قرآن‌ مراتب ارزش‌گذاری انسان‌ها را تعیین می‌کند
کد خبر: 3950303
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸

قرآن‌ مراتب ارزش‌گذاری انسان‌ها را تعیین می‌کند

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه قرآن بازخوانی درون و فطرت بشر است، گفت: قرآن کریم مراتب قیمت‌گذاری انسان‌ها را تعیین می‌کند همان‌طور که در آیه 179 سوره اعراف به این ارزش‌گذاری اشاره شده است.

قرآن‌کریم مراتب قیمت‌گذاری انسان‌ها را تعیین می‌کندبه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی موثقی، نماینده ولی‌فقیه در استان همدان، هشتم بهمن‌ماه در اولین جلسه اخلاق که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار کرد: در بحث انسان‌شناسی نیاز به تفکر وجود دارد اینکه ارزش و قیمت انسان به چیست که پاسخ به این سؤال دارای دو مقدمه است.

وی افزود: اینکه در جوامع بشری و تمدن‌های مختلف مشکلاتی وجود داشته و همچنان وجود دارد ناشی از توجه نکردن به ارزش و قیمت انسان است.

شعبانی با اشاره به ملاک‌های تعیین‌کننده ارزش‌های انسانی، توضیح داد: ارزش‌های انسانی بستگی به انتخاب‌های او دارد، انسان به‌صورت تکوینی و ذاتی قیمتی ندارد‏، بلکه با انتخاب‌هایمان باعث تنزل و صعود ارزش خود می‌شویم.

امام‌جمعه همدان اظهار کرد: انتخاب‌های انسان ناشی از قدرت اختیار اوست و این اختیار نیز از نفس الهی و ناطقه انسان برمی‌آید، انسان و حیوان در غریزه شبیه هم هستند و آنچه آن‌ها را از هم متمایز می‌کند روح است، نفس ناطقه انسان ذات فطرت الهی است، لذا قرآن و روایات حرف‌های درون ما است.

شعبانی با اشاره به اینکه قرآن بازخوانی درون و فطرت بشر است، گفت: قرآن کریم مراتب قیمت‌گذاری انسان‌ها را تعیین می‌کند همان‌طور که در آیه 179 سوره اعراف به این ارزش‌گذاری اشاره دارد «... أُولَئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ؛ ...آنان همانند چهارپايان بلكه گمراه‏‌ترند آرى آنها همان غافل‏ماندگانند» که منظور از این آیه این است که فطرت این افراد تعطیل است.

وی بیان کرد: ارزش پیدا کردن انسان‌ها دست خودشان است، جامعه، پدر و مادر و عوامل دیگر در انتخاب افراد تأثیرگذار هستند اما در نهایت انتخاب با خود فرد است.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با بیان اینکه ارزش هر کس ارتباط مستقیمی با آرامش او دارد، تصریح کرد: هیچ انسانی در زندگی خود به دنبال دعوا، اضطراب و یا نگرانی نیست، در هر صورت اگر انسانی آرامش بیشتری دارد یعنی ارزش او بالاتر است و هرچه ارزش انسان بالاتر رود تأثیرات تکوینی هم بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ثبات انسان مبنی بر همین ارزش‌گذاری‌هاست، گفت: جایگاه اجتماعی و شرایط مالی خوب در جامعه امروز ارزش تلقی می‌شود اما در شریعت خداوند ارزش واقعی آن چیزی است که ماندگار باشد نه پست، مقام و پول که از بین رفتنی است.

شعبانی موثقی با بیان اینکه خداوند مفسر واقعی انسان است، گفت: از آنجا که انسان مصنوع خداوند است کسی جزء او نمی‌تواند ملاک‌های واقعی را تعیین کند. ملاک دیگری که ارزش انسان‌ها را تعیین می‌کند هدف‌های اوست. ریل‌گذاری هدف موجب پیدا کردن ارزش است، لذا اگر می‌خواهیم ارزش کسی را در بیابیم باید ببینیم اهداف او در زندگی چیست.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان به ملاک دیگری برای سنجش ارزش انسان اشاره کرد و گفت: ادب یکی از نشانه‌های ارزشمند بودن انسان است و در این زمینه روایت‌های زیادی وجود دارد، امام علی(ع) در حدیثی می‌فرماید «علم و ادب قیمت تو است»؛ برای اینکه ببینیم یک فرد مؤدب است نباید به نمازها و روزه‌های او توجه کنیم البته که نماز اول وقت خواندن نیز از مظاهر ادب است اما ادب در اخلاق یک فرد باید نمود پیدا کند، جامعه امروز ما نیاز دارد که مؤدبانه‌تر زندگی کند، چراکه اخلاق تنظیم‌کننده صفات فردی یک انسان است که در جامعه تجلی پیدا می‌کند.

شعبانی با بیان اینکه تعدیل قواهای نفسانی را اخلاق می‌گویند، اظهار کرد: نداشتن افراط و تفریط در غضب، شهوت، و ترس رعایت اخلاق است اینکه یک فرد نه آن‌قدر ترسو باشد و نه آنکه بیش‌ از حد جسور باشد این تعادلی است که به آن اخلاق می‌گویند.

شعبانی هدف و ادب را از جمله ارزش‌های یک انسان دانست و گفت: خدای متعال وقتی می‌خواست به پیامبر اکرم(ص) مسئولیتی بدهد اول او را تأدیب کرد و وقتی ادب او کامل شد به او خلق عظیم عنایت کرده و پس‌ از آن امر دین و امت را برای سیاست‌ورزی به او واگذار کرد.

وی با تأکید بر اینکه ورود به عرصه سیاست بدون ادب‌ورزی آسیب‌زاست، مطرح کرد: ادب‌ورزی به معنای واقعی کلمه و نه اکتفا کردن به ظواهر آن مانند ادای نماز و روزه مسئله مهمی است که باید مورد توجه آحاد جامعه به‌ویژه مسئولان و اهالی رسانه قرار گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در همدان زیست مؤدبانه را از جمله نیازهای امروز جامعه برشمرد و اظهار کرد: آنچه سبب شد حضرت عباس(ع) به چنین جایگاهی دست یابد ادب او بود، ویژگی مهمی که در حضرت فاطمه ام‌البنین(س) هم مشاهده می‌شد.

وی با بیان اینکه به فرموده امام علی(ع) بهترین ارث والدین برای فرزندشان ادب است، تصریح کرد: متأسفانه امروز در برخی از رسانه‌ها به مسئله ادب بی‌توجه هستند، مسئله‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha