نامگذاری معابر به نام اساتید قرآنی؛ تکریمی که نیازمند پیوست فرهنگی است
کد خبر: 3948949
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۳
گزارش ایکنا از نشست اساتید و پیشکسوتان قرآنی

نامگذاری معابر به نام اساتید قرآنی؛ تکریمی که نیازمند پیوست فرهنگی است

در نشست هماهنگی نامگذاری معابر و میادین شهر تهران به نام پیشکسوتان و خادمان قرآن که با حضور جمعی از اساتید قرآنی و مدیران دستگاه‌های متولی در آستان عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، ضمن اشاره به اینکه این اقدام نوعی تعظیم شعائر الهی است، بر ضرورت معرفی این اساتید و خدمات آن‌ها در قالب پیوست فرهنگی طرح تأَکید شد.

جلسه هماهنگی نامگذاری معابر و میادین شهر تهران به نام اساتید قرآنی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست هماهنگی نامگذاری معابر و میادین شهر تهران به نام پیشکسوتان و خادمان قرآن (در مناطق 2 و 5)، چهارشنبه اول بهمن‌ماه، به میزبانی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در سالن شیخ کلینی برگزار شد.

در این نشست، شخصیت‌هایی از جمله عباس سلیمی، خادم‌القرآن و معاون فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع)، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی اخوان صباغ؛ رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم، سیدحسین موسوی بلده؛ رئیس اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران، سیدمحسن موسوی بلده؛ عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، سیدعلی سرابی؛ قائم‌مقام شورای عالی قرآن، مجتبی ایزدی؛ مدیر رادیو قرآن، هادی صلح‌جو؛ مدیر گروه تلاوت شبکه قرآن، محمدعلی خواجه‌پیری؛ عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی، محمد خواجوی؛ پیشکسوت قرآنی، علی‌اکبر توپچی؛ پیشکسوت قرآنی، محمد بابایی؛ مدیر انتشارات مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران، میثم طاهرآبادی، عضو شورای عالی قرآن شهرداری تهران و نمایندگان شهرداری تهران و شهرداری‌های مناطق 2 و 5 حضور داشتند.

اهم پیشنهادات حاضران در این جلسه به شرح ذیل است: 

  • همه استان‌های کشور به نامگذاری معابر و میادین به نام خادمان قرآن اقدام کنند.
  • شبکه قرآن سیما و رادیو قرآن محتوای تصویری و صوتی برای معرف پیشکسوتان قرآنی تهیه کنند.
  • در روند نامگذاری‌ها از نظرات کارشناسی انجمن خادمان قرآن کریم استفاده شود.
  • در کنار هر نامگذاری، پیوست فرهنگی و اجتماعی برای معرفی آن شخصیت به مردم لحاظ شود.
  • نامگذاری‌ها مختص چهره‌های قرائت نباشد، بلکه سایر خادمان قرآن به خصوص فعالان عرصه تفسیر نیز به جامعه معرفی شوند.
  • جایگاه و قطعه مشخصی در بهشت زهرا با همکاری شهرداری تهران برای اساتید و خادمان قرآن مشخص شود.
  • آیین‌نامه‌های نامگذاری‌ معابر و میادین در شهرها مورد بازنگری قرار گیرند تا سهم قرآن در آن‌ها معین شود و شاهد تصمیمات مقطعی نباشیم.
  • سند تجلیل از خادمان قرآن تدوین شود.
  •  کلان‌شهرها به خصوص تهران به نمادهای قرآنی و اسلامی نیاز دارند.
  • کمیته‌ای برای نهایی‌شدن نماد قرآنی تهران تشکیل شود.
  • بوستانی در تهران به نام یکی از سوره‌های قرآن تأسیس شود و در آن تندیس خادمان قرآن و شرح حال آنان برای مردم به نمایش در آید. 
  • از خادمان قرآن و پیشکسوتانی که در قید حیات هستند، غفلت نشود و نسبت به اشتغال و معیشت و برپایی جلسات قرآن آنان حمایت لازم به عمل آید.

در ابتدای این جلسه، هادی صلح‌جو، ضمن تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید به ذکر خاطره‌ای از مرحوم استاد علی اربابی درباره تلاوت قرآن در جلسات اشاره کرد.

