خدایا این روز را برای من نشانه خشنودی‌ات قرار بده!
کد خبر: 3966350
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۹
شرح دعای روز بیست و یکم ماه رمضان؛

خدایا این روز را برای من نشانه خشنودی‌ات قرار بده!

اگر انسان اسیر کبر و غرور شود، در صفت شیطانی از او شیطان‌تر می‌شود چون ظرفیت انسان فراتر از فرشته‌ و جن و پری است به طوری که شیطنت او موجب وحشت شیطان می‌شود و از انسان برائت می‌جوید و دلیل این برائت را ترس از خدا می‌داند.

به گزارش ایکنا، یکی از راه‌های بهره‌مندی از ماه مبارک خواندن قرائت و تأمل در ادعیه ویژه و پرمحتوای این ماه است. برای مثال دعای هر روز این ماه سرشار از مفاهیم ارزشمند است. در ادامه مروری بر مفاهیم این ماه خواهیم داشت؛
 
«اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الى مَرْضاتِکَ دلیلاً ولا تَجْعَل للشّیْطان فیهِ علیّ سَبیلاً واجْعَلِ الجَنّةِ لی منْزِلاً ومَقیلاً یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین».
خدایا قرار بده برایم در این روز به سوی خشنودی‌هایت راهنمایی و قرار مده شیطان را در آن بر من راهی و قرار بده بهشت را برایم منزل و آسایشگاه، ای برآورند حاجت‌های جویندگان 
مومن روزه دار در این روز از خداوند متعال می‌خواهد: 
 
الف) جلب رضایت و خشنودی 
 
«اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الى مَرْضاتِکَ دلیلاً» خدایا این روز را برای من نشانه و دلیل رضا و خشنودی خود قرار بده.
 
به عبارت دیگر آنچه تو را برای همیشه از من و اعمال من خشنود می‌کند، در این روز برایم مقدر فرما چون روز بیست و یکم از روزهایی است که از شب قدر عبور کردیم و آنچه در لیالی و ایام قدر برای اولیای الهی کمال اندازه گیری و تقدیر الهی محسوب می‌شود، رضایت و خشنودی حق تبارک و تعالی است. و حتی کمال رضایت‌مندی را در آن می‌بینند که نخواهند، مگر آنچه را خدا برای آنها می‌خواهد«وَمَا تَشَاءُونَ إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ» (تکویر 29) 
 
رسول خدا(ص) فرمود: «‎‏قَلْبُ الْمُؤْمِنِ بَیْنَ إصْبَعَیِ الرَّحْمنِ، یُقَلِّبُهُ کَیْفَ یَشاءُ» قلب مومن بین دو انگشت از انگشتان خداوند رحمان است و هر گونه که بخواهد آن را تغییر دهد و این بهترین رضایت و آرامش انسان مومن است که هر چه خدا می‌خواهد، از او صادر شود. 
 
ب) دوری از شیطان 
 
«ولا تَجْعَل للشّیْطان فیهِ علیّ سَبیلاً» خدایا راه نفوذ شیطان را در من برای همیشه از امروز مسدود بفرما».
 
اگر انسان اسیر کبر و غرور شود، در صفت شیطانی از او شیطان‌تر می‌شود چون ظرفیت انسان فراتر از فرشته‌ و جن و پری است به طوری که شیطنت او موجب وحشت شیطان می‌شود و از انسان برائت می‌جوید و دلیل این برائت را ترس از خدا می‌داند: «إِنِّي بَرِيءٌ مِنْكَ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ»(حشر/ 16).
 
به قول سعدی: زمغرور دنیا ره دین مجوی  / خدا بینی از خویشتن بین مجوی 
 
ج) بهشت سعادت 
 
«واجْعَلِ الجَنّةِ لی منْزِلاً ومَقیلاً یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین»؛ خدایا سرانجام بهشت سعادت را منزل و جایگاه من قرار بده ای فرآرنده حاجت خواهان.
 
مولای متقیان علی(ع) فرمود: «إِنَّهُ لَيْسَ لِأَنْفُسِكُمْ ثَمَنٌ إِلَّا الْجَنَّةَ، فَلَا تَبِيعُوهَا إِلَّا بِهَا» همانا برای جان‌های شما قیمت‌های گرانی است، مبادا آنها را به کمتر از بهشت بفروشید. 
 
به قول جامی:  دلا تا کی در این کاخ مجازی  / کنی مانند طفلان خاکبازی 
تویی آن دست پرور مرغ گستاخ  /  که بودت آشیان بیرون از این کاخ 
چرا زان آشیان بیگانه گشتی  / چو دونان جغد این ویرانه گشتی
 
منبع: شرح دعاهای روزهای ماه مبارک رمضان - به قلم اسماعیل منصوری لاریجانی
انتهای پیام
captcha