توصیه به نوشتن آیات برای حفظ بهتر؛ آری یا خیر؟
کد خبر: 3948496
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
نکته‌ای برای حافظان قرآن /

توصیه به نوشتن آیات برای حفظ بهتر؛ آری یا خیر؟

یکی از حافظان کل قرآن درباره توصیه اساتید حفظ به قرآن‌آموزان درباره نوشتن آیات و مفید بودن این نسخه برای همه گفت: این راه تنها برای افرادی مفید است که از حافظه نوشتاری برخوردار هستند و از طریق نوشتن و دسته‌بندی منطبق بر ذوق خود، بهتر یاد می‌گیرند.

به گزارش ایکنا، سعیده الوان، حافظ کل و مدرس دانشگاه، در جدیدترین پست خود در صفحه آکادمی حفظ قرآن درباره توصیه برخی از اساتید حفظ، به قرآن‌آموزان درباره نوشتن آیات و مفید بودن این نسخه برای همه اظهار کرد: نوشتن آیات برای افرادی مفید است که از حافظه نوشتاری برخوردار هستند و از راه نوشتن و لمس و دسته‌بندی منطبق بر ذوقشان بهتر یاد می‌گیرند، چنانکه در زمان تحصیل نیز سخنان معلم را یادداشت می‌کردند یا می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه مسلم است که نوشتن به یادگیری بهتر کمک می‌کند، ادامه داد: اما این روش در افرادی بیشترین اثر را دارد که حافظه نوشتاری قوی‌ای دارند. بنابر آنچه گفته شده است این افراد غالباً دارای نشانه‌هایی چون نگاه به سمت پایین و راست هنگام تفکر، حرکات دست، تغیرات چهره و اعمال جسمانی، بیان شمرده کلمات با صدایی عمیق، هستند.

الوان تأکید کرد: بنابر این این توصیه اساتید صرفاً برای همه حافظان یا علاقه‌مندان به این عرصه مفید نیست، بلکه تنها برای افرادی که دارای حافظه نوشتاری هستند، مفید فایده است.

این حافظ کل درباره اینکه بعد از انجام حفظ جدید در چند مرحله باید آن را تثبیت کرد، بیان کرد: بهتر است درس جدید را حداقل در پنج مرحله در یک روز مرور کرد؛ یکی یک ساعت بعد از حفظ، دوم؛ سه ساعت بعد از حفظ، سوم؛ پنج ساعت بعد از حفظ، چهارم؛ پیش از خواب در همان روز و پنچم؛ پس از بیدار شدن از خواب در روز بعد است.

یادآور می‌شود، حافظان قرآن برای مطرح کردن سؤالات خود و دریافت راهنمایی برای حفظ به صفحه آکادمی حفظ قرآن در اینستاگرام به نشانی tahfiz.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha