مواضع هسته‌ای رهبر انقلاب هوشیارانه و منصفانه بود / وقت کوتاه آمدن نیست
کد خبر: 3946616
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
محمدجواد جمالی نوبندگانی:

مواضع هسته‌ای رهبر انقلاب هوشیارانه و منصفانه بود / وقت کوتاه آمدن نیست

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مواضع رهبر معظم انقلاب درباره غنی‌سازی 20 درصدی، تداوم مشروط برجام و برگشت ایران به تعهداتش به شرط رفع تحریم‌ها از سوی آمریکا را هوشیارانه و منصفانه خواند و گفت: اروپا و آمریکا باید بدانند ایران با اقدام به غنی‌سازی 20 درصدی دیگر در موضع انفعال نیست و اجازه نمی‌دهد آنها بدون انجام تعهدات‌شان در جایگاه مطالبه‌گری قرار بگیرند.

محمدجواد جمالی نوبندگانی

رهبر معظم انقلاب در بیانات اخیرشان به مناسبت سالگرد قیام 19 دی مردم قم درباره موضوع پرونده هسته‌ای خط مشی جمهوری اسلامی را به طور صریح و روشن تعیین کرده و فرمودند: «آنچه مطالبه‌ منطقی ما و مطالبه‌ عقلانی ما است، رفع تحریم‌ها است؛ تحریم‌ها باید برداشته بشود. اگر تحریم‌ها برداشته شد، خب آن برگشت آمریکا به برجام معنایی خواهد داشت»

ایشان در ادامه با تأیید اقدام جمهوری اسلامی ایران برای آغاز غنی‌سازی 20 درصدی اظهار کردند: «تصمیم مجلس و دولت در باب لغو تعهّدات برجامی، تصمیم درستی است؛ کاملاً تصمیم منطقی و عُقلایی و قابل قبولی است. وقتی طرفِ مقابل، تقریباً به هیچ کدام از تعهّدات خودش در برجام عمل نمی‌کند، معنی ندارد که جمهوری اسلامی به همه تعهّدات خودش در برجام عمل کند؛ لذا از مدّتی پیش تدریجاً بعضی از تعهّدات را لغو کردند، اخیراً هم تعهّدات دیگری را کنار گذاشتند. و البتّه اگر چنانچه آنها به تعهّداتشان برگردند، ما هم به تعهّداتمان برمی‌گردیم»

محمدجواد جمالی نوبندگانی، نایب‌رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره خط مشی اعلامی از سوی رهبر معظم انقلاب درباره موضوع هسته‌ای و برجام گفت: به اعتقاد من اقدامی که حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در قبال خروج ترامپ از برجام انجام داد بسیار مدبرانه و برمبنای صبر استراتژیک بود و عدم همراهی بسیاری از کشورها در شورای امنیت با آمریکا در موضوعاتی مانند استفاده از مکانیسم ماشه و تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران از آثار این راهبرد منطقی و عقلانی بود. در حالی که اگر ایران هم در تقابل با آمریکا از برجام خارج شده بود نمی‌توانست این همراهی جهانی را ایجاد کند.

نگاه استراتژیک حاکمیت به برجام

وی افزود: مواضع اخیر رهبر معظم انقلاب در مسئله هسته‌ای نیز بسیار هوشیارانه و منصفانه بود. مواضع ایشان نشان داد که به برجام نگاهی کاملاً استراتژیک دارند که این درباره بازگشت دولت جدید آمریکا به برجام کاملاً مشخص شد. رهبر معظم انقلاب فرمودند بازگشت آمریکا به برجام بدون رفع تحریم‌ها ضرر بیشتری دارد و می‌تواند دست بعضی دولت‌ها را به لحاظ حقوقی و بین‌المللی باز بگذارد.

