حذف غربالگری جنین از بخش سلامت غیر علمی است
کد خبر: 3948687
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
مرضیه وحید دستجردی:

حذف غربالگری جنین از بخش سلامت غیر علمی است

وزیر اسبق بهداشت و درمان در خصوص طرح جوانی جمعیت و موادی از آن که به حذف غربالگری سلامت جنین منجر می‌شود، گفت: این طرح غیر علمی است و با آن مخالف هستیم.

مخالفت وزیر اسبق بهداشت با خذف غربالگری جمعیتبه گزارش ایکنا به نقل از رادیو سلامت، پس از اظهارنظر کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در خصوص حذف غربالگری سلامت جنین، برنامه «نیم نگاه» رادیو سلامت به موضوع طرح جوانی جمعیت و بررسی آن پرداخت.

مرضیه وحید دستجردی، متخصص بیماری‌های زنان و وزیر اسبق بهداشت و درمان درباره ماده ۴۰ این طرح که وزارت بهداشت را ملزم به حذف غربالگری سلامت جنین از سیستم بهداشت می‌کند، گفت: ما مسئول سلامت مردم به ویژه در رشته زنان مسئول سلامت مادر و جنین هر دو هستیم و باید کاری کنیم که در نهایت منجر به زایمان و تولد سالم شود و آنچه که علم و دانش به ما یاد می‌دهد این است که از تست‌های سلامت جنین در طول بارداری استفاده کنیم.

دستجردی بیان کرد: خوشبختانه الان یکسری آزمایش‌ها و سونوگرافی‌ها تقریباً نزدیک به ۹۹ درصد صحیح هستند و می‌توانیم سلامت جنین را تشخیص دهیم. در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی و وضعیت خانواده‌ها، مادرانی که باردار می‌شوند می‌خواهند فرزند سالمی داشته باشند و امیدشان برای آینده زیاد باشد؛ اگر می‌خواهیم بارداری و افزایش جمعیت را تشویق کنیم، باید اطمینان خاطر خانم‌ها را از سلامت فرزندشان مهیا کنیم و این اطمینان خاطر این‌گونه است که خانم بتواند با آزمایش‌های مختلف از سلامت جنین خود مطمئن شود. در حقیقت این آزمایش‌ها و خود غربالگری ابزار‌هایی هستند که می‌توانند منجر به افزایش جمعیت شوند.

وی در مورد نظر کارشناسی در خصوص ماده ۴۰ این طرح گفت: این کار و این برنامه کاملاً غیر علمی است و نه تنها بنده بلکه اکثر متخصصان سلامت جنین و مادر با این مسئله و با این مصوبه مخالف هستند چراکه ما سلامت جنین را تعیین می‌کنیم. درکل بارداری‌ها ۲.۵ درصد ناهنجاری‌های بزرگ وجود دارد وبه هر حال مادران انتظار دارند که فرزندانشان سالم باشند.

وزیر اسبق بهداشت ادامه داد: این تست‌ها کمک می‌کنند که مادر اطمینان پیدا کند و تا پایان بارداری قدم‌های محکمی بردارد. از قبل قانون داشتیم که اگر مواردی ناهنجاری‌های ساختاری و ناهنجاری‌های ژنتیکی موجب عسر و هرج برای مادر می‌شود، مادران می‌توانند قبل از عروج روح به سازمان پزشکی قانونی مراجعه کنند و اگر جزو موارد تأیید شده باشند، سازمان برای آن‌ها مجوز سقط صادر می‌کند.

دستجردی در خصوص ملغی‌شدن قانون مجوز سقط جنین در صورت تصویب طرح جوانی جمعیت گفت: این هم یک کار غیر علمی دیگر است. نظر ما با این طرح مخالف است، ما نظرمان سلامتی مردم است، سلامتی خانم‌های باردار و جنین است. باید از علم استفاده کنیم، سالیان سال است که این تست‌ها در حال انجام شدن هستند. بیش از ۹۹ درصد این تست‌ها سلامت جنین را مشخص می‌کند. وظیفه ما واقعا به عنوان پزشک و متخصص این است که خدمات سلامتی و تشخیصی را در اختیار مردم قرار دهیم.

وحید دستجردی در رابطه با نحوه مشورت با وی در رابطه با طرح مجلس گفت: نظر مشورتی گرفتند، ولی انجام ندادند و گفتند ما ماده ۴۰ را از قبل تصویب کردیم و برگشت‌پذیر نیست، در جلسلت کمیسیون که چندبار شرکت کردیم هم با اصل ۴۰ وهم با دو نفر از همکارانم با مسئله‌ای که در مورد سقط جنین مطرح کردند مخالفت کردیم و در انتها چون متوجه شدیم که اسم ما را در ذیل این ماده و تبصره آورده‌اند مکتوب خواستیم که اسم ما را بردارند، چراکه صد درصد با آن مخالفیم و امیدواریم از این طرح برگردند، چون ما برای سلامت جنین و سلامت فرزندان آینده کشور این تست‌ها را ضروری می‌دانیم.

این عضو فرهنگستان علوم پزشکی گفت: از ابتدا هم تصویب قانون سال ۸۴ براساس استفتا از مقام معظم رهبری بود در پاسخ به فردی که پرسیده بود: همسرم ۱۲ هفته باردار است و جنین دچار ناهنجاری شدید است و در آینده همسرم را در معرض عسر و هرج قرار می‌دهد، آیا می‌توانیم جنین را سقط کنیم. ایشان جواب بسیار کامل، متقن و عالمانه‌ای فرمودند که خود سقط در هر صورت جایز نیست، ولی در مواردی که اگر این ناهنجاری در آینده بعد از تولد موجب عسر و هرج مادر شود می‌تواند قبل از عروج روح(پیش از 19 هفته) سقط صورت گیرد. احتیاط واجب آن است که دیه این جنین پرداخت شود. به دنبال این قضیه در سال ۸۴ این قانون تصویب شد.

وی ادامه داد: موارد سقط درمانی هم، در سازمان پزشکی قانونی زیر نظر متخصصان ذیربط مشخص شد و از آن زمان کسانی که دچار مشکلات و ناهنجاری‌هایی این‌چنینی بودند با مستندات و مدارک به سازمان پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند و بسیار مرتب، منظم و قانونمدار مجوز دریافت می‌کنند. در سال ۹۸ حدود ۸ هزار مورد سقط داشتیم که ۳ هزار مورد آن به سندرم داون و سایر تریزومی‌ها و مابقی ناهنجاری‌های بسیار شدید بوده مربوط می‌شد. حالا در نظر بگیرید ۸ هزار سقط در برابر ۱ میلیون و دویست هزار تولد زنده‌ای که در سال ۹۸ داشتیم. اگر درصد حساب کنیم می‌شود حدود ۶۴ صدم درصد یعنی کمتر از ۱ درصد، که اگر تولد این تعداد نوزاد اتفاق می‌افتاد عواقب بسیار و فشار و بار مادی و معنوی زیادی به مادران تحمیل می‌کرد. ما موارد بسیاری داشته‌ایم که خانه و خانواده آسیب می‌بیند و از بارداری مجدد هم پشیمان می‌شوند. بنابراین درخواستمان این است که مجلس این موضوع را مدنظر داشته باشد.
انتهای پیام
captcha