توسعه اخلاق و معنویت از اهم برنامه‌های بسیج سازندگی است
کد خبر: 3970601
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷
مسئول بسیج سازندگی همدان:

توسعه اخلاق و معنویت از اهم برنامه‌های بسیج سازندگی است

مسئول بسیج سازندگی همدان با بیان اینکه توسعه اخلاق و معنویت از برنامه‌های بسیج سازندگی برای نیروهای انسانی خود است، از راه‌اندازی صندوق‌های قرض‌الحسنه در راستای مردمی کردن اقتصاد، خبر داد.

راه‌اندازی صندوق‌های قرض‌الحسنه؛ از اقدامات بسیج سازندگی در راستای مردمی کردن اقتصادبه گزارش ایکنا از همدان، علی قره‌باغی، مسئول بسیج سازندگی همدان، ۲۰ اردیبهشت‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: بسیج سازندگی با هدف زدودن محرومیت به‌خصوص در مناطق محروم به فرمان رهبر معظم انقلاب در 17 اردیبهشت سال ۷۹ تأسیس شد تا قدمی در پیشرفت و آبادانی همه‌جانبه کشور بردارد.

وی با اشاره به فرآیند پنج‌گانه تحقق اهداف انقلاب اسلامی، افزود: شاید مهم‌ترین بستر تحقق این تمدن نیروی انسانی و در عرصه فعالیت‌های جهادی که تنها برای رضای خدا کار می‌کند، باشد.

قره‌باغی بیان کرد: با ابتکاری که امام(ره) در دوران جنگ به خرج دادند و با پای‌ کار آوردن مردم، دفاع را مردمی کردند، فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی را در جامعه ایجاد کردند که توانستند آن هشت سال را مدیریت کنند و معادلات جنگ را بر هم بزنند. امروز این فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی نیز باید در اقتصاد و سایر مدیریت‌های علمی، اجتماعی و... وارد شود.

وی گفت: آیت‌الله شاه‌آبادی در مسئله اهمیت اخلاق در مسائل جامعه می‌گوید اخلاق مثل تار است و سایر مسائل اعم از پول، قدرت، اقتصاد، علم و... پود آن است که اگر این تار نباشد همه از هم می‌پاشد، لذا توسعه اخلاق و معنویت از برنامه‌های بسیج سازندگی برای نیروهای انسانی خود است.

مسئول بسیج سازندگی همدان با اشاره به اقدامات این واحد در سیل سال ۹۸، بیان کرد: در جریان این سیل 17 هزار و 400 واحد مسکونی در روستاها و سازه‌های ضعیف در استان مورد آسیب قرار گرفت، در این بین مسئولیت نوسازی و بازسازی ۵۰۰ واحد مسکونی برای ضعیف‌ترین اقشار جامعه که اغلب تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بودند با بسیج سازندگی بود.

قره‌باغی افزود: تا پایان سال ۹۸ تمام بازسازی‌ها و ۸۰ درصد نوسازی‌ها انجام شده بود و در نهایت در خرداد سال ۹۹ تمام واحدها تکمیل شد. پس از روستای برفیان در بین روستاهای همدان به‌عنوان سست‌ترین روستا از لحاظ ساخت‌ و ساز منازل معرفی و به این واحد جهادی سپرده‌ شد که در نهایت این روستا به طول دو کیلومتر با تمام زیرساخت‌ها و با ۴۴ خانوار جابه‌جا می‌شود.

جابه‌جایی روستای برفیان به همت بسیج سازندگی

وی در این باره توضیح داد: در اردیبهشت سال گذشته که تورم افسارگسیخته در کشور حاکم شد و با توجه به اینکه تسهیلات ما افزایش پیدا نکرده بود برای ساخت این واحدهای مسکونی با مشکلاتی مواجه شدیم اما با این حال تاکنون ۶۰ درصد ساخت واحدها انجام شده و امیدوار هستیم تا پایان شهریور جابه‌جایی این روستا به اتمام برسد.

قره‌باغی با اشاره به فعالیت‌های بسیج سازندگی در ایام شیوع کرونا اظهار کرد: گروه‌های جهادی در حوزه درمان و کمک به کادر درمانی، تغسیل و تدفین، ضدعفونی و گندزایی، کمک مؤمنانه و حمایت از خانواده‌های آسیب‌دیده ورود کردند.

وی بیان کرد: از ابتدای شیوع کرونا تا اسفند سال گذشته تعداد ۲۱۴ هزار بسته معیشتی با ارزش ریالی بیش از ۶۱ میلیارد تومان در بین نیازمندان توزیع شد، علاوه بر این از سوی ستاد اجرای فرمان امام(ره)، آستان قدس رضوی و اداره اوقاف هم در مجموع ۲۷۸ هزار بسته با ارزش ۷۸ میلیارد تومان توزیع کردند.