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: وقتی آمریکا بدون رفع تحریم‌ها و انجام تعهداتش اعلام کند که به برجام برگشته، همین اعلام برگشت می‌تواند بهانه‌ای را برای اروپایی‌ها فراهم کند تا در یک اجماع و هماهنگی با آمریکا به ایران اعلام کنند که باید به تعهدات اولیه‌اش برگردد و لذا این اتفاق به یک اتحاد و همگرایی مجدد سیاسی و حقوقی میان اروپا و آمریکا بینجامد لذا رهبر معظم انقلاب هوشمندانه مسئله رفع تحریم‌ها را از سوی امریکا مهم‌تر و اساسی‌تر و در واقع مقدمه بازگشت به برجام مطرح کردند تا جلوی زیاده‌خواهی مجدد اروپا و ایالات متحده را بگیرند.

ایران در پرونده هسته‌ای در موضع انفعالی نیست

جمالی نوبندگانی اظهار کرد: از طرفی عاملی که باعث شد 1+5 وارد مذاکره با ایران شود غنی‌سازی 20 درصدی بود و الان هم که اقدامات جمهوری اسلامی ایران در این مسیر آغاز شده، عزم و اراده ما را به طرف‌های مقابل نشان می‌دهد و آنها این بار باید بدانند با یک اقدام جدی مواجه هستند و ایران دیگر در موضع فعال، نه انفعالی، است.

این کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: شرایط اخیر سیاسی و اجتماعی آمریکا، به ویژه با اتفاقاتی که در کنگره این کشور رخ داد، الان آمریکایی‌ها را در موضع انفعال قرار داده و ایران باید به نحو شایسته‌ای از این وضعیت به نفع منافع ملی خود استفاده کند. در واقع امروز دیگر مجالی برای کوتاه آمدن ایران نیست و ایران باید طلبکارانه با آمریکا و اروپا برخورد کند و اجازه ندهد آنها بدون انجام تعهدات‌شان در جایگاه مطالبه‌گری از ایران قرار بگیرند.

مواضع صریح هسته‌ای رهبری، پایانی بر اختلافات داخلی

جمالی نوبندگانی درباره نقش راهبرد مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب در ایجاد یک وفاق ملی و پایان دادن به مباحث اختلافی در خصوص غنی‌سازی 20 درصدی از یکسو و تداوم برجام به شرط رفع تحریم‌ها از سوی آمریکا گفت: قطعاً نظرات رهبر معظم انقلاب فصل‌الخطاب است و ایشان کاملاً به صورت مشخص راهبرد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را در مواجهه با دولت بایدن مطرح کردند.

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: به عبارتی ایران در شرایطی در برجام می‌ماند و به تعهدات اولیه‌اش بازمی‌گردد که تحریم‌ها برطرف شود و آمریکا و اروپا به تعهدات خود عمل کنند و ایشان از این اقدامات به منزله اقدامات متناظر یاد کردند و مسئله تعهد در برابر تعهد یا اقدام در مقابل اقدام را مطرح کردند. تجربه نشان داد ما بیش از حد اعتمادسازی کردیم و همه تعهدات خود را یکجا انجام دادیم و آنها با قلدری و غیرقانونی تعهدات خود را انجام ندادند و دیگر نباید این اشتباه را مرتکب شویم.

وی یادآور شد: بنابراین با مواضع صریح ایشان امروز در کشور جایی برای بحث و اختلاف نظر میان دولت و مجلس و جریان‌‌های سیاسی نباید وجود داشته باشد و باید همه یک صدای واحد را از مجموعه مسئولان کشور بشنوند که؛ اولاً در برجام هستیم و برجام پابرجاست، ثانیاً غنی‌سازی 20 درصدی انجام می‌شود، ثالثاً شرط کاهش تعهدات ایران اقدامات اولیه آمریکا و اروپا در رفع تحریم‌ها و انجام تعهدات از سوی آنهاست و رابعا اقدامات ایران به صورت متناظر با اقدامات طرف‌های مقابل انجام می‌شود. لذا نقشه راه آینده کشور در موضوع هسته‌ای و برجام به صورت شفاف و بدون کوچک‌ترین ابهامی در معرض دید خارجی‌ها و داخلی‌ها قرار دارد.

انتهای پیام
captcha