وقتی پای حرفهایش مینشینی از لابهلای صحبتهایش به عمق علاقهای که به معلمی دارد پی میبری، کسی که 22 سال از عمرش را در این راه نهاده و اکنون با شور و شوق از مدارج تحصیلی شاگردانش یاد میکند. معلمی که با کمبود وقت و سِمَتهای زیادی که دارد اما دست رد به سینه مسئول جامعةالقرآن برای برگزاری کلاسها نمیزند، آن هم فارغ از مادیات و تنها بهصورت افتخاری.
حجتالله خدامرادی معلمی فرهیخته و فعالی قرآنی است که سودای پرورش قرآنآموزان نخبه را در سر میگذارند. خبرگزاری ایکنا از همدان بهمنظور گرامیداشت مقام معلم پای گفتوگو با این معلم قرآنی مینشیند.
لطفا خودتان را معرفی کنید.
حجتالله خدامرادی هستم، متولد سال 1357، دوره کاردانی و کارشناسی را در رشته مطالعات اجتماعی سپری کردم و سپس در رشته تکنولوژی آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد پذیرفته شدم و اکنون نیز دانشجوی دکترا در همین رشته هستم، تقریبا 22 سال سابقه معلمی را دارم.
از سوابق کاری خود بگویید.
حدود 10 سال در مدارس تدریس داشتم، مابقی خدمتم در ادارهکل آموزش و پرورش کارشناس علوم قرآنی بودم و اکنون نیز معاون ابتدایی ناحیه یک همدان هستم.
تقریبا شش سال داور الگوهای برتر تدریس در کشور بودم و فرمهای داوری کشوری در دروس تفکر و سبک زندگی اسلامی را تنظیم کردم.
در منطقه 2 تهران مقاله طرح یادگیری زایشی را تدوین کردم، در این مقاله به معلمان قرآنی آموزش داده میشود که چگونه بتوانند کاربرد مفاهیم قرآنی را به قرآنآموزان انتقال دهد. همچنین در منطقه 15 تهران نیز استعدادیابی متربیان قرآنی را با کمک والدین آنها انجام دادیم.
در رشته قرائت و ترتیل در دوران نوجوانی و همچنین تحصیل در تربیت معلم مقام اول را در استان کسب کردم.
از فعالیتهای قرآنی خود بگویید.
معلم رشته قرائت و تحقیق در جامعةالقرآن خردسالان شعبه ذوالریاستین هستم؛ با وجود اینکه هر هفته حدود 15 ساعت در دانشگاه فرهنگیان تدریس دارم و بهواسطه سمت معاونت ابتدایی 130 مدرسه ناحیه یک زیر مجموعه بنده هستند اما هرگاه مسئول جامعةالقرآن تقاضایی برای برگزاری کلاسهای آموزش قرائت و تحقیق داشته باشد قطعا بهصورت کاملا افتخاری حضور خواهم یافت.
چرا معلمی قرآن را انتخاب کردید؟
از دوران کودکی قاری قرآن بودم و علاقه خاصی به برنامههای قرآنی داشتم، اما متأسفانه موقعیت جغرافیایی محل سکونتمان اجازه دسترسی به داخل شهر و استفاده از حضور معلمان را نمیداد، اما اکنون دلم میخواهد هر کودکی که علاقهمند به کلاسهای قرآنی است بتواند به راحتی از حضور اساتید برجسته استفاده کند.
وقتی میبینم که قرآنآموزانی که پیش از این شاگرد کلاسهایم در جامعةالقرآن بودند و اکنون در رشتههای برتر کنکور پذیرفته شده و از نخبگان دانشگاهی هستند برای تدریس در این کلاسها مصممتر میشوم و روحیه میگیرم.
دوست دارم بهواسطه معلم قرآنی بودن بتوانم دانستههایم را با نسل جدید به اشتراک بگذارم.
اگر به گذشته بازگردید معلمی در حوزه قرآن را انتخاب میکنید؟
آموزش قرآن ما باید به سمت یادگیری مفاهیم قرآنی پیش رود اگر به گذشته بازگردم ابتدا سعی میکنم در زمینه تفسیر قرآن وارد شوم و خود را تقویت کنم و سپس وارد رشتههای قرائت و ترتیل شوم. یک قاری صرفا با استفاده از تکنیکهای تقلید محض از استاد که در جریان همین تقلید ممکن است دچار اضطراب و استرس شود همین امر موجب میشود که از درک معانی و مفاهیم دور بماند.
اگر معلمان قرآنی بتوانند در زمینه آموزشهای هدفمند قرآنی پیش روند قطعا تأثیر بسزایی در رشد و تعالی متربیان خواهند داشت، چراکه نکات اخلاقی بسیاری در قرآن هست که موجب تربیت نسل با اخلاق قرآنی خواهیم شد.
فلسفه تعلیم و تربیت ما برگرفته از 1400 سال پیش است که قرآن در آن زمان ما را به تفکر و تعقل دعوت کرده است، اما غرب در سال 1980 به بعد به موضوع تفکر میپردازد که این نشان از غنی بودن فلسفه تعلیم و تربیت قرآن ما است.
کلام آخر و یک آرزوی قرآنی؟
برای خودم و تمام شاگردانی که افتخار معلمی آنها را داشتم آرزوی عاقبت بخیری و شفاعت قرآن در روز رستاخیز را دارم و امیدوارم روزی بتوانم پیوندی عمیق بین تکنولوژی آموزشی و قرآن ایجاد کنم.
انتهای پیام