در ادامه، عباس سلیمی؛ خادم‌القرآن با گرامیداشت ایام سوگواری دخت گرامی پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) فرموده‌اند، از دنیای شما سه چیز محبوب من است؛ تلاوت قرآن، نگاه به چهره نورانی رسول خدا(ص) و انفاق در راه خدا؛ حضرت زهرا(س) خود در هر سه مورد سرآمد زنان عالم بودند.

پیشکسوت قرآنی کشورمان ضمن تشکر از اعضای شورای اسلامی شهر و رئیس اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران بابت اهتمام به این نامگذاری‌ها اظهار کرد: تاکنون نامگذاری دو معبر به نام مرحوم استاد صبحدل؛ مؤذن نامدار انقلاب در منطقه 2 و مرحوم استاد محمد غفاری؛ قاری شهیر کشور در منطقه 5 تهران قطعی شده که در دهه فجر، به طور رسمی انجام می‌شود.

نامگذاری معابر به نام اساتید؛ مصداق تعظیم شعائر

وی افزود: جامعه‌ قرآنی کشور خود را خدمتگزار مردم می‌داند و در این زمینه مطالبه‌ای از مسئولان ندارد، اما به موازات تشکر از اعضای شورای شهر تهران، توصیه پیشکسوتان قرآنی کشور به برادران خود در نهادهای تصمیم‌ساز این است که روند احیای نام و یاد اساتید قرآنی را ادامه دهند، چراکه این کار مصداق بارز تعظیم شعائر الهی است. البته روند نامگذاری‌ها نیازمند کارشناسی است و این کار نیز در شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران انجام گرفته است؛ چرا که اگر این اقدام سنجیده نباشد، باعث ایجاد التهاباتی در جامعه می‌شود. درخواست می‌کنیم نبست به نامگذاری برخی دیگر از خیابان‌ها به نام دیگر اساتید اهتمام شود تا نسل امروز بداند زمانی استاد بیگلری و دیگر اساتید از جمله استاد بیوک محمدی، استاد اربابی، استاد مروت و ... چه فعالیت‌های قرآنی داشته‌اند. همچنین پیشنهاد می‌شود که این روند در سایر استان‌های کشور با الگوبرداری از تهران اجرا شود.

عباس سلیمی؛ خادم القرآن

سلیمی با اشاره به هجمه فرهنگی دشمنان نسبت به نسل جوان اظهار کرد: این نام‌ها قطعاً برای نسل جوان ما حاوی پیام است که در راه قرآن قدم بگذارند. هر پیروزی، موفقیت و کامیابی که در چهل و دو سال اخیر نصیب ما شده، در سایه‌سار قرآن کریم بوده و هرکجا ناکامی، شکست و ناهنجاری حاصل شده، به‌خاطر دوری از فرهنگ قرآن بوده است.

عزم شورای شهر برای گرامیداشت نام 5 استاد قرآن

در ادامه، سیدحسین موسوی بلده، رئیس اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران ضمن تشکر از آستان حضرت عبدالعظیم حسنی و استاد سلیمی به خاطر میزبانی این نشست، به روند نامگذاری معابر پایتخت به نام اساتید و خادمان قرآن اشاره کرد.

وی ادامه داد: در شورای اسلامی شهر تهران با وجود مشغله فراوان و معضلاتی که پایتخت دارد، نسبت به نامگذاری، اقداماتی انجام گرفت و بنده 5 نامه برای این نامگذاری‌ها به نام اساتید مولایی، اربابی، مروت، صبحدل و غفاری ارسال کردم که در حال حاضر آقای هاشمی، رئیس شورای شهر، نامگذاری دو نقطه به نام اساتید صبحدل و غفاری در مناطق 2 و 5 شهرداری را به مهندس حناچی، شهردار تهران ابلاغ کرده است و دوستان در شهرداری این مناطق بیشترین پیگیری را داشته‌اند.

رئیس اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران با تشکر از خبرگزاری ایکنا به خاطر دغدغه نامگذاری معابر و میادین پایتخت به نام چهره‌های قرآنی، اظهار کرد: تهران به عنوان شهری که هر ساله میزبان تعداد زیادی از میهمانان خارجی است، از نماد قرآنی مناسبی بهره‌مند نیست؛ به طور کلی در کشور نسبت به اهل بیت(ع) خوب عمل کرده‌ایم، اما قرآن همچنان در مهجوریت قرار دارد.

