آموزش؛ مهم‌ترین عامل کاهش جرم در جامعه
کد خبر: 3957368
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱

آموزش؛ مهم‌ترین عامل کاهش جرم در جامعه

فرمانده انتظامی استان همدان گفت: اهمیت امر آموزش بر کسی پوشیده نیست، اما این آموزش باید اثربخشی لازم را داشته باشد، با آموزش مردم قربانی جرم نمی‌شوند.

آموزش، مردم را از قربانی جرم شدن باز می‌داردبه گزارش ایکنا از همدان، سردار سلمان امیری، فرمانده انتظامی استان همدان، امروز، ۱۳ اسفندماه در نشست خبری با اصحاب رسانه با تأکید بر اینکه امیدآفرینی مهم‌ترین نیاز جامعه امروز ما است، اظهار کرد: امروز دشمن به‌دنبال این است که با یأس و ناامیدی جامعه را دچار مشکل کند و ما باید بتوانیم از گردنه‌های سخنی که آن‌ها برای ما ایجاد کرده‌اند عبور کنیم.

وی با بیان اینکه رسانه در کاهش این التهابات می‌تواند مؤثر باشد، گفت: دشمن باید بداند اینجا جای بازی نیست و در نهایت او بازنده خواهد بود.

امیری یادآور شد: اهمیت امر آموزش بر کسی پوشیده نیست، اما آنچه که حائز اهمیت است این است که این آموزش باید اثربخشی لازم را داشته باشد، با آموزش مردم قربانی جرم نمی‌شوند.

فرمانده انتظامی استان همدان با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم هر جامعه‌ای امنیت است، افزود: امنیت اساسی‌ترین نیاز بشری است، شاید بتوان گفت که امنیت در زمره نیازهای زیستی بشری قرار می‌گیرد، لذا خبرنگاران در همراهی مردم در ایجاد این مهم نقش بی‌بدیلی دارند.

وی تصریح کرد: اینکه وجود هر جرم ضعف نیروی انتظامی تلقی شود قضاوت عادلانه‌ای نیست چراکه بسیاری از ارگان‌ها در ایجاد جرائم و کاهش جرائم سهمی دارند که در کنار آن نیروی انتظامی در ایجاد امنیت می‌تواند مؤثر واقع شود.

امیری با اشاره به اینکه نگاه ما به موضوعات نباید یک‌جانبه باشد، یادآور شد: دیدن ضعف‌ها به تنهایی، ناامیدی را در جامعه ایجاد می‌کند اما در کنار بیان این ضعف‌ها نیز باید نقاط قوت مطرح شود.

فرمانده انتظامی استان همدان اشاره کرد: برخی از آسیب‌های اجتماعی به دلیل اهمیتی که دارند نیازمند توجه بیشتری هستند، از جمله مسئله طلاق، اعتیاد و سرقت و... که باید مورد بررسی ویژه قرار بگیرند. جرمی مثل اعتیاد مادر جرائم است و بسیاری از جرم‌ها به این دلیل اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه رسانه نیز در کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌تواند نقش مؤثری داشته باشد، گفت: بروز اختلافات خانوادگی به‌دلیل روابط ناسالم افراد در فضای مجازی از جمله مواردی است که در جامعه امروز ما به‌عنوان آسیب وجود دارد و آموزش‌های لازم در این‌باره از سوی خبرنگاران برای مردم می‌تواند قابل پذیرش باشد.

امیری یادآور شد: تعداد زیادی ارتباط مردم با نیروی انتظامی از طریق شماره تماس ۱۱۰ انجام شده که بسیاری از آن‌ها غیرضروری بوده است، این سامانه ارتباطی راهی برای حل و ارتباط جرائم مهم است، درگیری مأموران ما در محلی که جزو جرائم مهم نیست موجب می‌شود تا از رسیدگی به جرائم مهم‌تر باز بمانیم. این نکته باید نهادینه شود که مردم فوریت‌های پلیسی را از طریق ۱۱۰ به مردم اطلاع دهند.

