امام خمینی(ره) انقلاب را براساس ترویج فرهنگ قرآنی پایه‌ریزی کرد
کد خبر: 3952506
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵
سیدحسین موسوی‌بلده:

امام خمینی(ره) انقلاب را براساس ترویج فرهنگ قرآنی پایه‌ریزی کرد

رئیس اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران گفت: ترویج فرهنگ و اندیشه قرآنی ضرورتی بود که امام خمینی(ره) براساس آن انقلاب اسلامی را پایه‌ریزی کرد. انقلاب اسلامی، قرآن را در میان مردم آورد. بر همین اساس انقلاب اسلامی با عبور از مقدمات و فاز ظاهری فعالیت‌های قرآنی، اصالت را به تدبر و عمل و رفتار قرآنی داد.

قیام‌های اسلامی در طول تاریخ از جمله قیام عاشورا برای احیای قرآن بوده، چراکه قرآن دربردارنده آموزه‌های اجتماعی و سیاسی در امور مدیریت و حاکمیت جامعه بر مبنای استقلال، آزادی، استکبارستیزی و ظلم‌ناپذیری است. از همین رو ملت شریف ایران نیز با تأسی به آن، نهضت اسلامی خویش را برای حاکمیت قرآن و تشکیل حکومت قرآنی برپا کرد و با اتکا و اعتصام به قرآن و استمداد از رمز قرآنی شهادت‌طلبی، زمینه پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی حکومت طاغوت را فراهم آورد؛ لذا بازشناسی مبانی فعالیت‌های قرآنی در ایام انقلاب اسلامی و بازتاب آن در پیدایش نهضت اسلامی و تبیین و تحلیل رابطه قرآن و انقلاب اسلامی از رهگذر فهم عناصر و مؤلفه‌های آن، سوژه‌ای است که ایکنا همزمان با ایام پیروزی انقلاب اسلامی و دهه فجر به آن می‌پردازد. در همین باره با سیدحسین موسوی‌بلده، رئیس اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران، گفت‌وگو کردیم که مشروح آن از نظر می‌گذرد.

سیدحسین موسوی‌بلده، در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه قرآن، مبنای اعتقادی و انگیزشی شکل‌گیری و پیشرفت انقلاب اسلامی بوده است، اظهار کرد: ترویج فرهنگ و اندیشه قرآنی ضرورتی بود که امام خمینی(ره) براساس آن انقلاب اسلامی را پایه‌ریزی کرد. در حقیقت انقلاب اسلامی، قرآن را در میان مردم آورد و آن را به داخل جامعه و زندگی مردم برد. برهمین اساس انقلاب اسلامی با عبور از مقدمات و فاز ظاهری فعالیت‌های قرآنی، اصالت را به تدبر و عمل و رفتار قرآنی داد.

وی با بیان اینکه قرآن بر سایر حوزه‌ها تأثیرگذار و در آن‌ها نقش‌آفرین است، ادامه داد: بسیاری از فعالیت‌های قرآنی سابقه‌ای در پیش از انقلاب نداشت و به نوعی مولود انقلاب هستند. فعالیت‌های قرآنی شاید در برخی کشور‌ها از ما سابقه بیشتری هم داشته باشد، ولی در مجموع روح قرآن و مفاهیم آن که زندگی اجتماعی و حاکمیت را متأثر می‌کند، منحصر به انقلاب اسلامی ایران است.

رئیس اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران با بیان اینکه عمر تلاوت قرآن و آنچه که به تشیع مربوط است به راویان آن باز می‌گردد و این راویان از میان شیعیان هستند، تصریح کرد: مولا علی‌ابن ابیطالب(ع) قرآن را کتابت فرمودند. کار کلاسیک و آکادمیک قرآنی در کشور ما نیز حدود ۱۵ سال قبل از انقلاب اسلامی کلید خورد و فعالیت خود را شروع کرد، اما به وسعت و پهناوری امروز نبود. به عنوان مثال ما یک استاد خانم مسلط به تجوید و اصول کلاسیک قرآن و صوت و لحن نداشتیم، اما امروز به برکت انقلاب اسلامی شاهد حضور اساتید بسیاری از بانوان هستیم.

موسوی‌بلده با اشاره به اینکه فعالیت قرآنی بانوان در سال‌های قبل از انقلاب صفر و حتی زیر صفر بود، اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب در دهه ۶۰ فعالیت قرآنی بانوان اوج گرفت و در سال‌های بعد از انقلاب از شتاب زیادی برخوردار بود و امروز هم از نظر تعداد و کیفیت این عرصه بسیاری از بانوان پیشتاز هستند و پیشرفت‌ها تا امروز ادامه دارد.

وی بیان کرد: جلسات قرآن در قبل از انقلاب اسلامی بسیار محدود بود و گستردگی امروز را نداشت؛ لذا انقلاب اسلامی هم در صحنه عمل و هم در صحنه جامعه، اتصالش به قرآن بسیار اثرگذار و عمیق انجام شد. بر همین اساس حاصل پیروزی انقلاب و هشت سال دفاع مقدس فرزندان قرآنی بود که توانستیم دشمن بعثی و ابرقدرت‌ها را به زانو در بیاوریم.

رئیس اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران با تاکید بر اینکه امروز ترویج و تبیین مبانی قرآن کریم بسیار گسترده شده است و این گستردگی همه گروه‌های سنی و جنسیتی را در بر گرفته است، گفت: تمامی اقشار جامعه امروز به نوعی درگیر فعالیت‌های قرآنی هستند؛ لذا همگانی بودن قرآن در جامعه امروز به برکت انقلاب اسلامی است.

موسوی‌بلده ادامه داد: هر چند با هدف اصلی و نقطه نهایی فاصله داریم، اما شرایط را آماده خواهیم کرد تا نه تنها به این هدف دست پیدا کنیم، بلکه شرایط ظهور حضرت حجت(عج) فراهم شود تا پرچم انقلاب اسلامی را به دست ایشان بسپاریم. هر چند که امروز از عمل به قرآن رضایت کامل نداریم، اما در خط و امتداد مسیر قرآن حرکت می‌کنیم.

وی در پایان گفت: فعالیت‌های قرآنی در طول بیش از چهار دهه به خوبی پیش رفته و همگام با انقلاب بوده است، اما این فعالیت‌ها باید عمق بیشتری پیدا کند. هر علم و فعالیتی با وجود گستردگی اگر دارای عمق نباشد محکوم به از بین رفتن است، این در شرایطی است که فعالیت‌های بسیار خوب قرآنی انجام شده و ظرفیت‌های خوبی هم وجود دارد، اما به عمق بیشتری از نظر فنی و معنوی نیاز دارد.
انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فخرسادات میروکیلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۳ - ۰۰:۵۶
0
0
خیلی عالی بود
captcha