سیدحسین موسوی بلده با بیان اینکه در نمادسازی موفق نبوده‌ایم‌، گفت: یکی از مطالبات ما اهتمام نسبت به این امر است و از وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات، ایکنا و سایر نهادهای فرهنگی درخواست داریم به ما کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه امروز جای استاد مروت در تهران خالی است، به یکی از چهره‌های مهجور؛ مرحوم محمدتقی تسویه‌چی اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب زمانی از وی با عنوان «دوست کوچک من» یاد کرده‌ و به جلسات مسجد کرامت اشاره داشتند. وی در اوایل انقلاب با تلاوت‌های خود سهمی بزرگی داشت اما امروز قاریان جوان و حتی برخی اساتید قرآنی کشور ایشان را نمی‌شناسند. خانواده مردم تسویه‌چی هم گلایه‌هایی از بی‌توجهی‌ها دارند که خوشبختانه با همکاری شهرداری منطقه 19 بنا شد جشنواره‌ای قرآنی به نام ایشان برگزار شود و خیابان یا معبری هم به نام مرحوم تسویه‌چی نامگذاری شود.

خیابانی به نام «عبدالباسط»

وی به نامگذاری مکانی به نام عبدالباسط، قاری شهیر مصری نیز اشاره کرد و گفت: آقای حق‌شناس، رئیس کمیته نامگذاری معابر شورای شهر تهران در جلسه‌ای پیشنهاد نامگذاری خیابانی به نام عبدالباسط را به جهت پاسداشت چهره جهانی این قاری شهیر و تقویت اتحاد با ملت قرآن‌دوست مصر را مطرح کردند.

سیدحسین موسوی بلده یادآور شد: خوشبختانه در دوره پنجم شورای شهر، کرسی تلاوت در آغاز هریک از جلسات صحن شورا با حضور یک قاری برپا می‌شود و همزمان ضمن معرفی قاری، ترجمه آیات نیز پخش می‌شود و در هر یک از مناسبت‌ها نیز قاری از همان صنف، تلاوت می‌کند.

سیدحسین موسوی بلده

وی با اشاره به اینکه شهرداری تهران به سبب جایگاه و اهمیتی که دارد، به مثابه یک الگو برای دیگر مناطق کشور است، گفت: خوشبختانه ریل‌گذاری خوبی در حوزه فعالیت‌های قرآنی انجام گرفته و اعتبارات این بخش مشخص شده است.

سیدمحسن موسوی بلده، پیشکسوت قرآنی و عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، دیگر سخنران این جلسه بود که ضمن تشکر ویژه از شورای شهر و محمدجواد حق‌شناس، نام و یاد مرحوم استاد محمدتقی مروت را زنده نگاه داشت.

استاد مروت واسط فرهنگی ایران و مصر بود

وی اظهار کرد: متأسفانه بسیاری از مردم و حتی اساتید قرآن، استاد مروت را که واسط فرهنگی و قرآنی میان ایران و مصر بود، نمی‌شناسند. این استاد خدوم، مروج خوبی برای فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) در ایران و مصر بود و نقشی بی‌بدیل در ترویج فرهنگ شیعه در مصر داشت، تاجایی که احمدالرزیقی تحت تأثیر ایشان به مذهب تشیع روی آورد. الرزیقی در حضور مقام معظم رهبری به تشیع خود اقرار کرده بود.

سیدمحسن موسوی بلده

این پیشکسوت قرآنی ادامه داد: مرحوم استاد مروت می‌فرمود من 98 درصد اطمینان دارم که عبدالباسط شیعه شده است. استاد مروت به عبدالباسط نهج‌البلاغه هدیه کرد و عبدالباسط با آن انس گرفت. مروت دیده بود که روزی عبدالباسط با یکی از شیوخ الازهر در حال بحث است و به «مولا علی» استناد می‌کند. مروت سال‌ها نزد مصطفی اسماعیل و عبدالباسط شاگردی کرد و آن‌ها را شیفته اخلاق خود ساخت.

ضرورت تجلیل از خادمان قرآن در همه حوزه‌ها

بنابر این گزارش، عباس سلیمی، خادم‌القرآن و معاون فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در بخش دیگری از این نشست، اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم این حرکت به گونه‌ای تدبیر شود که مختص چهره‌های قرائت قرآن نباشد، بلکه سایر خادمان قرآن به خصوص فعالان عرصه تفسیر نیز به جامعه معرفی شوند و مقام آنان تکریم شود.

