مهمترین اعمال ماه جمادی‌الثانی
کد خبر: 3947966
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹

مهمترین اعمال ماه جمادی‌الثانی

اعمال ماه جمادی الثانی شامل نماز مخصوص و زیارت‌نامه مخصوص حضرت فاطمه(س) است.

اعمال ماه جمادی‌الثانی

به گزارش ایکنا، جمادی‌ الاخر یا جمادی‌الثانی یا جمادی‌الثانیه یا جمادی‌ الاخرة، ششمین ماه سال هجری قمری است. جمادی‌ از ریشه ‌جمادا(جَمُدَ) به ‌معنای ‌انجماد، سرمای ‌سخت ‌و یخ‌ زدن‌ است. این ‌ماه‌ را از آن ‌رو جمادی ‌نامیده‌اند كه در زمان نامگذاری، ‌آب ‌در این‌ ماه‌ منجمد می شده است.
 
هر یک از ماه‌های قمری در طول سال، اعمال مخصوص به خود را دارند. انجام این‌گونه اعمال پاداش بسیاری دارند و مورد تأکید ائمه اطهار(ع) بوده است. ماه جمادی‌الثانی، آمیخته با نام مبارک بزرگترین بانوی دو عالم حضرت فاطمه (س) است؛ در این ماه شهادت ام‌ابیها حضرت فاطمه(س) واقع شده است. ایشان در سال ۱۱ هجری قمری و در سن ۱۸ سالگی به شهادت رسیدند. همچنین در این ماه و در روز ۲۰ جمادی‌الثانی ولادت این حضرت واقع شده است.

با ورود به ماه جمادی‌الثانی برخی از اعمال توصیه شده در این ماه را برای آگاهی بیشتر ارائه می‌کنیم.

نماز مخصوص ماه جمادی‌الثانی


سیدبن‌طاووس روایت کرده است: مؤمن در این ماه هر زمانی که بخواهد، می‌تواند چهار رکعت نماز به جا آورد همراه با دو سلام که در رکعت اول پس از سوره حمد یک مرتبه آیة‌الکرسی و 25 مرتبه سوره قدر و در رکعت دوم پس از سوره حمد یک مرتبه سوره الهیکم‌التکاثر و 25 مرتبه سوره توحید و در دو رکعت بعد، در رکعت اول پس از سوره حمد یک مرتبه سوره کافرون و 25 مرتبه سوره فلق و در رکعت دوم پس از سوره حمد یک مرتبه سوره نصر و 25 مرتبه سوره ناس و پس از سلام، 70 مرتبه بگوید: «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکبَرُ؛ منزه است خدا و ستایش از آن اوست، معبودی جز او نیست، و خدا بزرگتر است»، و 70 مرتبه: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ؛ خدایا بر محمد و خاندان محمّد، درود فرست»، آن‌گاه سه مرتبه بگوید: «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ؛ خدایا مردان و زنان با ایمان را بیامرز». سپس سر به سجده نهاده و سه مرتبه بگوید: «یا حَی یا قَیومُ یا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکرَامِ یا اللَّهُ یا رَحْمَانُ یا رَحِیمُ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ؛‌ای زنده،‌ای پاینده،‌ای دارای بزرگی و شکوه،‌ای خدا،‌ای بخشنده،‌ای مهربان،‌ای مهربان‌ترین مهربانان».

سپس در پایان این نماز، نمازگزار هر حاجتی که دارد از خدا می‌خواهد. آمده است که هرکه این عمل را به جا آورد، خداوند، خود و مال و زنال و فرزندان و دین و دنیایش را تا سال آینده حفظ می‌کند، و اگر در این سال از دنیا برود بر حال شهادت رفته است، یعنی ثواب شهیدان به او اعطا می‌شود.

اعمال روز سوم


روز سوم بنابر روایت روز شهادت حضرت فاطمه(س) واقع شده است و اعمال این روز شامل عزاداری و حفظ حرمت این روز است؛ بسیار پسندیده است که شیعیان با احترام و حفظ حرمت بانوی دو عالم حضرت فاطمه(س) به عزاداری بپردازند و ارادت خود را با ترویج فرهنگ شیعی و برگزاری مراسم‌های بزرگداشت و عزاداری، به این بانو کریمه نشان بدهند. دوم، زیارت‌نامه منقول از مرحوم سید در کتاب «اقبال» است که زیارتی برای وجود مبارک حضرت فاطمه (س) ذکر می‌کند که از جمله اعمال ماه جمادی‌الثانی قرائت این زیارت در روز سوم است. متن این دعا به شرح زیر است:

«اَلسَّلامُ عَلَیک یا سَیدَةَ نِسآءِ الْعالَمینَ، اَلسَّلامُ عَلَیک یا والِدَةَ الْحُجَجِ عَلَی النّاسِ اَجْمَعینَ، اَلسَّلامُ عَلَیک اَیتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَمْنُوعَةُ حقّ‌ها، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی اَمَتِک وَابْنَةِ نَبِیک، وَزَوْجَةِ وَصِی نَبِیک، صَلاةً تُزْلِفُها فَوْقَ زُلْفی عِبادِک الْمُکرَّمینَ، مِنْ اَهْلِ السَّمواتِ وَ اَهْلِ الاَرَضینَ؛ سلام بر توای بانوی زنان جهانیان سلام بر توای مادر حجت‌های الهی بر مردم همگی سلام بر توای ستم دیده‌ای که از حق او جلوگیری کردند خدایا درود فرست بر کنیزت و دختر پیامبر و همسر وصی پیامبرت درودی که منزلت و مقامی به او دهد. برتر از منزلت بندگان گرامیت از اهل آسمان‌ها و اهل زمین».
 
مرحوم سید در ادامه این دعا آورده است: روایت شده؛ هر کس با این عبارات، آن حضرت را زیارت کند و از خدا طلب آمرزش نماید، خداوند گناهانش را می‌بخشد و او را داخل بهشت می‌کند.


اعمال روز بیستم


روز بیستم جمادی‌الثانی میلاد پر نور و برکت حضرت فاطمه(س) واقع شده است. از جمله اعمال این روز می‌توان به صدقه، خیرات و برگزاری مراسم‌های گرامیداشت مقام والای حضرت فاطمه(س) اشاره کرد. برگزاری این مراسم‌ مایه ترویج فرهنگ شیعی و اسلامی می‌شوند و به ثبت وقایع تاریخی شیعه در اذهان عمومی کمک می‌کند. همچنین توصیه شده است در این روز سلام و صلوات بر حضرت فاطمه(س) و لعن ظالمین و قاتلین ایشان فراموش نشود.

روزه گرفتن در روز بیستم نیز یکی دیگر از اعمال ماه جمادی‌الثانی و مستحب است.
انتهای پیام
captcha