حضور حداکثری مردم مهمترین مسئله در انتخابات است
کد خبر: 3972122
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۲
حجت‌الاسلام لکزایی:

حضور حداکثری مردم مهمترین مسئله در انتخابات است

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) و رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه حضور حداکثری مردم مهمترین مسئله در انتخابات است، گفت: یکی از مهمترین پیامدهای حضور مردم این است که دشمن از دشمنی خود مأیوس می‌شود.

ارسال/به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) و رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 27 اردیبهشت‌ماه در نشست مجازی «جایگاه رأی مردم در نظریه سیاسی رهبر معظم انقلاب اسلامی» گفت: اگر مردم به صورت حداکثری در انتخابات شرکت کنند، نشانه مردم‌سالاری دینی و رشد و شکوفایی فکری مردم و علاوه بر این، علامت استحکام نظام سیاسی است، زیرا نظامی که مردم به پای آن بایستند، مقاوم و محکم خواهد بود.

وی اضافه کرد: یکی از مهمترین پیامدهای حضور مردم این است که دشمن از دشمنی خود مأیوس می‌شود، زیرا وقتی ببیند مردم حامی نظام هستند، می‌داند نمی‌تواند توطئه‌های خود را پیاده کند، لذا حضور بالای مردم زمینه‌ساز حل مشکلات و مصونیت‌بخش کشور در برابر تهدیدات و سبب دفع آن است.

لکزایی با بیان  اینکه حضور حداکثری مردم نشانگر ولایت ایمانی و جبهه متحد امت در برابر توطئه‌های دشمنان است، تصریح کرد: حضور حداکثری باعث اعتبار و عزت نظام اسلامی در دنیا و عرصه بین‌المللی خواهد شد.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به راه‌کارهای حضور حداکثری مردم از دیدگاه مقام معظم رهبری، اظهار کرد: از دید ایشان، امیدبخشی به مردم باعث ایجاد انگیزه برای آنان است؛ رهبری به همین دلیل از سیاه‌نمایی وضع موجود به شدت پرهیز داده‌اند، زیرا وقتی مردم انگیزه خود را از دست بدهند، سطح مشارکت مردم پایین خواهد آمد.

لکزایی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند: ما مشکلاتی داریم که باید رفع شوند، اما باید این مشکلات را با نقاط مثبت کشور مقایسه کنیم. دشمنان در تبلیغات سعی می‌کنند سایه یأس و نومیدی را بر روی کشور بیندازند و آینده را تاریک نشان داده و با برجسته کردن مشکلات، ملت را نومید کنند و این نومیدی مقدمه از رونق انداختن انتخابات است، لذا ملت باید برعکس عمل کنند. 

وی با بیان اینکه مبلغان و جوانان و اندیشمندان باید به مردم امید دهند و این امید، امید واهی نیست، اضافه کرد: حضرت آقا بر نقش رسانه‌ها در ایجاد فضای رقابت سالم میان نامزدها تأکید دارند، همچنین ایشان مقابله با جنگ رسانه‌ای دشمن را مهم برشمردند، ضمن اینکه رعایت اخلاق انتخاباتی هم در فرمایشات ایشان متجلی است؛ پرهیز از نزاع‌های فردی و جناحی، رعایت امانت و شفافیت و صداقت و اطمینان‌بخشی هم مورد تأکید ایشان بوده و هست.

وی افزود: بحث دیگر مورد تأکید حضرت آقا، ملاحظه رویکردهای دینی و اخلاقی مردم است؛ از دید ایشان، حضور مردم در صحنه مهم است، ولی مهمتر انجام انتخابات به عنوان تکلیف دینی و وظیفه شرعی است؛ یعنی حضور در انتخابات قدم مهمی در تقویت پیوند با رهبری و ولی فقیه و هم سویی با دیگر آحاد جامعه اسلامی است. ایشان هشدار داده‌اند کسی نباید سوء استفاده و استفاده ابزاری از رأی مردم بکند.

توقعات مردم بجا و حق است

لکزایی اضافه کرد: رهبری فرمودند: مردم از اعماق وجودشان نظام اسلامی را می‌خواهند، اما توقعاتی دارند که به حق است؛ عدل و رفاه و پیشرفت در  امور زندگی و کم شدن مشکلات و شکاف طبقاتی توقعات درست و جزء تعلیمات اسلامی است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پاسخ به این سؤال که برخی رأی سفید را رافع تکلیف می‌دانند، نظر شما چیست؟ افزود: آن چیزی که مورد تأکید رهبری است، حضور حداکثری مردم در انتخابات است، حتی اگر منجر به انتخاب اصلح هم نشود. این حضور مهم است، اما باز هیچکس توصیه نمی‌کند رأی سفید بدهند.

وی تأکید کرد: البته امر اگر دایر میان عدم شرکت در انتخابات و رأی سفید شود، حضور در انتخابات ترجیح دارد، گرچه توصیه ما این است که با مشورت با افراد امین و صالح، به فرد خاصی رأی داده شود. 

استاد حوزه و دانشگاه گفت: نخبگان، مسئولان، رسانه‌ها و ائمه جمعه هر کدام وظایفی دارند؛ نامزدها و صدا و سیما وظایفی دارند که عمدتاً معطوف به جنبه‌های داخلی است و باید سبب بصیرت‌افزایی و آگاهی‌بخشی شود و در بعد خارجی هم شناخت توطئه‌های دشمن و پاسخ به آنها جزء وظایف این گروه‌ها است.

لکزایی اضافه کرد: در دنیایی زندگی می‌کنیم که هرکسی بخواهد عزیز و مستقل باشد، دشمن در برابر او می‌ایستد و آن کشور را دچار مشکل می‌کند، ولی همانطور که نصرت الهی در صدر اسلام به مسلمین رسید و در 4 دهه انقلاب به کمک ما آمده است، امروز هم یاری‌رسان ما خواهد بود.

وی در پاسخ به پرسشی که بین درس خواندن و تبلیغ برای حضور مردم در انتخابات از طریق تولید محتوا در فضای مجازی کدام اولویت دارد، تأکید کرد: باید سعی کنیم بین وظایف خود تعارض ایجاد نکنیم؛ اینکه به بهانه تولید محتوای رسانه‌ای برای جذب افراد به انتخابات درس را کنار نگذاریم و باید میان مسئولیت‌های اجتماعی و فردی جمع کنیم. 

انتهای پیام
captcha