاد ساعد در فضای رسانه‌ای همچون سیمای مرکز می‌تواند در بسیاری از جوانان و نوجوانان ما ایجاد انگیزه کند، ناگفته نماند که رسانه‌های تصویری همواره بیش از دیگر رسانه‌ها می‌تواند در اذهان عموم تأثیر‌گذاری داشته باشند.
وی با اینکه رسانه‌ها موظف به جا انداختن قرآن در اذهان عموم هستند، گفت:چون رسانه‌ها با آحاد مردم در ارتباط هستند در ترویج فرهنگ قرآن می‌توانند نقش موثر‌تری داشته باشند، متأسفانه مهجوریت قرآن در همه جای کشور وجود دارد اما در استان همدان بیشتر از جاهای دیگر است که بخشی از آن نیز به جامعه قرآنی مرتبط است.

پبشنهاد طرح شفاءالقرآن به بنیاد قرآن
رحمانی ادامه داد: سالانه در سطح کشور و استان، مسئولین قرآنی ارگان‌های مختلف انتخاب می‌شوند، حال آنکه جامعه قرآنی استان در هیچ جا وارد نشده و در این امور خنثی هستند، به گونه‌‌ای حدود 1 سال پیش طرحی با عنوان «شفاءالقرآن» با محوریت سرکشی تعدادی از جوانان و نوجوانان قرآنی از بیماران در بیمارستان بعثت در ساعات خاص ملاقات، و قرائت چند آیه قرآن برای تسلی روح و جسم آنان به مدیر بنیاد قرآن استان (حاج آقا صدیق) پیشنهاد دادم.
وی یادآور شد: به حضور ایشان رسیدیدم و طرح را برای حاج آقا صدیق توضیح دادیم، ایشان گفتند که پیگیری می‌کنند و هنوز هم هنوز است با گذشت دو سال خبری از ایشان نشده است.
رحمانی یادآور شد: این مهم نشان از آن دارد که خود جامعه قرآنی نیز به امور قرآنی اهمیت نمی‌دهند از طرفی، برخی از قرآنیان و خود مجموعه قرآنی نیز در برنامه‌های قرآنی خود سخن از مسائل سیاسی می‎گویند و به عبارتی به دنبال سیاست‌زدگی قرآن هستند.
وی با اشاره به اینکه درد قرآنی در همدان زیاد است، گفت: همدان در فرهنگ‌سازی قرآن همیشه مشکل داشته است، چرا باید جلسات قرآن آقای ساعد در امامزاده عبدالله تعطیل شود، هرچند که در مدیریت پیشین هیئت امنای این امامزاده، برنامه‌های قرآنی، محکم و جدی برگزار می‌شد.

انتهای پیام
captcha