هنرنمایی شهید سلیمانی در شکوفایی ظرفیت‌های پنهان مردم ایران و منطقه
کد خبر: 3951765
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹
رئیس قوه قضاییه:

هنرنمایی شهید سلیمانی در شکوفایی ظرفیت‌های پنهان مردم ایران و منطقه

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه شهید سلیمانی در شناخت افراد و ظرفیت‌های منطقه به خوبی عمل کرده است، گفت: مجاهدانی که در عراق، یمن و سوریه فعال هستند، قبلاً نیز وجود داشتند، اما ایشان این افراد را به خوبی در راستای دفاع از کشورشان متحد و آماده کرد. این نشان می‌دهد که شهید سلیمانی ظرفیت آنها را به خوبی شناسایی کرده بود.

سیدابراهیم رییسی

به گزارش خبرنگار ایکنا، دومین همایش بین‌المللی «گام دوم انقلاب اسلامی با موضوع مکتب شهید سلیمانی؛ الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن‌ساز» امروز، چهارشنبه، 15 بهمن‌ماه، با حضور جمعی از مسئولان لشگری و کشوری از سوی دانشگاه جامع امام حسین(ع) برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، در این همایش اظهار کرد: بهترین قلوب، با ظرفیت‌ترین آن است؛ لذا باید ظرفیت پیدا کرد. اگر گفته شده زمان‌ها و مکان‌ها را درک کنیم برای این است که ظرفیت پیدا کنیم. اقدامی همانند حضور در مسجد النبی(ص) برای این است که انسان ظرفیت پیدا کند. رجب، شعبان، رمضان و این زمان‌های مقدس نیز در همین راستا و خودسازی انسان است. همه اعمالی که انسان انجام می‌دهد برای ظرفیت‌سازی است. از ویژگی‌های مهم شهید سلیمانی این بود که ظرفیت پیدا کرده بود.
 
وی افزود: این ظرفیت فقط در پرتو بندگی خداوند متعال و ارتباط با چهره‌های الگویی که خداوند متعال قرار داده حاصل می‌شود. شخصیت حضرت فاطمه اطهار(س) می‌تواند برای همه عالم در همه عصرها و نسل‌ها الگو باشد و برای انسان معاصر ظرفیت‌سازی کند. خداوند متعال در قرآن کریم برای آن درجاتی قائل شده و خطاب به پیامبر اسلام(ص) فرموده است: «الَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ؛ (ای رسول گرامی) آیا ما تو را (به نعمت حکمت و رسالت) شرح صدر (و بلندی همّت) عطا نکردیم؟» (شرح/1) بهترین مدالی که خداوند متعال به پیامبر(ص) اسلام ارائه داد این ظرفیت اسلام‌سازی بود؛ لذا مردان و زنانی که می‌خواهند در جامعه منشأ تحول باشند باید این ظریفت را پیدا کنند. درباره شهید سلیمانی باید گفت ظرفیتی که ایشان پیدا کرده بود که در قرآن کریم درباره موفقیت همه انبیا و اولیای الهی اشاره شده است.
 
حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه مسئله بسیار مهم صبر است، گفت: جهاد در راه خدا نیازمند چنین ظرفیتی است. در مسئله ولایت‌پذیری نیز همین است. خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است: «النَّبِيُّ أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ ۖ وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ ۗ وَأُولُو الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَىٰ بِبَعْضٍ فِي كِتَابِ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ إِلَّا أَنْ تَفْعَلُوا إِلَىٰ أَوْلِيَائِكُمْ مَعْرُوفًا ۚ كَانَ ذَٰلِكَ فِي الْكِتَابِ مَسْطُورًا؛ پیغمبر اولی و سزاوارتر به مؤمنان است از خود آنها (یعنی مؤمنان باید حکم و اراده او را مقدم بر اراده خود بدارند و از جان و مال در اطاعتش مضایقه نکنند) و زنان او (در اطاعت و عطوفت و حرمت نکاح، به حکم) مادران مؤمنان هستند و خویشاوندان نسبی شخص (در حکم ارث) بعضی بر بعضی دیگر در کتاب خدا مقدمند از انصار و مهاجرین (که با هم عهد برادری بسته‌اند) مگر آنکه به نیکی و احسان بر دوستان خود (از مهاجر و انصار) وصیتی کنید که این (تقدم وصیت بر ارث خویشان) هم در کتاب حق مسطور گردیده است»(احزاب/6) این اولویت تعیّنی است؛ یعنی به دیگران نمی‌رسد. پیامبر اسلام(ص) نیز فرمودند که ولایت بدین معناست که گوش انسان به سخن ولی بوده و در میدان اطلاعت و فرمان‌پذیری باشد. از شاخص‌های مهم مکتب شهید سلیمانی نیز همین شناخت ولی و ولایت‌پذیری است که وی را بر آن می‌دارد تا سخن وی را در همه جا بر خواست خود برتری بدارد.
 
رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: چنین ویژگی‌هایی به انسان جهت اصلی حرکت را می‌‌دهد. در این میدان به این نتیجه می‌رسیم که شهید سلیمانی در شناخت افراد و ظرفیت‌های منطقه به خوبی عمل کرده است وگرنه عزیزانی که در عراق، یمن و سوریه هستند قبلاً هم وجود داشتند، اما ایشان این افراد را به خوبی در راستای دفاع از کشورشان متحد و آماده کرد. این مسئله نشان می‌دهد که شهید سلیمانی ظرفیت آنها را به خوبی شناسایی کرده بود. این ویژگی را هم امام(ره) و هم جانشین برحق ایشان داشتند. خود شهید سلیمانی دست‌پرورده مکتب امام خمینی(ره) و رهبری بود.
 
حجت‌الاسلام رئیسی یادآور شد: به فرمایش امیرمؤمنان مردم دارای دفینه‌هایی همانند طلا و نقره هستند، اما باید این گنجینه را کسانی که طلا شناس هستند شناسایی کنند تا در نهایت به ثمر بنشیند. اویس قرنی و عمار یاسر قبلاً هم وجود داشتند، اما کسی که این گوهرها را بشناسد و ظرفیت‌ها را شناسایی کند کاری ارزنده و بسیار مهم انجام داده است. تربیت نیاز به مربی دارد و مربی ما انبیا و وجود مقدس امیرالمؤمنین(ع) و حضرت صدیقه کبری(س) هستند که این گنجینه را به خوبی می‌‌شناسند و در مسیر تمدن‌سازی قرآنی و انسان‌سازی به کار می‌گیرند. از ویژگی‌های شهید سلیمانی این بود که شناخت این دفینه‌ها را نه فقط در ایران اسلامی بلکه در منطقه دنبال می‌کرد و در مسیر دفاع از ارزش‌های اسلامی به کار می‌گرفت.
 
وی ادامه داد: معتقدم اگر ابعاد شخصیتی شهید سلیمانی به خوبی شناخته شود گام‌هایی که قرار است در بستر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در مسیر تمدن‌سازی برداشته شود به خوبی معین می‌شود. در گام دوم مقوله «ما می‌توانیم» و اعتماد به نفس و اینکه خداوند چنین توانایی در وجود ما قرار داده، بسیار مهم است. ما توانستیم حکومت پهلوی را سرنگون و نظام دینی را برقرار و با مقاومت کار را پیش بردیم. می‌توانیم تحریم‌های اقتصادی را خنثی و بر شرایطی که دشمن ایجاد کرده فائق و وی را به عقب رانده و مأیوس کنیم بدون اینکه به او باج دهیم. مقام معظم رهبری چنین ظرفیتی را در کشور ایجاد کردند و چهره‌ای همانند شهید سلیمانی در این زمینه نقشی ارزنده بر عهده داشت.
 
حجت‌الاسلام رئیسی تصریح کرد:‌ معتقدم شناخت ظرفیت انسان و توانایی جامعه، به میزان زیادی می‌تواند هم یک فرد را در شناخت خود و هم یک مصلح را در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، انسانی مؤثر قرار دهد و موفقیت‌های بسیاری برای خود و جامعه در پی داشته باشد. شهید سلیمانی یکی از این افراد بود که ظرفیت فرد و جامعه را به خوبی شناسایی کرد.
 
رئیس قوه قضاییه ادامه داد: امیدوارم این همایش به برکت خون شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی بسیار پر برکت باشد. شهادت وی دل‌ها را متوجه جهاد فی سبیل الله، ولایت و ارزش‌های الهی کرد و به تعبیر مقام معظم رهبری، این شهادت قیامتی برپا کرد و ان‌شاءالله چنین نشست‌هایی برکت خون آن شهید را به‌خوبی و به میزان بیشتری نشان دهد. خون شهید سلیمانی از عالم جهل‌زدایی خواهد کرد به ویژه جاهیلت مدرن که به قدرت نظامی مجهز است را کنار خواهد زد.
 
حجت‌الاسلام رئیسی در پایان گفت: قطعاً خون شهید سلیمانی، روشنگری کرده و مردم را متوجه راه نورانی شهیدان و اولیای دین خواهد کرد. لازم است از دانشگاه امام حسین(ع) و اساتید و فرهیختگان، حسنی آهنگر، تولایی و محسن رضایی تقدیر و تشکر کنم. وظیفه داشتم برای عرض سلام و خسته نباشید خدمت برسم، اما به دلیل شرایط مقدور نبود؛ لذا به همین میزان عرض ادب و ارادت بنده را بپذیرید.
انتهای پیام
captcha