ارزش و اهمیت ذاتی کار
کد خبر: 3968498
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۱
به مناسبت روز کارگر؛

ارزش و اهمیت ذاتی کار

کار، ارزش ذاتی دارد، بنابراین اگر حقوقم را می‌گیرم، برای این است که زنده بمانم تا ماه آینده باز هم بتوانم کار کنم. اگر این دیدگاه در جامعه رسوخ یابد، چنانچه هیچ منبعی هم وجود نداشته باشد، می‌توان کشور را ساخت.

به گزارش ایکنا؛ کانال تلگرامی @mostafamalekian، گزیده‌ای از سخنان مصطفی ملکیان را منتشر کرده که متن آن به شرح زیر است:

اگر خواسته باشیم اقتصاد کشور، اقتصاد مطلوبی شود، باید آثار عارفانی چون مایستر اکهارت، یاکوب بومه، شانکارا، مولانا، و امثالهم را به مردم تفهیم کنیم.

مرادم از کار، اعم از کار یدی است و هر مقوله کاری از قبیلِ: تولیدی، توزیعی، خدماتی، علمی و فکری، و یا عملی و یدی را در بر می‌گیرد.

اگر تمام اقتصاددانان خبره جهان را هم به خدمت بگیریم و همه منابع عالم هم در اختیار ما باشد، تا مردم این مردمند، اقتصاد ما به جایی نخواهند رسید. زیرا عامل اصلی اقتصاد، خود ما آدم‌ها هستیم که کار می‌کنیم.

بالاخره اقتصاد را ما آدم‌ها می‌سازیم. اگر دید آدم‌ها به کار همان دیدی باشد که ما ایرانی‌ها داریم و فکر می‌کنیم کار فقط برای درآمد است، چنانچه فردا صبح رادیو و تلویزیون اعلام کند رئیس جمهور و... دستور داده است هرکس سرکار رفت یا نرفت، حقوق دریافت کند، شاید یک درصد هم سرکار نروند. زیرا همه‌‌ی ما برای حقوق سرکار می‌رویم. تا وقتی مردمی کار را برای درآمد بخواهند، وضع اقتصادشان همین است که می‌بینیم.

این دید کجا و آن دیدی که می‌گوید، کار فی‌ نفسه سبب رشد آدمی است، کجا!؟

کار، ارزش ذاتی دارد. بنابراین اگر حقوقم را می‌گیرم، برای این است که زنده بمانم تا ماه آینده باز هم بتوانم کار کنم.

اگر این دیدگاه در جامعه رسوخ یابد، چنانچه هیچ منبعی هم وجود نداشته باشد، می‌توان کشور را ساخت.

«مصطفی ملکیان، سخنرانی دین و بحران معنا در جهان جدید»

انتهای پیام
captcha