کودکان تحمل فشار روانی وسواس بیش از حد والدین را ندارند
کد خبر: 3936410
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۶

کودکان تحمل فشار روانی وسواس بیش از حد والدین را ندارند

یک روانشناس کودک در همدان با بیان اینکه والدین نباید در ایام کرونا بیش از حد به کودکان سخت‌گیری کنند، تأکید کرد: با ایجاد اختلال روانی وسواس برای کودکان موج دیگری از آسیب‌ها همچون از بین رفتن تمرکز کودکان شکل می‌گیرد.

کودکان تحمل فشار روانی وسواس بیش از حد والدین را ندارندمرضیه محبوبی، روانشناس کودک، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، تصریح کرد: والدین در ایام کرونا وسواس زیادی درباره رعایت بهداشت کودکان نداشته باشند. کودکان نیاز به بازی، گردش، تفریح و آرامش دارند که متأسفانه در این ایام کم‌رنگ شده است. با وسواس بیش از حد والدین آسیب‌های غیرقابل جبرانی به کودکان وارد می‌شود.

وی ادامه داد: رعایت بهداشت باید در حد شست‌وشوی دست، زدن ماسک، ضد عفونی کردن وسایل خریداری شده از بیرون و سطوح باشد. وسواس زیاد موجب وارد شدن استرس به کودکان و در نتیجه ایجاد اختلال روانی برای کودکان خواهد شد. با ایجاد اختلال روانی وسواس برای کودکان موج دیگری از آسیب‌ها همچون از بین رفتن تمرکز کودکان شکل می‌گیرد، چراکه همواره ذهن آنها درگیر ویروس کرونا و یا سایر موارد وسواس است.

محبوبی با بیان اینکه وسواس کودکان کاملاً برخاسته از رفتار والدین است، افزود: در صورتی که یکی از والدین در رفتار خود وسواس به خرج دهد قطعاً کودک نیز از رفتار والد الگو می‌گیرد یا در برخی مواقع دقیقاً نقطه مقابل آن عمل می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه امر و نهی بیش از حد و سخت‌گیری زیاد به کودک فرصت کسب تجربه را می‌گیرد و اجازه رشد به او نمی‌دهد، ادامه داد: وسواس نوعی اختلال روانی است که کودک احساس می‌کند عاملی موجب ناامنی‌اش شده و به ‌دنبال وسیله‌ای برای امن کردن خودش می‌گردد.

این روانشناس کودک با اشاره به اینکه اختلال روانی وسواس ممکن است ژنتیکی نیز باشد، گفت: در صورتی که این بیماری در کودکی زمینه ژنتیکی داشته باشد، محیط زندگی و رفتار وسواس‌گونه والدین شرایط لازم را برای بروز آن فراهم می‌کند.

وی در پایان به والدین توصیه کرد: رفتار والدین در بروز بیماری وسواس در کودکان تأثیر بسزایی دارد، در صورتی که والدین در رفتارشان اعتدال داشته باشند، فشار روانی کودک کاسته می‌شود و دچار استرس و اضطراب نخواهد شد.

انتهای پیام
captcha