ایمان به رهبر جامعه اسلامی از امتحانات جوامع بشری است
کد خبر: 3965993
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
نکات کلیدی جزء هفتم قرآن/

ایمان به رهبر جامعه اسلامی از امتحانات جوامع بشری است

یک قرآن‌پژوه همدانی به تحلیل جزء هفتم قرآن کریم پرداخت و گفت: در این جزء ایمان به رهبر جامعه اسلامی، به‌عنوان یکی از امتحانات الهی پرداخته می‌شود.

ایمان به رهبر جامعه اسلامی یکی از امتحانات جوامع بشریحجت‌الاسلام صادق صالح، قرآن‌پژوه همدانی در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به نکات کلیدی جزء هفتم قرآن کریم، گفت: ضدیت، مخالفت و دشمنی با رهبر جامعه اسلامی عامل برخی بلاها، سختی‌ها و مصیبت‌هاست. در آیه 42 سوره انعام خداوند می‌فرماید «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلىَ أُمَمٍ مِّن قَبْلِكَ فَأَخَذْنَاهُم بِالْبَأْسَاءِ وَ الضَرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضرَّعُونَ؛ برای مردمان قبل از تو پیامبران متعددی فرستادیم ولی ایمان نیاوردند. پس گرفتار سختی و رنجشان کردیم تا به خودشان بیایند و به درگاه ما زاری کنند.»

وی ادامه داد: طبق آیه هفتم سوره رعد، قرآن می‌فرماید برای هر ملت و جامعه‌ای انذارکننده، رهبری از سوی خودمان قرار می‌دهیم، بنابراین هر جامعه‌ای یک پیغمبر یا امامی دارد و یا اینکه اگر شرایط حضور پیامبر یا امام وجود نداشته باشد کسی یا کسانی به‌عنوان جانشین او در میان مردم و برای انذار مردم وجود دارند تا هیچ‌گاه قوم، ملت و کشوری بدون رهبر و منذر نباشد، به‌طور مثال لوط اولین کسی بود که به حضرت ابراهیم(ع) ایمان آورد و در کنار او بود تا اینکه او را به عنوان مبلّغ به سرزمینی در نزدیک سرزمین خودش فرستاد.

این قرآن‌پژوه تأکید کرد: بر اساس آیه 55 سوره اسراء بین پیامبران و فرستادگان (انبیاء و رسولان) نیز تفاوت جایگاه وجود دارد و بعضی بر بعضی برتری دارند اما طبق آیه 253 بقره تمام پیامبران فرستاده و رهبر جامعه اسلامی هستند.

صالح گفت: در زمان ما نیز که امام عصر(عج) در غیبت کبری هستند ولایت، سرپرستی و انذار جامعه اسلامی را فقیهی جامع‌الشرایط برای زمینه‌سازی ظهور حضرت به عهده دارد.

این قرآن‌پژوه همدانی بیان کرد: در آیه 42 سوره انعام خداوند می‌فرماید اگر مردم جامعه اسلامی به رهبرشان که فرستاده ماست ایمان نیاورند گرفتار سختی‌ها و رنج‌هایی می‌شوند، جلوه و نشانه ایمان آوردن نیز اطاعت کردن، گوش دادن و عملی کردن گفته‌ها و خواسته‌های رهبر جامعه است، همان‌گونه که جلوه و علامت ایمان آوردن به خدای متعال و پیامبر اکرم(ص) و ائمه(ع) نیز اطاعت و عمل کردن به دستورات و خواسته‌ها و آموزه‌های آن‌هاست.

وی ادامه داد: بنابراین برخی از مشکلات جامعه ما نیز به همین خاطر است که به فرمایشات و منویات رهبر معظم انقلاب کاملاً گوش نمی‌دهیم، همان‌گونه که امام راحل(ره) فرمودند «پشتیبان ولایت‌ فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد.»

صالح با بیان اینکه حتی برداشت از مضمون برخی روایات این است که اگر مردم از امام و رهبرشان تبعیت کنند سختی‌ها و مشکلات برداشته می‌شود، گفت: تا آنجا که می‌فرماید اگر مردم بر محور ولایت و محبت علی(ع) اجتماع کنند جهنم (سختی‌ها و بلاها) خلق نمی‌شد.

وی با اشاره به آیه 43 سوره انعام «فَلَوْ لَا إِذْ جَاءَهُم بَأْسُنَا تَضَرَّعُواْ وَ لَكِن قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَنُ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ؛ چرا وقتی سختی‌های ما سراغشان آمد، زاری نکردند بلکه به عکس، دل‌هایشان سفت و سخت شد و شیطان کارهایشان را رنگ و لعاب داد؟» گفت: با اینکه گاهی بلا و مصیبت عامل نجات و رشد انسان می‌شود اما اگر به‌دنبال عامل سختی و بلا نباشیم جز عصبانیت و کدورت (قَسَتْ قُلُوبُهُمْ) چیزی نصیبمان نمی‌شود در حالی که طبق روایات معصومین هیچ بلا و کمبود رزقی نیست مگر به خاطر گناه، حال اگر به دنبال عامل این بلاها هستیم نباید از حیله‌های شیطان غافل شویم چراکه اگر نتواند ما را از پیگیری عامل منصرف کند، سعی می‌کند عامل اصلی را پنهان کند و عاملی دیگر را جایگزین آن کند تا هیچ‌گاه بلا و مصیبت‌های ما برطرف نشود.

صالح افزود: در آیه بعد، یعنی 44 سوره انعام به روش عذاب این‌گونه گناه می‌پردازد که بسیار قابل‌توجه است «فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُكِّرُواْ بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَابَ كُلِّ شَىءٍ حَتىَّ إِذَا فَرِحُواْ بِمَا أُوتُواْ أَخَذْنَاهُم بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُونَ؛ بعد، وقتی حرف‌هایی را فراموش کردند که آن‌ها را به خود می‌آورد، درهای همه‌گونه نعمتی را به رویشان با کردیم تا به کل غافل شوند وقتی هم از آن همه نعمت سرخوش شدند، یک‌دفعه گرفتار عذابشان کردیم؛ پس به یک‌باره سرخورده شدند.»

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha