تألیف کتاب «تفسیر برگزیده موضوعی سوره الرحمن» در همدان
کد خبر: 3938304
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۳
به همت یک پژوهشگر قرآنی؛

تألیف کتاب «تفسیر برگزیده موضوعی سوره الرحمن» در همدان

مرضیه یزدی، پژوهشگر قرآنی از تألیف کتاب «تفسیر برگزیده موضوعی سوره الرحمن» خبر داد و گفت: این تفسیر برگزیده با رویکرد طبی ــ تربیتی دو سال است که در دست نگارش است و سال آینده به چاپ خواهد رسید.

تألیف کتاب «تفسیر برگزیده موضوعی سوره الرحمن» در همدانمرضیه یزدی، پژوهشگر قرآنی در گفت‌وگو با ایکنا از همدان از تألیف کتاب «تفسیر برگزیده موضوعی قرآن کریم، سوره الرحمن» با رویکرد طبی ــ تربیتی خبر داد و گفت: این کتاب دو سال است که در دست نگارش است، به یاری خداوند سال آینده به چاپ خواهد رسید.

وی بیان کرد: این کتاب بر اساس مرجع «القران الکریم التقسیم الموضوعی المفهرس» نگاشته شده که در آن آیات بر اساس موضوعات در پایین صفحه به‌صورت بسیار مختصر تقسیم‌بندی شده و جالب‌تر اینکه با تغییر موضوع آیات رنگ متن نیز تعییر می‌کند.

یزدی تصریح کرد: سوره رحمن در این قرآن به شش فراز تقسیم شده و کتاب «تفسیر برگزیده موضوعی قرآن کریم» با اقتباس از این قرآن سوره الرحمن را به ۱۸ فراز تقسیم کرده و با توجه به مفاد آیات کریمه مباحث ویژه طب ایرانی اسلامی، مباحث تربیتی و مباحث نجومی آیات کریمه را با اقتباس از منابع معتبر بررسی شده است.

این مؤلف در ادامه با بیان اینکه در سنین بزرگسالی حفظ قرآن گاه مشکل می‌شود، تأکید کرد: این تقسیم‌بندی سوره به ۱۸ فراز، لذت حفظ قرآن را برای حافظان گرامی بیشتر می‌کند و تدبر در آیات کریمه با ارائه مباحث گوناگون جهت بهره‌مندی از کلام وحی نیز بیشتر می‌شود.

یزدی ویژگی‌های منحصر به فرد این اثر در بین آثار تفسیری را تشریح کرد و گفت: تقسیم‌بندی سوره به ۱۸ فراز، رویکرد طبی ــ تربیتی تفسیر آیات به همراه مباحث اعتقادی، رویکرد طبی ــ تربیتی، تکمیل کردن مباحث آیات به‌طوری که ذهن مخاطب درگیر مفاهیم شده و خود با کمک کارشناسان قرآنی به پاسخ نهایی برسد ‌و ارائه ترجمه ابتدای آیات به لاتین در پایان اثر با تفکیک فرازها از ویژگی‌های منحصر به فرد این اثر است.

این بانوی قرآنی تأکید کرد: ویژگی منحصر بفرد دیگر این اثر بها دادن به زحمات و خدمات مادران گرامی در خانواده است که براساس آیات قرآن پاداش تلاش‌های آنان در فرزندپروری همسان با علما و دانشمندان در نزد پروردگار است این مهم با رعایت دو اصل علم تعلیم و تربیت و برقراری عدالت بین فرزندان حاصل خواهد شد.

وی ادامه داد: این دو اصل را با اقتباس از تفسیر تسنیم و نظر مفسر محترم آیت‌الله جوادی آملی استخراج شده است.

یزدی با بیان اینکه فراز آخر سوره مبارکه در وصف حوریان بهشتی است، افزود: این مبحث با استفاده از تفسیر شریف (تفسیر زنان) به ویژگی‌های زنان صاحب کمال دنیایی، اختصاص داده شده است که جمال ظاهری و مقام معنوی این گروه از بانوان از حوریان بهشتی بالاتر است. برای حافظان قرآن مجید مبحث کلمات مشابه هم در همین سوره مطرح شده است.

وی در پایان با بیان اینکه این اثر را در شرایط بیماری و کهولت سن نگاشته‌ام، گفت: کتاب را تقدیم می‌کنم به همسر شهیدم حاج محمدحسین درفشی، تنها فرزندم و پدر و مادرم که بذر ناوهای متعالی را در وجود من کاشته‌اند.

انتهای پیام
captcha