مسئول بسیج سازندگی همدان ادامه داد: این بسته‌ها طی ۵۷ مرحله و شامل بسته‌های لوازم‌التحریر، لوازم خانگی، البسه، مواد بهداشتی، کیف و کفش، کارت هدیه، اقلام خوراکی، پخت غذای گرم، پرداخت اجاره‌بها، قربانی، قرض‌الحسنه، پرداخت حساب دفتری افراد بی‌بضاعت، تدریس حضوری و مجازی برای دانش آموزان محروم توزیع شد.

قره‌باغی با بیان اینکه در استان یک هزار و 692 گروه جهادی شناسنامه‌دار وجود دارد، گفت: یک هزار و 300 گروه آن‌ها در حوزه کرونا فعالیت داشتند یعنی بیش از ۸۵ درصد در این مسئله ورود داشتند، ۹۶۸ گروه در عرصه بهداشت و سلامت، ۹۸۵ گروه در حوزه محرومیت‌زدایی و عمرانی، ۳۱ گروه در حوزه فرهنگی و مسائل اجتماعی، ۹۲۰ گروه در حوزه شهری و حاشیه شهر و ۷۷۲ گروه در مناطق روستایی در راستای محرومیت زدایی قدم برداشتند.

وی از تهیه جهیزه برای نوعروسان نیازمند خبر داد و گفت: ۵۰۰ سری جهیزه شامل ۱۴ قلم، ۵۰۰ سری جهیزیه شامل ۴ قلم، ۴۳ سری جهیزیه شامل ۵ قلم و ۱۸ سری جهیزیه شامل ۵ قلم به آنها اهدا شد، مجموعاً ۱۳۰۰ سری در ۱۸ ماه گذشته تاکنون توزیع شده است، در این موضوع سعی بر حفظ کرامت افراد بوده است.

قره‌باغی با بیان اینکه راه‌اندازی صندوق‌های قرض‌الحسنه یکی از اقدامات جدید بسیج سازندگی در راستای مردمی کردن اقتصاد است، گفت: با تسهیل‌گری صورت گرفته تعداد ۷۴۴ صندوق در سطح شهر همدان راه‌اندازی شد و مدیریت آن با خود مردم صورت می‌گیرد که راه‌اندازی این صندوق‌ها تا حدی از نقدینگی جلوگیری می‌کند، همچنین زمینه اشتغال چهار هزار و 300 نفر و راه‌اندازی ۲۰ صندوق با منابع خود صندوق‌ها ایجاد شد که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری این تعداد به ۲۰۰ عدد برسد.

وی با اشاره به کارکرد این صندوق‌ها، بیان کرد: این تعاونی‌ها بیشتر در حوزه صیانت از محیط زیست، جنگل‌داری، نگهداری از منابع و صیانت از آب فعالیت می‌کند.

اجرای طرح جامع «محرومیت‌زدایی مردم‌پایه»

قره‌باغی یادآور شد: یکی از اولویت‌های بسیج سازندگی در ۵ سال آینده طرح جامع «محرومیت‌زدایی مردم‌پایه» است که علاوه بر پای‌ کار بودن بسیج سازندگی، نهادهای دولتی و دستگاه‌های اجرایی با سپاه هم‌افزایی خواهند داشت.

وی ادامه داد: در کنار این محرومیت زدایی مردم حل مشکل آب روستاها و مناطق محروم شهری نیز جزء اولیویت‌های این واحد است یکی از خیرین کشوری به نام علی‌اکبر ابراهیمی، مالک پاکشوما که در حوزه ایتام و مؤسسات خیریه فعال است در حوزه آب‌رسانی نیز مجدانه در حال پیگیری مشکلات استان‌ها است، این فرد خیر نگاهش این است که هرچه اموال دارد امانت خداست و رفع مشکل آب روستاها را مأموریت خود می‌داند، از این رو مبلغ سه میلیارد تومان برای استان همدان در این راستا اختصاص داده است.

وی با اشاره به سایر اولویت‌های بسیج سازندگی در همدان گفت: در کنار مسئله آب، حوزه آب و کشاورزی دغدغه دیگری است که متناسب با جغرافیای هر منطقه باید صورت بگیرد، اولویت بعدی مسکن محرومین است، در کل کشور ۲۰۰ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد هستند که در این زمینه سپاه کل احداث ۵۰ هزار واحد را تقبل کرده است.

قره‌باغی با اشاره به سهم استان در این زمینه گفت: وضعیت همدان از میانگین کشوری در این رابطه بهتر است و تعداد 358 مسکن در سطح استان احداث می‌شود، اولویت سوم ما بازسازی جاده‌های روستایی است که باعث گران شدن محصولات آن‌ها و در اصل گران شدن تولید می‌شود.

مسئول بسیج سازندگی همدان اولویت چهارم خود را ضرورت و اقتضائات استان دانست و گفت: این ضروریات ممکن است مسائل بهداشتی در زمینه ساخت خانه بهداشت یا ساخت مراکز فرهنگی باشد.

انتهای پیام
captcha