جای خالی وقف‌های قرآنی در همدان
کد خبر: 3949752
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲

جای خالی وقف‌های قرآنی در همدان

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه همدان با بیان اینکه کمبود اساسی در زمینه وقف‌های قرآنی در استان احساس می‌شود، گفت: واقفان اگر از اهمیت گسترش و ترویج فرهنگ قرآنی مطلع باشند و بدانند با وقف‌های قرآنی که انجام می‌دهند چقدر می‌توان در مقابل هجمه‌های دشمن ایستاد، حتماً وقف‌های خود را به سمت وقف‌های قرآنی سوق خواهند داد.

کمبود اساسی وقف‌های قرآنی/ وجود تنها یک وقف قرآنی در همدانوقف از جمله ارزشمندترین کارهایی است که نه‌ تنها آثار و برکات آن در زندگی دنیایی بلکه پس از مرگ در آخرت نیز برای انسان جاری و ساری خواهد بود؛ اما وقف در هر زمانی اقتضاهای خاص خودش را دارد؛ در زمان‌های گذشته وقف در حوزه مدرسه‌سازی، وقف برای امام حسین(ع) و مراسم‌ عزاداری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و اکنون نیز با شرایط خاص جامعه و مشکلات اقتصادی موجود و تهاجم فرهنگی و اقتصادی دشمن، باید با دیدی خاص به مسئله وقف نگریست.

چه خوب است که این سنت حسنه در زمینه نیازهای روز جامعه باشد و نه‌ تنها مشکلی از مشکلات اقتصادی جامعه را حل کند بلکه در تقویت ایمان و روحیه‌بخشی به مؤمنان نیز مؤثر باشد. یکی از راه‌های مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن چنگ زدن به ریسمان الهی و کتاب الهی است اما برای اینکه قانون الهی در جامعه جریان یابد نیازمند گسترش فرهنگ قرآنی است، زمینه آن نیز ایجاد وقف‌های قرآن و کمک به رفع مشکلات اقتصادی در حوزه قرآن است. از این‌رو بر آن شدیم تا وضعیت وقف‌های قرآنی در استان همدان را جویا شویم.

مجتبی جمالی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با بیان اینکه وقف‌های قرآنی کمترین درصد موقوفات استان را به خود اختصاص می‌دهد، اظهار کرد: بیشترین وقف‌های استان در زمینه عزاداری سیدالشهدا(ع) و هزینه برای زائران کربلا در ایام مختلف و در عاشورا و اربعین است.

جمالی ادامه داد: برخی وقف‌ها نیز در رابطه با کمک به مستمندان و درمان بیماری‌هاست ولی متأسفانه حتی یک وقف قرآنی در استان وجود ندارد و در نیات وقف‌ها نمی‌توان ورود پیدا کرد و درآمد آن را در موارد قرآنی هزینه کرد.

وی به علت این موضوع پرداخت و گفت: در زمان‌های قدیم و با توجه به نیاز آن زمان که از انجام عزاداری‌ها ممانعت می‌شده و یا نیاز به کمک به مستمندان در جامعه احساس می‌شد، بیشتر وقف‌ها به این سمت سوق داده شده است.

جمالی ادامه داد: در زمینه ترویج فرهنگ قرآنی، برگزاری کلاس‌های قرآن و یا برگزاری مسابقات مختلف قرآن در گذشته وجود نداشته و نیازی به سوق دادن وقف‌ها به این سمت‌وسو احساس نمی‌شد.

کمبود اساسی در زمینه وقف‌های قرآنی احساس می‌شود

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان همدان با تأکید بر اینکه کمبود اساسی در زمینه وقف‌های قرآنی در استان احساس می‌شود، افزود: به واقفان عزیز پیشنهاد می‌کنم در جهت ترویج فرهنگ قرآنی و پرورش قرآن‌آموزان و قرآن‌پژوهان برجسته، وقف‌های خود را به سمت وقف‌های قرآنی سوق دهند.

وی تأکید کرد: با توجه به نیازهای روز جامعه و هجمه‌های فرهنگی مختلفی که اسلام و قرآن را تهدید می‌کند، برگزاری کلاس‌های مختلف قرآنی، آشنایی و تفسیر مفاهیم و معانی قرآن بسیار مهم و ضروری است. همچنین برگزاری این کلاس‌ها به اساتیدی برجسته و خبره نیاز دارد که همگی هزینه‌بر است.

جمالی با اشاره به اینکه در گذشته برگزاری مسابقات قرآن امری رایج نبوده و احساس نیازی در این زمینه وجود نداشته است، افزود: برگزاری مسابقات قرآن بسیار هزینه‌بر است که متأسفانه هیچ وقفی برای برگزاری این مسابقات در استان نداریم.

