دارالقرآن خاتم‎النبیین(ص) با کمبود عوامل اجرایی روبرو است/ تربیت 40 حافظ کل
کد خبر: 3935156
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۰

دارالقرآن خاتم‎النبیین(ص) با کمبود عوامل اجرایی روبرو است/ تربیت 40 حافظ کل

مدیر دارالقرآن آموزش و پرورش ناحیه یک همدان با بیان اینکه دارالقرآن خاتم‌النبیین(ص) نیاز به عوامل اجرایی بیشتری دارد، گفت: این مرکز اجازه بکارگیری مربی غیررسمی را ندارد، در حال حاضر تنها 4 مربی رسمی در دراالقرآن فعالیت دارند.

دارالقرآن خاتم‎النبیین(ص) با کمبود عوامل اجرایی روبرو است/ تربیت 40 حافظ کل از ابتدای فعالیت مرکزعلی اکبر رضائیان، مدیر دارالقرآن آموزش و پرورش ناحیه یک همدان، در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، با بیان اینکه دارالقرآن خاتم‌النبیین(ص) ناحیه یک از سال 78 با مجوز وزارت آموزش و پرورش تأسیس شده است، اظهار کرد: از آن سال تا کنون فعالیت این دارالقرآن ادامه دارد.
وی با تأکید بر اینکه طبق اساسنامه این دارالقرآن وظایف مختلفی دارد، گفت: اخیراً نیز با توجه به شیوع کرونا ورود در بحث کمک‌های مومنانه از دیگر وظایف تعریف شده دارالقرآن است.
مدیر دارالقرآن آموزش و پرورش ناحیه یک همدان بیان کرد: این دارالقرآن‌ نوبت مخالف مدارس در ایام حضوری مدارس با هدف توسعه و ترویج آموزش‌های قرآنی، بالا بردن سطح دانش و مهارت دانش‌آموزان علاقمند فعالیت می‌کند.
وی به رشته‌های این دارالقرآن اشاره کرد و افزود: رشته‌های روخوانی، روانخوانی، حفظ، احکام و مسابقات دانش‌آموزی پیش‌بینی شده است.
رضائیان با بیان اینکه در زمان آموزش حضوری، آموزش‌ها در دو نوبت صبح و بعد از ظهر ارائه می‌شد، تصریح کرد: حتی روزهای پنج شنبه از موقعیت استفاده کرده و کلاس‌ها برگزار بود، اوقات فراغت تابستانی نیز یکی از برنامه‌ها بود اما متأسفانه شیوع ویروس کرونا فعالیت‌های این دارالقرآن را تا حدودی کمتر کرد.
وی با تأکید بر اینکه فعالیت این دارالقرآن محدود به بخشنامه نبود، ادامه داد: با مصوبه اداره کل آموزش و پرورش از ابتدای تابستان تا پایان تابستان برنامه‌های تابستانی مناسب اوقات فراغت دانش‌آموزان ارائه می‌شد.
مدیر دارالقرآن آموزش و پرورش ناحیه یک همدان خاطرنشان کرد: حافظان قرآنی از این دارالقرآن موفق به حفظ کل قرآن شده‌اند و مسئول دارالقرآن یکی از دانشگاه‌های تهران از حافظان همین دارالقرآن است.
وی با بیان اینکه سالانه به طور میانگین 30 حافظ قرآن در این دارالقرآن پرورش می‌یابند، یادآور شد: این حافظان از یک جزء تا حفظ کل قرآن را شامل می‌شوند؛ از ابتدا تا کنون حدود 40 قرآن آموز نیز حافظ کل قرآن شده‌اند.
رضائیان با تأکید بر اینکه سالانه حدود 40 تا 50 نفر نیز برای حفظ در دارالقرآن ثبت‌نام می‌کنند، اظهار کرد: برخی از این قرآن آموزان به دلایل مختلف از جمله ازدواج، ادامه تحصیل در دانشگاه و... موفق به حفظ کل قرآن نمی‌شوند.
وی با بیان اینکه تمرکز این دارالقرآن بیشتر بر روی حفظ قرآن است، گفت: البته حافظان این مرکز روزانه در کنار حفظ تفسیر نور استاد قرائتی را نیز کار می‌کنند و در نهایت به این افراد گواهینامه معتبر قرآنی از سوی آموزش و پرورش اعطا می‌شود.
مدیر دارالقرآن آموزش و پرورش ناحیه یک همدان بیان کرد: در سایر رشته‌ها از جمله احکام، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و... نیز داوطلبانی داریم که در مجموع سالانه به طور میانگین حدود 600 قرآن آموز در این مرکز ثبت‌نام می‌کنند.
وی با بیان اینکه فعالیت‌های خوب دارالقرآن به برکت وجود مربیان این مرکز است، افزود: میانگین 300 متربی در دارالقرآن آموزش و پرورش ناحیه یک همدان داشته‌ایم؛ از لحاظ امکانات وضعیت خوبی داریم اما به دلیل شیوع کرونا در حال حاضر کلاس‌ها و آموزش‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شود.
رضائیان با بیان اینکه متأسفانه اجازه بکارگیری مربی غیررسمی را نداریم، تصریح کرد: سال گذشته با اخذ مجوز از حضور حافظان این مرکز برای آموزش استفاده می‌شد و در حال حاضر 4 مربی رسمی حافظ کل قرآن در دارالقرآن فعالیت دارند.
وی تعداد مربیان خانم این دارالقرآن را سه نفر و مربی آقا را یک نفر اعلام کرد و ادامه داد: این مربیان اکنون با توجه به شرایط کرونایی به صورت مجازی در کانال‌های شبکه شاد فعالیت دارند؛ در شبکه شاد یک گروه دارالقرآن با 500 نفر عضو و دو کانال مخصوص بانوان با 200 عضو و آقایان با 300 عضو داریم.
مدیر دارالقرآن آموزش و پرورش ناحیه یک همدان خاطرنشان کرد: در حال حاضر برنامه‌های قرآنی این مرکز به صورت مجازی برگزار و از نرم‌افزارهای دارای مجوز استفاده می‌شود و استقبال نیز در این فضا خوب بوده اما نیاز است محتوای آموزشی در این فضا ارتقا داده شود، یک گروه 300 نفره از اعضای این دارالقرآن نیز در سروش فعال هستند.
وی در خصوص چگونگی ثبت‌نام و حضور در گروه دارالقرآن در فضای مجازی یادآور شد: در شبکه شاد امکان ورود با کد دانش‌آموز در کانال‌ها و گروه‌ها وجود دارد، کانال‌ها مورد تأیید وزارتخانه بوده و لینک دو کانال به مدیران داده شده تا قرآن آموزان از سراسر کشور بتوانند به این کانال‌ها دسترسی داشته باشند.
رضائیان با بیان اینکه با توجه به فعالیت در فضای مجازی آمار نسبت به گذشته بیشتر شده است، اظهار کرد: اما کار مجازی وقت بیشتری می‌برد و از این رو سال‌های گذشته موفق‌تر بودیم.

انتهای پیام
captcha