وی با اشاره به مناسبت‌های آخر سال به‌خصوص چهارشنبه‌سوری، تأکید کرد: خوشبختانه سال‌های اخیر رسانه‌ها نقش اثرگذاری در این زمینه داشته‌اند و در این زمینه هشدارهای لازم را به خانواده‌ها اعلام کردند تا کمتر خانواده‌ای در سال نو عزادار فرزندان خود به دلیل بی‌احتیاطی در این مراسم شود.

امیری نظارت خانواده بر فرزندان را مهم‌ترین عامل کاهش آسیب‌های چهارشنبه آخر سال دانست و بیان کرد: پرداختن به این امر مهم که بتوانیم فضایی را ایجاد کنیم که در آن روز نه فردی عضوی از بدن خود را از دست دهد و نه خانواده‌ای عضوی از عزیزان خود را تمام هم‌وغم ما در این سازمان است.

وی ادامه داد: امیدواریم چهارشنبه کم‌خطر و بی‌خطری داشته باشیم، اگر مردم در سنوات گذشته رعایت می‌کردند لازم است که در سال جاری بیش از گذشته به این موضوع اهمیت دهند چراکه مدافعان سلامت به دلیل شیوع این ویروس و درگیری با آن خسته شده‌اند.

امیری بیان کرد: در پنج‌شنبه آخر سال و ترددات نوروزی نیز تابع ستاد ملی کرونا هستیم، در حال حاضر بر اساس ابلاغات قبلی در حال انجام‌وظیفه هستیم و در ایام نوروز منتظر ابلاغیه جدید ستاد ملی کرونا خواهیم بود.

فرمانده انتظامی استان همدان با ارائه آمارهایی از ابتدای سال تاکنون، اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون 16 هزار و 64 طرح عملیاتی، موضوعی، منطقه‌ای و حجمی در موضوعات مختلف در استان انجام شده است، در حوزه فوریت‌های پلیسی تعداد یک‌ میلیون و 35 هزار و 14 تماس دریافتی داشتیم که 35 درصد این تماس‌ها عملیاتی بوده، 65 درصد تماس‌ها مبنی بر درخواست اطلاعات بوده است.

وی افزود: در حوزه پیشگیری و ساماندهی پنج هزار و 45 نگهبان محله در شهر حضور داشتند، بیش از پنج هزار و 930 مورد بازدید حساس داشته‌ایم، در حوزه مواد مخدر نیز 962 عملیات با کشف بیش از پنج تن و 686 کیلوگرم انواع مواد مخدر، هزار و 370 طرح پاک‌سازی و تعداد 59 باند در این مدت منهدم شده‌اند.

امیری ادامه داد: چهار هزار و 707 قاچاقچی، توزیع‌کننده معرفی و دستگیر شده‌اند، پنج هزار و 96 معتاد دستگیر شده، 60 کیلوگرم شیشه مایع و 16 هزار و 152 عدد قرص مواد مخدر و 20 عملیات فرا استانی انجام شده است.

وی با اشاره به دریافت پیام از طریق سامانه 197 نیز بیان کرد: 25 درصد این پیام‌ها قابل رسیدگی بوده، 11 درصد پیام‌های انتقادی، یک درصد مبنی بر شکایت و پنج درصد پیشنهاد و درخواست بوده است.

فرمانده انتظامی استان گفت: 7هفت هزار و 939 نفر سارق در این مدت دستگیر شده‌اند که تعداد 269 نفر از آنان سابقه‌دار و حرفه‌ای بودند، 389 عملیات کشف کالای قاچاق و دستگیری چهار هزار و 614 قاچاقچی در این زمینه که ارزش ریالی کالای کشف شده نیز 267 میلیارد تومان بوده است.

وی در پایان گفت: در حوزه پلیس فتا نیز دو هزار و 265 سایت مجرمانه کشف شده و تعداد هزار و 199 پرونده قضائی تشکیل شده است که منجر به دستگیری 289 مجرم اینترنتی شده است، 27 درصد این جرائم مربوط به حوزه مالی بوده است، 42 درصد کلاهبرداری اینترنتی، 10 درصد مزاحمت اینترنتی و 21 درصد نیز مربوط به سایر جرائم بوده است.

انتهای پیام
captcha