وی ادامه داد: واقفان اگر از اهمیت گسترش و ترویج فرهنگ قرآنی مطلع باشند و بدانند با وقف‌های قرآنی که انجام می‌دهند چقدر می‌توان قاری، حافظ و... تربیت کرد که در مقابل هجمه‌های دشمن خواهند ایستاد، حتماً وقف‌های خود را به سمت وقف‌های قرآنی سوق خواهند داد.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه همدان با اشاره به اهمیت مشاوره به واقفان قبل از اجرای وقف خود، تأکید کرد: اگر واقفان برای انجام وقف خود تقاضای مشاوره داشته باشند حتماً مشاوره‌های لازم به آن‌ها داده شده و سعی می‌کنیم آن‌ها را به این سمت سوق دهیم.

نیاز به وقف‌های جدید با توجه به شرایط روز جامعه

کمبود اساسی وقف‌های قرآنی/ وجود تنها یک وقف قرآنی در همدانرضا حاجی زین‌العابدینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان نیز به ایکنا گفت: نمی‌توان در نیات واقفان ورود پیدا کرد و برای آن‌ها موضوعات موردنظر خودمان را تکلیف کنیم بلکه تنها در حد پیشنهاد، می‌توان مشاوره‌های لازم را برای وقف آن‌ها انجام داد.

وی افزود: نه‌تنها در برنامه‌های قرآنی بلکه در بسیاری از موارد نیاز به وقف‌های جدید با توجه به شرایط روز جامعه احساس می‌شود که اداره اوقاف همدان برنامه‌هایی برای ترویج سنت حسنه وقف در زمینه‌های لازم دارد.

زین‌العابدینی تأکید کرد: جامعه قرآنی و فعالان قرآنی باید در این زمینه ورود کرده و مشکلات موجود در مؤسسات و سایر نهادهای قرآنی را احصا کنند و نسبت به تبلیغ و گرایش افراد واقف به‌منظور انجام وقف‌های قرآنی اقدام کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان تصریح کرد: اوقاف نیز در مناسبت‌های مذهبی که مبلغان را به مساجد مختلف اعزام می‌کند، در خلال اجرای برنامه‌ها همواره تأکید بر ترویج سنت حسنه وقف و به‌ویژه ایجاد وقف‌های مورد نیاز جامعه از جمله وقف‌های قرآنی و وقف به‌منظور ازدواج جوانان اقدام می‌کند.

توجه واقفان به نیازهای قرآنی روستاها

کمبود اساسی وقف‌های قرآنی/ وجود تنها یک وقف قرآنی در همدانمحمدجواد صدیق، رئیس بنیاد قرآن استان همدان نیز در این زمینه گفت: یکی از نیازهای قرآنی خرید رحل و کتاب قرآن به‌ویژه در روستاها است، در مجموع از ۸۰ روستایی که جلسات قرآن در آن برگزار می‌شود تقریباً ۵۰ روستا کتاب قرآن با رسم‌الخط مناسب و ترجمه مناسب ندارند.

وی ادامه داد: برخی مؤسسات قرآن نیز فعال هستند اما متأسفانه جا و مکان مشخصی برای ادامه فعالیت خود ندارند، بنابراین این نیاز وجود دارد که وقف‌های قرآنی در حوزه ایجاد یک محل برای مؤسسات قرآن و خرید قرآن و رحل انجام بگیرد. در این راستا واقفان می‌توانند ساختمان‌هایی را برای ایجاد مؤسسات قرآن وقف کنند که آثار و برکات آن در ترویج فرهنگ قرآنی به‌خوبی مشهود خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در زمینه وقف‌های قرآنی کمبود اساسی در استان وجود دارد، افزود: قرآن سدی در مقابل تهاجم فرهنگی است برای اینکه فرزندان ما با فرهنگ قرآنی مأنوس شوند نیاز به تقویت وقف‌های قرآنی وجود دارد.

صدیق تصریح کرد: برای افرادی که در مسابقات حفظ قرآن در استان رتبه کسب می‌کنند جوایز خاصی از سوی استان تعلق نمی‌گیرد، کمک‌های مردمی در این حوزه نیز ضعیف است، بنابراین این نیاز وجود دارد تا واقفان برای ترویج فرهنگ قرآنی و رشد و سلامت جامعه که در گرو فرهنگ قرآنی است در این زمینه ورود پیدا کرده و وقف‌هایی را انجام دهند.

وی با تأکید بر اینکه قرآن فرهنگ جامعه را اصلاح می‌کند، افزود: گرچه امام حسین(ع) اسطوره‌ای برای ماست اما ترویج فرهنگ قرآنی مهم‌تر از عزاداری برای امام حسین(ع) است چراکه قرآن ارزش‌ها و قانون زندگی را بیان می‌کند.

صدیق به علت کمبود وقف‌های قرآنی پرداخت و گفت: متأسفانه مردم در این حوزه توجیه نشدند و بیشتر جامعه با قرآن آشنا نیستند که در این صورت فهم قرآن با عمل‌های قرآنی مطابق خواهد بود.

مدیر بنیاد قرآن استان همدان تأکید کرد: مسئولان و اداره اوقاف باید با فعالان قرآنی هماهنگ بوده و برنامه‌های مختلفی از جمله همایش‌ برای خیرین برگزار کنند و در این زمینه تبلیغاتی انجام شود تا شاهد افزایش وقف‌های قرآنی در آینده باشیم.

انتهای پیام
captcha