سلیمی همچنین یادآور شد: شاید صداوسیما برای تولید مستندهای تفصیلی درباره زندگی اساتید و خادمان قرآن محدودیت مالی داشته باشد، اما تولید آیتم‌های کوتاه برای معرفی چهره‌های قرآنی که باعث الگوگیری مردم از آنان شود، بسیار سودمند است.

نهادینه‌سازی فرهنگ قدردانی از اساتید قرآنی  

محمد خواجوی، پیشکسوت قرآنی نیز در این جلسه اظهار کرد: نامگذاری معابر و میادین پایتخت به نام چهره‌های قرآنی از چند منظر قابل بررسی است؛ اول اینکه تعظیم شعائر الهی محسوب می‌شود، دوم اینکه جنبه امر به معروف و نهی از منکر دارد، همچنین باعث می‌شود فرهنگ قدردانی و تشکر در کشور نهادینه شود و از سویی باعث ترغیب مردم به آن حوزه می‌شود.

محمد خواجوی، پیشکسوت قرآنی

وی ادامه داد: روند نامگذاری اساتید و خادمان قرآن در کلانشهرها سازوکار پیچیده‌ای دارد که لازم است همه دستگاه‌های قرآنی و اساتید پای کار بیایند و برای تحقق آن همکاری کنند.

انجمن خادمان قرآن در کار دخیل شود

محمدعلی خواجه‌پیری، عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی در این جلسه اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم برای دفن اساتید و خادمان قرآن کریم جایگاه و قطعه مشخصی با همکاری شهرداری تهران مشخص شود. همچنین در روند نامگذاری معابر و میادین پایتخت به نام چهره‌های قرآنی، انجمن خادمان قرآن دخیل شوند.

وی یادآوری کرد: لازم است نسبت به خادمان و پیشکسوتان قرآنی که در قید حیات هستند نیز توجه لازم صورت بگیرد و برای اشتغال و معیشت فعالان و اساتید و خادمان قرآن تسهیل‌گری لازم انجام گیرد، همچنین از برپایی جلسات قرآن از سوی آنان، پشتیبانی و حمایت لازم به عمل آید.

این پیشکسوت قرآنی با اشاره به طرح «تحیت» که با همکاری انجمن خادمان قرآن و ایکنا انجام می‌گیرد، گفت: در یکی از دیدارها به منزل استاد صحاف رفتیم که ایشان از بی‌توجهی‌ها گله داشتند. ما وظیفه داریم نسبت به زنده نگاه‌داشتن یاد این اساتید و معرفی آنان به جامعه کوشا باشیم.

محمدعلی خواجه‌پیری

خواجه‌پیری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: مقام معظم رهبری سال گذشته سه مطالبه مهم داشتند: احیای جلسات قرآن خانگی، کرسی‌های تلاوت و کرسی‌های تفسیر که همه نهادهای قرآنی باید با هم همکاری کنند تا این مطالبات محقق شوند و هر سه مورد در توان شهرداری است. اگر شبکه‌ای از جلسات قرآن خانگی در تهران ایجاد شود، به شناسایی و رشد نخبگان قرآنی کمک شایانی می‌کند که نمونه این کار با همکاری قرار فرهنگی خاتم‌الاوصیا و سازمان تبلیغات اسلامی انجام گرفته است.

نیاز مبرم به گفتمان‌سازی قرآنی

حجت‌الاسلام اخوان صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم اظهار کرد: یکی از انتظارات جامعه قرآنی، تکریم و تعظیم شعائر است، اما تنها نباید به نامگذاری معابر و میادین به نام چهره‌های قرآنی بسنده شود، بلکه آحاد جامعه باید با منش اساتید قرآنی عجین و مأنوس شوند.

حجت‌الاسلام اخوان صباغ

وی با تأکید بر اینکه باید گفتمان قرآنی در جامعه محقق شود، افزود: صداوسیما و فضای تبلیغات شهری در گفتمان‌سازی قرآنی نقش اساسی دارند؛ تهران ظرفیت زیادی در قرآنی‌شدن دارد. امروزه در حوزه اهل بیت(ع) کارهای مهمی انجام شده که البته تا حد مطلوب فاصله دارد، اما همین کارها برای قرآن کریم نیز باید انجام شود.

