آموزگار: اختصاص یارانه مشکل اصلی نمایشگاه کتاب است
کد خبر: 3947450
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
نظرخواهی ایکنا از اهالی نشر/1

آموزگار: اختصاص یارانه مشکل اصلی نمایشگاه کتاب است

عضو اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: اختصاص یارانه و تخفیف، از مشکلات نمایشگاه‌های کتاب است زیرا یارانه‌های نشر باید به سمتی سوق یابد که بتوان بهتر مصرف کرد.

معضل یارانه در نمایشگاه مجازی کتابمحمود آموزگار، عضو اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌وگو با ایکنا درباره نمایشگاه کتاب تهران گفت: در حال حاضر نمی‌توان نمایشگاهی را که هنوز برگزار نشده است پیش‌بینی کرد. اما باید برگزار شود تا تجربه‌ای برای برگزاری نمایشگاه واقعی باشد.

وی افزود: دغدغه اصلی ناشران بحث اقتصادی نشر است، زیرا آن‌ها نقدینگی خود را با تولید کتاب از دست داده و امروز هم امکان فروش کتاب را ندارند. برخی معتقدند با بودجه نشر، کتاب‌های ناشران خریداری شود، درصورتی‌که این‌گونه طرح‌ها عجولانه بوده و باید به فکر کل چرخه نشر بود نه فقط ناشران.

آموزگار ادامه داد: یکی از مشکلات در رابطه با نمایشگاه‌ها تخفیف و یارانه کتاب است. در نمایشگاه مجازی کتاب هم نباید یارانه مطرح می‌شد. زیرا این یارانه‌ها کتابفروشان را تضعیف می‌کند. یارانه‌های نشر باید به سمتی سوق یابد که بتوان بهتر مصرف کرد. در این راستا یکی از طرح‌های موفق وزارت ارشاد برگزاری طرح‌های فصلی کتاب است که در شرایط فعلی راهکار مناسبی بوده و می‌تواند در کتابفروشان ایجاد امید کند.

وی در ادامه بیان کرد: با اجرای طرح‌های فصلی کتاب که یکی از باکفایت‌ترین طرح‌هاست همه بخش‌های تولید، توزیع، فروش و تألیف کتاب بهره می‌برند و همچنین فروش که باید از طریق کتابفروشی‌ها انجام شود، روش متعارفی است اما در نمایشگاه‌های کتاب، کتابفروشان نقشی ندارند و نادیده گرفته می‌شوند.

این عضو اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به مزایای استفاده از فناوری در فروش کتاب گفت: در حال حاضر خوب است ناشران و کتابفروشان را تشویق کنیم تا نسبت به فناوری اطلاعات و دیجیتال توجه بیشتری داشته باشند و هر اتفاقی در این حوزه مؤثر است، اما شکل اجرای آن مهم است که در رابطه با نمایشگاه مجازی کتاب تهران باید پس از برگزاری درباره آن بیشتر صحبت و ابعاد آن را بررسی کنیم.

وی یادآور شد: امیدوارم مقررات در نمایشگاه مجازی کتاب به خوبی رعایت شود تا رقابت منصفانه و زمینه معرفی آثار جدید فراهم باشد و مخاطبان بتوانند کتاب‌های مورد نیاز خود را تهیه کنند. 

انتهای پیام
captcha