دستیابی به نقوش عثمانی در جریان مرمت مسجدی تاریخی در ترکیه
کد خبر: 3947236
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱

دستیابی به نقوش عثمانی در جریان مرمت مسجدی تاریخی در ترکیه

در جریان مرمت یک مسجد 227 ساله در ایالت الازیغ واقع در شرق ترکیه، آثار هنری و نقوشی مربوط به دوران عثمانی کشف شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از دیلی صباح، اداره اوقاف ایالت مَلطیه(Malatya) در ترکیه، کار بازسازی و مرمت مسجد «یوسف ضیاء پاشا» در 2017 در منطقه کبان در ایالت الازیغ ترکیه را آغاز کرد.
 
در حین انجام مرمت این مسجد، نقوش و دست‌نوشته‌هایی مربوط به دوران عثمانی که دیوارهای مسجد با آن تزئین شده بود، کشف شد. این تزئینات در عملیات بازسازی مسجد در سال 1794 میلادی، با گچ پوشانده شده بود.
 
در جریان بازسازی اخیر، برخی آثار هنری که تخریب شده بودند، نیز بازیابی شد. از جمله آثار هنری برجای مانده، می‌توان به نقوش گل، تزئینات هنری و خوشنویسی، از جمله قصیده‌ای سروده «یوسف ضیاء پاشا»، وزیر اعظم عثمانی که مسجد نیز به نام وی نامگذاری شده است، اشاره کرد.
 
 اداره اوقاف ملطیه کار مرمت مسجد را برای کشف کتیبه‌های باقی مانده و بازگرداندن آنها به حالت اولیه آغاز کرده است.
 
«حسن آک بولوت»، فرماندار منطقه کبان اعلام کرد که قرار بود مسجد هم‌زمان با آغاز ماه مبارک رمضان در ماه آوریل سال جاری بازگشایی شود.
 
 وی افزود: مراحل اولیه مرمت مسجد قرار بود طی دو سال به اتمام برسد، اما کشف تزئینات و کتیبه‌های خوشنویسی شده به خط عربی که در زیر گچ پنهان شده، موجب شد که مسجد به بازسازی بیشتری احتیاج پیدا کند. اما امیدواریم که کار مرمت تا ماه رمضان آینده به پایان برسد.
 
این مجموعه تاریخی شامل مسجد «یوسف ضیاء پاشا» ، کتابخانه و فواره آب است که  به دستور یوسف ضیاء پاشا اواخر قرن هجدهم میلادی و زمانی که وی فرماندار منطقه بود، ساخته شد. یک مدرسه و مؤسسه آموزشی نیز در داخل مجموعه و در کنار این مسجد ساخته شده بود که متأسفانه امروز دیگر وجود خارجی ندارد.
انتهای پیام
captcha