طاهره روشنیان، مسئول جامعةالقرآن خردسالان واحد همدان، در گفتوگو با ایکنا از همدان، به راهکارهای حفظ قرآن اشاره کرد و گفت: گذراندن دوره روخوانی و تجوید برای افرادی که میخواهند حفظ قرآن را شروع کنند الزامی است، اما کسانی که شرایط لازم را برای گذراندن دوره تجوید و روخوانی ندارند میتوانند از اساتیدی همچون استاد پرهیزکار تقلید محض کنند که البته چنین کاری همت بالایی میخواهد و اغلب قرآن آموزان در این زمینه به سختی موفق میشوند.
وی با تأکید بر اینکه قرآن آموزان برای حفظ حتماً باید از کلاس استفاده کنند، افزود: استفاده از کلاس و مربی در مبحث حفظ قرآن نقش کلیدی دارد چراکه با حضور استاد برنامه منظمی برای قرآن آموزان تدوین میشود و مربی از آنها تکالیف میخواهد درحالی که اگر خود فرد بخواهد قرآن را به تنهایی در منزل حفظ کند، تکالیف خود را به روزهای آینده موکول خواهد کرد.
روشنیان با تأکید بر اینکه حفظ قرآن ارتباط مستقیمی با نظم دارد، یادآور شد: مربی برای دورههای حفظ قرآن آموزان برنامهریزی میکند و به آنها نظم میدهد، علاوه بر این با ترجمه و تفسیر آیات ذهن آنها را برای حفظ بهتر قرآن آماده میکند.
وی تأکید کرد: اگر کسی بخواهد بدون گذراندن دورههای حفظ، قرآن را حفظ کند نهایتاً تا سه یا چهار جزء میتواند پیش رود و نمیتواند تا حفظ کل قرآن پیش رود، با حضور افراد در کلاسها و استفاده از محضر استاد، امکان مباحثه آیات بین استاد و قرآن آموز فراهم شده و استاد تذکرات لازم را ارائه میکند.
مسئول جامعةالقرآن خردسالان واحد همدان، به نقش والدین در حفظ قرآن خردسالان اشاره کرد و گفت: در گروه خردسالان تقریباً میتوان گفت پنجاه درصد کار حفظ قرآن با والدین است، اگر والدین اهمیت بهسزایی برای مقوله حفظ قائل باشند روند حفظ قرآن به خوبی پیش خواهد رفت در غیر این صورت پیشرفت خوبی نخواهد داشت.
روشنیان به اهمیت حفظ قرآن پرداخت و گفت: در احادیث داریم، کسی که اندرونش چیزی از قرآن نباشد مانند خانهای ویرانه است، بزرگان و ائمه اطهار ما اغلب حافظ کل قرآن بودند.
انتهای پیام