شماره 58 «دانش‌پژوهان» منتشر شد
کد خبر: 3948882
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱
از سوی دانشگاه مفید؛

شماره 58 «دانش‌پژوهان» منتشر شد

شماره 58 نشریه «دانش‌پژوهان» به صاحب امتیازی معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه مفید منتشر شد.

به گزارش ایکنا، این شماره حاوی هفت مقاله با عناوین «بررسی موازنه قوا در خاورمیانه با تأکید بر نزاع قدرت در سوریه، عراق و یمن» به قلم محمدرضا مهدوی، «تأثیر انقلاب اسلامی ایران بر مباحث سیاسی و روابط بین‌الملل» نوشته رامین وهاب‌زاده، «جایگاه قوه مجریه در حقوق اساسی افغانستان: مطالعه موردی حکومت وحدت ملی و مشارکت ملی» به قلم صفی الله عُمران، «دشواری‌های استناد به حق آزادی بیان در ماجرای کاریکاتور شارلی ابدو و موارد مشابه» نوشته ابوالفضل نوجوان، «حق ازدواج صغار از تکلیف‌مداری تا حق‌مداری»، نوشته محمدرضا جعفری «مناسبات و رابطه مالیات‌های حکومتی و شرعی» و «بررسی امکان کاربرد شروط ضمن عقد نکاح در قوانین ایران» نوشته فاطمه امیدیان پورباورصاد است.

حق ازدواج صغار از تکلیف مدار ی تا حق مداری

در چکیده مقاله «حق ازدواج صغار از تکلیف‌مداری تا حق‌مداری»، نوشته محمدرضا جعفری می‌خوانیم: ازدواج یک مقوله بسیار مهمی است که سعادت جامعه بشری وابسته به انجام درست آن و تشکیل یک خانواده سالم است. هر آنچه که انجام صحیحِ ازدواج را دچار اختلال کند باید از ریشه و بن کنده شود. ازدواج شخصِ صغیر یکی از همین رویه‌های نامناسب در انجام این امر است که از دیرباز بدان مبادرت شده است. شاید در گذشته این نوع از ازدواج نهایتا ساختار مطلوبی پیدا می‌کرد، اما امروزه بر اساس شواهد و تجارب گوناگون، یکی از آسیب‌های جدی جامعه بشری شمرده می‌شود که باید درمان شود. در این مقاله سعی شده است که مطمح نظر فقه و حقوق تا حدی در اینباره تبیین شود و در این میان ضعف‌هایشان آشکار گردد. در نهایت مطلوب آن است که این نوع از ازدواج، منع مطلق قانونی داشته باشد و به سبب آسیب‌های فراوانی که به دنبال دارد از انجام آن صرف نظر شود.

بررسی امکان کاربرد شروط ضمن عقد نکاح در قوانین ایران

در چکیده مقاله «بررسی امکان کاربرد شروط ضمن عقد نکاح در قوانین ایران» به قلم فاطمه امیدیان پورباورصاد آمده است: با توجه به پیشرفت زنان در عرصه‌های متعدد و حضور فعال بخش کثیری از آنان در جامعه و با توجه به مشکلاتی که زنانِ امروز با آنها روبرو هستند، شایسته است برای جلوگیری از پایمال شدن حقوق و کمتر شدن مسائل و مشکلات آن‌ها در آینده، زوجین با آگاهی بیشتری نسبت به عقد نکاح و پیامدهای حقوقی ناشی از آن، اقدام به تشکیل خانواده و انعقاد عقد نمایند.

عقد، توافق اراده‌ها برای ایجاد آثار حقوقی است. گرچه آثار حقوقی عقود معین مثل نکاح، به وسیله قانونگذار مشخص و معین شده است؛ اما قانونگذار به طرفین قرارداد اجازه داده است تا حدی که مخالف قوانین امری نباشد، شرط یا شروطی را در ضمن عقد بپذیرند. شرط مربوط به عقد نکاح می تواند به عنوان راهکاری در ضمن همین عقد و یا در ضمن عقد لازم دیگر، قبل و یا بعد از نکاح مطابق توافق طرفین درج گردد. درج شروط ضمن عقد در نکاحنامه، در راستای حمایت از زن و حفظ موجودیت خانواده و رعایت پیش بینی‌های لازم برای پیشگیری از مشکلات آتی اهمیت دارد.

سؤال این است که زنان با چه شروطی می‌توانند ازدواج نسبتا برابری داشته باشند؟ در این مقاله، باتوجه به مطالعات انجام شده در زمینه عقد نکاح و پیامدهای حقوقی و قانونی آن، سعی شده است تا برخی حقوق مهم و مورد نیاز زنان که قابل دریافت در ضمن عقد نکاح و یا عقد لازم دیگر می‌باشند، معرفی و به اختصار توضیح داده شوند. این حقوق شامل حق تعیین مسکن، شرط وکالت در طلاق، حق حضانت، حق اشتغال، حق تحصیل، شرط تنصیف اموال و شرط وکالت در صدور جواز خروج از کشور (سفر) می‌باشند.

یادآور می‌شود، مجله «دانش پژوهان» به صاحب امتیازی معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه مفید، مدیرمسئولی علی اکبر گلقندشتی و سردبیری محمدرضا مهدوی منتشر می‌شود.

برای مشاهده متن کامل مقالات اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام
captcha