تربیت الهی و رسیدن به مقام درک «الله اکبر» + فیلم
کد خبر: 3967673
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸
حیات اجتماعی در سایه قرآن / 14

تربیت الهی و رسیدن به مقام درک «الله اکبر» + فیلم

استاد حوزه و دانشگاه در تشریح چگونگی دستیابی به مفهوم الله اکبر، گفت: کسانی که امر خدا را در بحث تربیت الهی، نماز، روزه، حجاب، پرهیز از نگاه به نامحرم، تقوا و ... رعایت می‌‌کنند، می‌گویند الله، اکبر است.

روزه رمز رسیدن به الله اکبر + فیلمبه گزارش ایکنا، سبک زندگی از موضوعات حیاتی و مهم اجتماعات بشری است و ابعاد مختلف زندگی انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. قرآن کریم به عنوان والاترین و تأثیرگذارترین وسیله تربیتی می‌تواند چراغ راهی برای یافتن صحیح‌ترین مسیر به سوی مقصد حیات طیبه باشد. بدین جهت خبرگزاری ایکنا بنابر رسالت آموزشی خود اقدام به تهیه مجموعه کلیپ‌های «حیات اجتماعی در سایه قرآن» با حضور طاهره همیز، استاد حوزه و دانشگاه کرده است و در ماه مبارک رمضان به بیان نکات اخلاقی و آموزشی برای خانواده‌ها می‌پردازد.

همیز در بخش چهاردهم این مجموعه با اشاره به آیه 185 سوره بقره که خداوند در آن می‌فرماید: «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ؛ ماه رمضان [همان ماه] است كه در آن قرآن فرو فرستاده شده است [كتابى ] كه مردم را راهبر و [متضمن] دلايل آشكار هدايت و [ميزان] تشخيص حق از باطل است پس هر كس از شما اين ماه را درک كند بايد آن را روزه بدارد و كسى كه بيمار يا در سفر است [بايد به شماره آن] تعدادى از روزهاى ديگر [را روزه بدارد] خدا براى شما آسانى مى‏ خواهد و براى شما دشوارى نمى‏ خواهد تا شماره [مقرر] را تكميل كنيد و خدا را به پاس آنكه رهنمونيتان كرده است به بزرگى بستاييد و باشد كه شكرگزارى كن»، گفت: وقتی روزه می‌گیرید به درجه‌ای می‌رسید که می‌گویید الله، اکبر است.

این نکته مهمی است که انسان قادر شود خدا را برتر ببیند. خداوند برتر از آنچه است که شما وصفش کنید. وقتی کسی وجودش را در خدمت روزه می‌گذارد به این درجه می‌رسد و کسانی که توفیق این را ندارند که امر خدا را اجرا کنند و یا آن را سبک می‌شمارند از این امر ناتوانند.

اما کسانی که امر خدا را در بحث تربیت الهی، نماز، روزه، حجاب، پرهیز از نگاه به نامحرم، تقوا و ... رعایت می‌‌کنند، می‌گویند الله اکبر است.

در سوره حج آیه 37 خداوند به قربانی کردن در موسم حج اشاره می‌کند. در آن زمان بت‌پرستان مطرح می‌کردند که ما هم برای بت‌هایمان قربانی می‌کنیم، مسلمان‌ها هم قربانی انجام می‌دهند. تا اینکه خداوند فرمود: «لَنْ يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَكِنْ يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنْكُمْ كَذَلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَبَشِّرِ الْمُحْسِنِينَ؛ هرگز [نه] گوشت‌هاى آنها و نه خون‌هايشان به خدا نخواهد رسيد ولى [اين] تقواى شماست كه به او مى‌‏رسد اين گونه [خداوند] آنها را براى شما رام كرد تا خدا را به پاس آنكه شما را هدايت نموده به بزرگى ياد كنيد و نيكوكاران را مژده ده». (آیه 37 سوره حج).  

وقتی شما حج را انجام می‌دهید می‌‌گویید الله، اکبر است، در نماز و روزه می‌گویید الله، اکبر است، وقتی خمس و زکات می‌دهید و می‌گویید من مالم را به امر خدا عطا می‌کنم، امر به معروف و نهی از منکر می‌کنید و تولی و تبری دارید، می‌گویید الله، اکبر است.

این کار انسان را بزرگ می‌کند؛ خداوند انسان را خلق کرده که بزرگ شده و خلیفه او روی زمین شود. پس خانواده‌‌ها یادشان باشد به بچه‌های جوانشان بگویند وقتی شما امر الهی را اطاعت و حدود الهی را رعایت می‌کنید می‌گویید الله، اکبر است. کسی که حجاب را رعایت می‌کند می‌گوید الله، اکبر است. کسی که نگاهش را از نامحرم می‌پوشاند می‌گوید الله، اکبر است.

در کتاب سه دقیقه در قیامت از زبان آن رزمنده ممتاز بیان شده که «به من گفتند کسی که یک نگاه به نامحرم بکند شش ماه شهادتش عقب می‌افتد» چون چنین فردی الله اکبر نگفته است.

پرهیز از نامحرم انسان را بسیار ارزشمند می‌کند؛ این را به بچه‌هایمان بگوییم که وقتی شما امر خداوند را اطاعت می‌کنید، از خداوند روزی آسمانی دریافت می‌کنید و می‌شوید انسان‌هایی که قرن‌ها می‌توانند برای تاریخ تصمیم گیری کنند و مردم آنها را انتخاب کنند.

انتهای پیام
captcha