حجت‌الاسلام شفیعی، مدیرکل امور استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم نیز در این جلسه گفت: این حرکت از تهران آغاز شده و سایر استان‌ها می‌توانند با همکاری شورای عالی استان‌ها و شهرداران کلانشهرها از آن الگوبرداری کنند. از آنجا که شهرها به نمادهای قرآنی نیاز دارند، پیشنهاد می‌کنم کمیته‌ای با حضور دستگاه‌های متولی و نمایندگان جامعه قرآنی تشکیل شود تا به تصمیماتی مشترک درباره نمادهای قرآنی شهر تهران برسند و سایر استان‌ها نیز بتوانند از آن الگوبرداری کنند.

میثم طاهرآبادی، عضو شورای عالی قرآن شهرداری تهران نیز به روند نامگذاری دو محل در مناطق ۵ و ۲ تهران به نام اساتید قرآنی اشاره کرد و گفت: لازم است قبل از نامگذاری رسمی از محل‌ها بازدید میدانی به عمل آید و درباره نمادی که در میدان استاد صبحدل وجود دارد، باید تصمیم‌گیری و تغییر لازم اعمال شود. همچنین یک پیوست فرهنگی برای این میدان مدنظر است که در اوقات اذان به پخش اذان اقدام شود.

طاهرآبادی گفت: تاکنون ۳۰۵۲ جلسه قرآن خانگی و ۳۷۴ جلسه تخصصی آموزش قرآن کریم در سطح پایتخت شناسایی شده‌اند که در راستای مطالبات مقام معظم رهبری باید تقویت شوند. همچنین کتاب زندگینامه استاد مروت نیز با کمک شهرداری تهران در دست آماده‌سازی و انتشار است.

علی‌اکبر توپچی، پیشکسوت قرآنی نیز در این جلسه اظهار کرد: در این نامگذاری‌ها باید شأن قرآن لحاظ شود و در انتخاب محل و افراد دقت لازم به عمل آید. همچنین از کارهای جانبی مثل تهیه و توزیع بسته‌های فرهنگی درباره زندگینامه و منش اساتید قرآنی غفلت نشود.

علی‌اکبر توپچی، پیشکسوت قرآنی

در ادامه این جلسه، نمایندگان شهرداری‌های مناطق ۲ و ۵ شهرداری تهران توضیحات لازم را درباره تغییر نام میدان عدل به نام استاد غفاری و نامگذاری میدان به نامی استاد صبحدل ارائه دادند.

محمدهادی صلح‌جو، مدیر گروه تلاوت شبکه قرآن سیما در این جلسه اظهار کرد: شبکه قرآن و معارف سیما برای پوشش خبری و رسانه‌ای این نامگذاری‌ها آمادگی کامل دارد. مهم‌تر از نامگذاری، ایجاد نشانه‌های دینی در شهر است؛ تهران نه تنها نشانه قرآنی ندارد، بلکه حتی نشانه اسلامی هم ندارد، باید کاری کرد که بتوان گفت تهران شهری اسلامی است.

لزوم پیوست فرهنگی و اجتماعی نامگذاری‌‌ها

مجتبی برزگری، نماینده ایکنا نیز ضمن تشکر از برگزاری این نشست، اظهار کرد: خبرگزاری ایکنا از مدت‌ها قبل پیگیر تجلیل از خادمان و پیشکسوتان قرآنی و نامگذاری معابر و میادین پایتخت به نام آن‌ها بوده است. نامگذاری اگرچه نوعی تکریم اساتید است، اما کافی نیست و برای اثرگذاری بیشتر، لازم است پیوست فرهنگی و اجتماعی برای آن در نظر گرفته شود که اساتید محترم در جلسه بدان اشاره کردند.

وی افزود: پیشنهاد می‌شود در کنار نام اساتید که بر معابر و میادین گذارده می‌شود، عکس، تندیس و توضیح مختصری درباره زندگی آنان به مردم ارائه شود. همچنین محل‌هایی که برای نامگذاری به نام اساتید انتخاب می‌شوند، اگر با مراکز فرهنگی و مؤسسات قرآنی تلاقی و نزدیکی داشته باشند، تأثیرگذاری فرهنگی آن بیشتر خواهد شد.

