چرا خداوند به کسانی که دین ندارند در دنیا کمک می‌کند
کد خبر: 3967717
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
نکات کلیدی جزء پانزدهم قرآن /

چرا خداوند به کسانی که دین ندارند در دنیا کمک می‌کند

قرآن‌پژوه همدانی در مورد این شبهه که چرا دنیاگرایان و آخرت‌طلبان وضعشان یکسان است بلکه گاهی دنیاطلبان وضع بهتری دارند، توضیح داد: اگر معتقد باشیم که زندگی انسان منحصر در زندگی دنیوی نیست متوجه می‌شویم که خدای متعال در این دنیا که برای امتحان و عمل است زمینه را برای همه انسان‌ها فراهم می‌کند، اما آخرت که زمان پاداش و نتیجه گرفتن از امتحان است تنها مؤمنان هستند که وضعیت خوبی دارند.

چرا خداوند به کسانی که دین ندارند در دنیا کمک می‌کندحجت‌الاسلام والمسلمین صادق صالح، قرآن‌پژوه همدانی در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: کمک و زمینه‌سازی خداوند متعال در انتخاب راه خیر یا شر در کنار اختیار انسان در آیات 18، 19 و 20 سوره اسراء پرداخته شده است.

وی افزود: بر اساس این آیات برخی دنیای زودگذر را می‌خواهند و آن را مسیر و هدف زندگی خود قرار می‌دهند و به عکس برخی دیگر مشتاق زندگی آخرت هستند و برای آن تلاش می‌کنند و ایمان نیز دارند، که خدا می‌فرماید ما هر دو گروه دنیاطلب و آخرت‌طلب را کمک می‌کنیم و زمینه رسیدن به خواسته‌هایشان را فراهم می‌کنیم، البته عده‌ای که دنیای زودگذر را می‌خواهند جهنم را در آخرت نصیبشان می‌کنیم و با خفت و خواری می‌سوزند.


بیشتر بخوانید:


صالح یادآور شد: این آیات جواب شبهه‌ای است که در ذهن اکثر مردم وجود دارد که چرا خدا به کسانی که دین ندارند کمک می‌کند و چرا زندگی راحتی دارند و یا اینکه چرا خدا آنها را از بین نمی‌برد؟ اگر معتقد باشیم که زندگی انسان منحصر در زندگی دنیوی نیست بلکه زندگی اصلی او زندگی اخروی است متوجه می‌شویم که خدای متعال در این دنیا که برای امتحان و عمل است زمینه را برای همه انسان‌ها فراهم می‌کند، اما آخرت که زمان پاداش و نتیجه گرفتن از امتحان است تنها مؤمنان هستند که وضعیت خوبی دارند.

این قرآن‌پژوه اظهار کرد: مثال این دو مانند شاگردانی است که دارای وضعیت مطلوب و امکانات یکسان در کلاس و هنگام امتحان هستند، اما هنگام نتیجه گرفتن کاملا متفاوت هستند و کسانی نمره خوبی دریافت می‌کنند که تلاش کرده و زحمت کشیده‌اند.

وی توضیح داد: البته گاهی انسان‌های دنیاطلب وضع بهتری دارند چراکه تلاش و زحمتشان بیشتر است، همان‌گونه که در کلاس درس نیز شاگردانی که به فکر آخر و عاقبت درسشان هستند تلاش و زحمتشان بیشتر است.

صالح در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت انفاق و کمک به نیازمندان اشاره کرد و گفت: شیوه رفتاری و اخلاقی برخورد با نیازمندان در انفاق و کمک دادن به آنها در آیات 28، 29 و 30 سوره اسراء آمده است که می‌فرماید اولا حتی اگر نداشتید به فقرا کمک کنید و اگر مجبور شدی او را رد کنی با اخلاق خوب، با نرمی و مدارا با او برخورد کن، سپس در انفاق کردن نیز میانه‌رو باش، نه خساست کن و نه زیاده‌روی کن که ملامتت کنند و این را هم بدانید که شما نیستید که روزی آنها را می‌دهید و این صحنه امتحان و آزمایش شماست.

این قرآن‌پژوه تأکید کرد: بنابراین همان‌طور که باید در کمیت کمک به نیازمندان میانه‌روی را رعایت کنیم در کیفیت نیز باید میانه‌رو باشیم؛ به‌طور مثال اگر دو یا چند فقیر وجود دارد و تنها به یکی از آنها کمک کرد و بقیه نیازمند بمانند قطعا به خاطر این یک‌جانبه‌گرایی سرزنش خواهیم شد. یا اگر هرچه داریم فقط به فقرای مادی بدهیم و فقر معنوی و اخلاقی را کمک نکنیم قطعا دچار یک‌جانبه‌گرایی و مذموم خواهیم شد.

وی در ادامه با اشاره به آیات جزء پانزدهم، گفت: آیا ترس از فقر و گرانی باید مانع از فرزندآوری شود؟ در آیه 31 و 32 این سوره خداوند می‌فرماید «هرگز فرزندان خود را از ترس فقر به قتل مرسانید (زنده به گور مکنید) که ما رازق آنها و شما هستیم، زیرا این قتل فرزندان بسیار گناه بزرگی است.» امروزه نیز مردم به نوعی مبتلا به این فرزندکشی هستند و آمار نگران‌کننده‌ای در مورد سقط جنین یا جلوگیری از فرزندآوری و یا حتی ازدواج نکردن وجود دارد، در حالی که قرآن در آیه 30 سوره اسراء می‌فرماید خدا روزی هر کس را صلاح بداند زیاد و کم می‌کند چون او حال بندگانش را می‌داند و می‌بیند.

صالح تصریح کرد: متأسفانه مردم بین تلاش و روزی یک رابطه علیت دوطرفه برقرار کرده‌اند یعنی هرکس تلاش کند روزی دارد و هرکس تلاش نکند روزی و مخارج زندگی ندارد، در حالی که خدای متعال می‌فرماید اگر برنامه مشخصی داشته باشید و به همه شئون زندگی یعنی کار و تلاش، تفریح و نشاط، عبادت و خودسازی، ارتباط با خانواده و مردم بپردازید قطعا مخارج و هزینه زندگی را تأمین می‌کنم و شما را محتاج و نیازمند نمی‌گذارم.

وی ادامه داد: به تعبیر دیگر اگر کسی تلاش نکند روزی ندارد اما اگر تلاش کند معلوم نیست روزی داشته باشد، چراکه باید علاوه بر تلاش به خانواده و تفریح و... نیز بپردازد در حالی که امروز اکثرا زندگی را به کارکردن برای پول درآوردن اختصاص داده‌ایم و از سایر شئون کم گذاشته‌ایم و همین باعث شده که هزینه‌هایمان کفاف ندهد به جای اینکه مشکل اصلی را حل کنیم از ازدواج و فرزند‌آوری جلوگیری می‌کنیم.

صالح یادآور شد: وقتی ترس از فقر مانع فرزندآوری شود کم‌کم مانع ازدواج نیز خواهد شد، آن‌ هم به بهانه هزینه‌های زیاد عروسی و مخارج زندگی و...، بنابراین روابط نامشروع نیز زیاد خواهد شد چراکه نیاز جنسی انسان یک نیاز خدادادی است که باید از طریق مشروع ارضا شود و وقتی به خاطر ترس از فقر راه مشروع بسته شد، انسان به راه غیرمشروع رو می‌آورد.

انتهای پیام
captcha