تأثیر تجدیدنظر اخلاقی در حلول سال نو بر اساس سنن الهی
کد خبر: 3960867
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۲
آیت‌الله فاطمی‌نیا بیان کرد؛

تأثیر تجدیدنظر اخلاقی در حلول سال نو بر اساس سنن الهی

با توجه به عدم تبدّل سنن تکوینیه باطنیه، خوب است در این ایام حلول سال جدید، در اخلاق و رفتار خود تجدیدنظر کنیم، مخصوصا مهربانی و حسن خلق و کنار گذاشتن خشم و غضب و پرخاش. در این صورت بر حسب سنن تکوینیه باطنیه، خداوند مهربان، این تجدیدنظر‌های ما را مؤثر می‌سازد، به شرط اینکه استقامت داشته باشیم.

سیدعبدالل فاطمی نیا

به گزارش ایکنا،‌ آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا در پیام تبریکی به مناسبت حلول سال هجری شمسی ۱۳۹۶ توصیه‌ای به علاقه‌مندان داشتند که به مناسبت ایام نوروز ۱۴۰۰ آن را بازخوانی می‌کنیم. متن آن به این شرح است؛

البته این مطلب از مطالب عالیه علمی مفصل است که فقیر خلاصه‌ای از آن را عرض می‌کنم. سنن تكوينيه خداوند متعال بر دو قسم است: اول، سنن تكوينيه ظاهريه است و آن عبارت است از مظاهر قدرت حضرت حق و فعل و انفعالات و انسجام دقيق در آنها.

به عنوان مثال ساده، ما گندم می‌کاریم و آثاری که خداوند در دانه گندم، آب و هوا، خاک و تابش خورشید گذاشته است، موجب می‌شود گندم بروید و چنین نیست که کسی گندم بکارد و برحسب تصادف به جای آن اسپند بروید! با وجود این سنن تکوینیه ظاهریه، این فرض ممکن نیست و در قرآن مکرّر خاطرنشان شده که در سنن خداوند هرگز تبدیل و تبدّلی نخواهد بود.

دوم، سنن تکوینیه باطنیه است، برای مثال ظلم آثار ظلمانی در پی دارد، عقوق والدین باعث بدبختی در دو جهان است؛ همانطوری که ده میلیون سال پیش اگر گندم می‌کاشتن، گندم می‌رویید، همانطور هم هزار سال پیش نماز شب نورانیت حاصل می‌کرد و یا عقوق والدین، باعث بدبختی می‌شده است. اینجاست که حضرت حق می‌فرماید: «و لن تجد لسنة الله تبدیلا».

پس خوب است ما با توجه به عدم تبدّل سنن تکوینیه باطنیه، در این ایام حلول سال جدید، در اخلاق و رفتار خود تجدیدنظر کنیم، مخصوصا مهربانی و حسن خلق و کنار گذاشتن خشم و غضب و پرخاش! در این صورت بر حسب سنن تکوینیه باطنیه، خداوند مهربان، این تجدیدنظر‌های ما را مؤثر می‌سازد، به شرط اینکه استقامت داشته باشیم.

در خاتمه از خداوند کریم مسئلت دارم که این سال جدید، سال عافیت و توفیق و تندرستی و شادی برای همگان باشد به حق محمد و آله الطاهرین صلوات الله علیهم اجمعین.

انتهای پیام
captcha