مسئول، ساختار و قانون؛ سه مسئله مهم در تحقق عدالت
کد خبر: 3970456
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۱

مسئول، ساختار و قانون؛ سه مسئله مهم در تحقق عدالت

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه برای تحقق عدالت در سه منظر مشکلات وجود دارد، ابراز کرد: مدیران اولین مسئله در تحقق عدالت هستند، ساختارها در صورتی که با نگاه کلان نباشد و قانون اگر صحیح نباشد هر سه جزء موانع تحقق عدالت خواهد بود.

مسئول، ساختار و قانون؛ سه مسئله مهم در تحقق عدالتبه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی موثقی، نماینده ولی‌فقیه در استان همدان، امروز ۱۹ اردیبهشت‌ماه، در جلسه شورای اداری استان که با حضور رئیس دستگاه قضا برگزار شد، اظهار کرد: عملکرد دستگاه قضا نشان داد امیدآفرینی برای مردم دور از انتظار نیست چراکه امید به تحولات بزرگ و پیشرفت کشور یک نیاز در وضعیت کنونی کشور است.

وی افزود: قرآن کریم وقتی از قسط صحبت می‌کند می‌گوید اگر تمام مردم در کنار هم باشند و باهم قیام کنند موفق به اجرای عدل خواهند شد «لِیَقوم الناس بِالعَدل».

امام جمعه همدان با بیان اینکه حرکت به سمت عدالت نیازمند حرکت همه قواست، بیان کرد: از منظر قرآن کریم اقامه عدالت در عالم صرفاً وظیفه مؤمنین نیست بلکه همه در این مهم سهیم هستند.

شعبانی با اشاره به اینکه برای تحقق عدالت در سه منظر مشکلات وجود دارد، ابراز کرد: مدیران اولین مسئله در تحقق عدالت هستند، کارآمدی یکی از شئوناتی است که در تحقق عدالت موثر است، مدیران باید کسانی باشند که حس کنند بن بستی وجود ندارد، افرادی هستند که ذهن اندیشمندی داشته باشند.

وی با اشاره به ساختارها به عنوان مسئله دوم گفت: اگر ساختارها معقولانه نباشد مدیر هم عادل و هم کارآمد باشد اما عدالت محقق نخواهد شد، به طور مثال ساختار بانک‌ها، چرا که در بانک نگاه کلان وجود ندارد و نگاه جزیی نگرانه است.

امام جمعه همدان ابراز کرد: مسئله سوم قانون است، نمایندگانی که قانون‌گزاری می‌کنند باید به این مسئله توجه داشته باشند که بشر آخرالزمانی خیلی در اجبار نمی‌گنجد و اسلام از این بابت مسئله مباهات را مطرح می‌کند چراکه گاهی قوانین بسیار دست و پا گیر است و خود جزء موانع است.

نماینده ولی‌فقیه در استان با بیان اینکه فلسفه حکومت اسلامی حرکت به سمت عدالت است، گفت: عدالت جزء مفاهیم اصلی اسلام است و این رویکرد که بنای نظام مبارزه با فساد است و در پی تحقق عدالت است برای مردم امیدآفرینی کرده است.

انتهای پیام
captcha