«آخو»؛ مسجدی که درب آن در موزه نگهداری می‌شود + عکس
کد خبر: 3947618
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۹
نگاهی به مساجد سرزمین صخره و سنگ/ 2

«آخو»؛ مسجدی که درب آن در موزه نگهداری می‌شود + عکس

مسجد آخو (Akho) واقع در منطقه (Keda) قدیمی‌ترین مسجد در آجارا از جمهوری‌های خودمختار گرجستان است، درب اصلی مسجد در موزه دولتی آجارا نگهداری می‎شود.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در گرجستان، قدمت این مسجد به سال 1818 بر می‌گردد، اما اطلاعات مندرج بر روی سنگ زیرین پایه مناره نشان می‌دهد این مسجد در سال‌های (1921-1920 میلادی) بازسازی شده است. معمار مسجد اوستا حسین (لاز) بوده است.

آنچه از این مسجد باقی مانده، شامل کنده‌کاری‌های حک شده بر روی درب و منبرهاست که نشان از ادغام نقش و نگارهای عثمانی با زبان بومی گرجی دوره عثمانی دارد، تزئینات چوبی (مشتق شده از الگوها) و ستون‌های مسجد نیز بیشتر نمونه‌ای از سبک دوره اتحاد جماهیر شوروی است.

 یک طرف حکاکی های دقیق منبرها با نقش و نگار لاله های عثمانی تزئین شده ، و طرف دیگر با حلقه‌ها و ستاره‌های در هم تنیده  و تاج کار مشبک آن به دوره عثمانی مربوط است.

اگرچه دیوارهای داخلی سفید شده است، اما تکه‌های نقاشی، نقاشی‌های دیواری اضافه شده بین سال‌های 1890تا 1920 است.

در دوره اتحاد جماهیر شوروی، مقامات منطقه‌ای، درب اصلی مسجد را به موزه دولتی آجارا در باتومی بردند تا در میان سایر آثار قومی نگارگری ماقبل سوسیالیسم را نشان دهند.

امروزه، درب اصلی مسجد در موزه دولتی آجارا نگهداری می‌شود، وقتی ساکنین روستای آخو درخواست بازگشت آن را دادند، نسخه‌ای مشابه برای مسجد سفارش داده شده و جایگزین درب اصلی شد.

روح انگیز انوشی

انتهای پیام
captcha