نماینده ایکنا افزود: همچنین در روزهایی که قرار است نامگذاری به‌طور رسمی انجام گیرد، لازم است ویژه‌برنامه‌های یادبود آن اساتید در محل برگزار شود و بسته‌های فرهنگی و محتوای صوتی و تصویری درباره اساتید توزیع شود.

برزگری با تأکید بر اینکه در جهت آشنایی مردم با این اساتید، بهتر است در محل این نامگذاری‌ها تعابیری از جمله «معلم قرآن»، «خادم قرآن»، و ... برجسته‌سازی شود، اظهار کرد: خبرگزاری ایکنا با همکاری شورای عالی قرآن شهرداری تهران، مستندی درباره زندگی‌نامه مرحوم تسویه‌چی در دست تهیه و آماده‌سازی دارد.

مجتبی ایزدی، مدیر رادیو قرآن

مجتبی ایزدی، مدیر رادیوقرآن دیگر چهره‌ای بود که در این جلسه گفت: به تدوین سندی برای تجلیل از قاریان و خادمان قرآن نیاز داریم، زیرا نامگذاری معابر و میادین تنها یک جنبه از تجلیل است و جنبه‌های دیگرِ تجلیل از پیشکسوتان قرآنی نیز نیاز به برنامه‌ریزی دارد. همچنین نیاز داریم در نمایشگاه بین‌المللی قرآن قسمت ویژه‌ای برای تجلیل از بزرگان و خادمان قرآن داشته باشیم.

وی افزود: قطعاً شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران برای نامگذاری معابر و میادین آیین‌نامه‌های خاص خود را دارند، بهتر است این آیین‌نامه‌ها و نظامنامه‌ها مورد بررسی قرار گیرند تا مشخص شود سهم قرآنی‌ها از این نامگذاری‌ها چقدر است؛ وقتی آیین‌نامه‌ها اصلاح شوند، دیگر دچار تصمیمات مقطعی و دوره‌ای نمی‌شویم و ماندگاری مسئله بیشتر است.

ایزدی با بیان اینکه مصادیق تجلیل از پیشکسوتان قرآنی زیاد است، به برخی از برنامه‌ای رادیو قرآن اشاره کرد و گفت: هر ساله رادیو قرآن و شبکه قرآن سیما در دهه فجر انقلاب اسلامی، برنامه‌‌ای را با رویکرد مباحث انقلابی به پیشکسوتان قرآنی اختصاص می‌دهند.

وی افزود: همچنین در نمایشگاه بین‌المللی قرآن، نیازمند بخشی برای پیشکسوتان قرآنی هستیم. همه این موارد باید در کمیته‌ خادمان قرآنی بررسی و سند تجلیل از خادمان قرآن که همه موارد از جمله زمان حیات اساتید، زمان فوت و بعد از آن و سایر موارد را شامل شود، تدوین شود.

بوستانی برای تکریم خادمان قرآن تأسیس شود

سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن در ادامه این جلسه اظهار کرد: انتخاب استاد صبحدل و استاد غفاری، انتخابی هوشمندانه و مورد وفاق همه جامعه قرآنی است. باید به گونه‌ای عمل کنیم که این روند را ادامه دهیم و البته تنها به معرفی چهره‌های قرآنی تهران محدود نشویم، بلکه اساتید دیگر نقاط کشور مثل استاد مؤذن‌زاده اردبیلی نیز به مردم معرفی شوند.

سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن

وی در ادامه گفت: پیشنهاد می‌کنم بوستانی به نام یکی از سوره‌های قرآن مثل بوستان نهج‌البلاغه در تهران راه‌اندازی شود و در آن بوستان، تندیس‌ها و شرح حال‌هایی از خادمان قرآن کریم به مردم ارائه شود.

بابایی، مدیر مرکز طبع و نشر قرآن نیز در این جلسه اظهار کرد: نامگذاری معابر و میادین به نام اساتید و پیشکسوتان، اقدام شایسته‌ای است، ولی آفاتی دارد که ممکن است بعضی فکر کنند با این نامگذاری‌ها، روند تکریم اساتید و چهره‌های قرآنی تمام شده است، در حالی که لازم است زندگی و اخلاق این اساتید به مردم، به خوبی معرفی و شناسانده شود.

گزارش تصویری نشست هماهنگی نامگذاری معابر و میادین شهر تهران به نام پیشکسوتان و خادمان قرآن

انتهای پیام
captcha