اهمیت نقش زن در آرا و اندیشه‌ امام موسی صدر
کد خبر: 3948186
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۴

اهمیت نقش زن در آرا و اندیشه‌ امام موسی صدر

در نشست معرفی سیر مطالعاتی کتاب زن و چالش‌های جامعه بر اهمیت نقش زن در آرا و اندیشه‌های امام موسی صدر تأکید شد.

اهمیت نقش زن در آرا و اندیشه‌های امام موسی صدربه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست سیر مطالعاتی آثار و اندیشه‌های امام موسی صدر ویژه معرفی سیر مطالعاتی کتاب زن و چالش‌های جامعه 27 دی‌ماه ساعت 21 با حضور عادل پیغامی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.

عادل پیغامی در این نشست مجازی که از سوی مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر و اداره کل بانوان معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران برگزار شد، به اهمیت بررسی سیر مطالعاتی ویژه اندیشمندان مختلف پرداخت و گفت: در جهان برای هر متفکری معمولاً کرسی‌های ویژه برگزار می‌شود یا کتاب‌ها و فیلم‌هایی در این رابطه منتشر می‌شود تا محققان و اندیشمندان با آرای این متفکران آشنا شوند. برای این افراد سیر‌های مطالعاتی مختلفی نیز تدوین می‌شود.

وی افزود: در کشور ما نیز برای متفکرانی همچون شهید بهشتی و شهید مطهری سیر‌های مطالعاتی در آرا و اندیشه اسلامی راه‌اندازی شده‌ است. امام موسی صدر هم یک متفکر در نظام اندیشه و مکتب اسلامی است و لازم است به لحاظ آکادمیک و متمرکز به آرا و اندیشه‌های ایشان پرداخته شود. اندیشه‌های امام موسی صدر انسجام خاصی داشته و درون آن می‌توان گنجینه‌های عظیمی یافت.

وی در ادامه در مورد اهمیت زن در نظام‌های فکری گفت: تمامی مکاتب فکری به زن و شئونات آنان پرداخته است و در واقع زن برای این مکاتب فکری همیشه دغدغه و مسئله بوده، در حالی که برای مردان یا کودکان چنین مسئله‌ای وجود نداشته است. اگرچه در مکاتب علمی به این دو گروه دیگر نیز پرداخته می‌شود، اما در نظام‌های بنیادین فکری این تنها زنان هستند که به عنوان مسئله مطرح می شوند.

این استاد دانشگاه گفت: مکتب فکری اسلام نیز به به صورت مفصل به زن پرداخته و حتی شهید مطهری در این رابطه کتاب نوشته‌اند. امام موسی صدر نیز به عنوان یک متفکر اسلامی در جای جای مطالعات خود به موضوع زن پرداخته و اگر چنین نمی‌کرد نمی‌توانست با جریانات چپ و راست مقابله کند.

وی یادآور شد: مسئله زن در هستی‌شناسی نیز بنیادین است. زن بنیان یک خانواده است که امام موسی صدر نیز اهمیت آن را برشمرده است. وقتی به آینده نگاه می‌کنیم، باید به مسئله زن آنگونه که خدا خواسته است نگاه کنیم و از دین و اولیای دین تعریفی از زن داشته باشیم که امام موسی صدر نیز هم در بعد دینی و برخواسته از متون دینی و هم ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به این موضوع پرداخته است.

وی در ادامه به معرفی سیر مطالعاتی کتاب سیر مطالعاتی زن و چالش‌های جامعه پرداخت و گفت: این کتاب را قرار است طی سه شب در روز‌های ششم، هفتم و هشتم بهمن‌ماه مطالعه کنیم و هر روز بخشی از مقالات موجود در این کتاب بازخوانی می‌شوند و به برخی نکات و پرسش‌ها در این رابطه پاسخ داده می‌شوند. ضمن اینکه قرار است پس از پایان این دوره به افراد شرکت کننده گواهی حضور داده شود.
انتهای پیام
captcha