کتاب «واژه‌نامه همدانی» چاپ شد
کد خبر: 3958043
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
بیست‌وسومین اثر دانشنامه همدان؛

کتاب «واژه‌نامه همدانی» چاپ شد

کتاب «واژه‌نامه همدانی» سندیتی بر گفتار و گویش همدانی، کاری از هادی گروسین به‌عنوان بیست و سومین اثر دانشنامه استان همدان از سوی حوزه هنری به چاپ رسید.

کتاب «واژه‌نامه همدانی» چاپ شدبه گزارش ایکنا از همدان، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان همدان، تیمور آقامحمدی، معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری استان همدان با بیان اینکه کتاب «واژه‌نامه همدانی» فرهنگ واژه‌ها و اصطلاحاتی به گویش همدانی است، گفت: این کتاب پس از سال‌ها با افزوده‌ها، اصطلاحات و مدخل‌های جدید به همت گروه دانش‌نامه همدان منتشر شد.

آقامحمدی کتاب «واژه‌نامه همدانی» را دارای 678 صفحه و چهار فصل اعلام کرد و افزود: فصل نخست به کلیاتی نظیر ویژگی‌های دستوری گویش همدانی، افعال، مصدرها و اصوات اختصاص دارد و در فصل دوم، واژگان همدانی به ترتیب الفبایی درج شده است.

وی فصل سوم را گزیدۀ امثال و اصطلاحات و فصل چهارم را داستان‌های مثل‌گونه بیان کرد و گفت: نویسنده کتاب با 56 سال تحقیق میدانی و گردآوری تک‌تک واژه‌ها، ضرب‌المثل‌ها، اصطلاحات و کنایات، یادگار نیم‌قرن عشق و شوریدگی به فرهنگ زادگاهش همدان را در کتاب «واژه‌نامه همدانی» به چاپ رسانده است.

دبیر دانش‌نامه همدان با اشاره به اینکه واژگان و مدخل‌های گردآوری شده در کتاب حاضر، در گسترۀ شهرستان همدان کاربرد دارد و از این منظر، یک منبع کاربردی به شمار می‌آید، بیان کرد: واژه‌ها و گویش‌ها، شناسنامه‌ای تاریخی از سرگذشت هر قومی است که شناخت آن را به همراه دارد، شناختی که افروختن چراغ عبرت از افق‌های دور و نزدیک است.

آقامحمدی با بیان اینکه هنوز در زبان فارسی، شناخت نامه و فرهنگی جامع که دارای همه ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی تمام مناطق ایران باشد وجود ندارد، اظهار کرد: از خصوصیات دانش‌نامه‌های مناطق مهم فرهنگی ایران همچون «همدان»، گردآوری و نگهداشت عناصر این فرهنگ جامع است.

انتهای پیام
captcha