«اینفودمیک»؛ پویشی برای ارتباط دانشجوبان با جامعه در پاندمی کرونا
کد خبر: 3972352
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۵

«اینفودمیک»؛ پویشی برای ارتباط دانشجوبان با جامعه در پاندمی کرونا

پویش ملی دانشجویی «اینفودمیک» با محوریت بیماری کووید19 از سوی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی و جمعیت هلال احمر کشور برگزار می شود و دبیرخانه این پویش در سازمان دانشجویان معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان گیلان است.

به گزارش ایکنا از گیلان، سیده فاطمه شفیعی، سرپرست معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان امروز، 28 اردیبهشت در پیش نشست علمی - اجرایی پویش ملی دانشجویی «اینفودمیک»، با اشاره به اهداف برگزاری پویش ملی مذکور، اظهار کرد: از یک سو لازم است دانشجو قابلیت‌ها و توانمندی‌های خود را درخصوص حل مسائل و مشکلات موجود به ساختار مدیریتی کشور اثبات کند و نشان دهد که می‌تواند بخشی از فرایند حل مسئله باشد. بی تردید از رهگذر این اثبات است که اعتماد متقابل به وجود می‌آید.

وی اعتماد اجتماعی را زمینه ساز سرمایه عظیم اجتماعی در کشور دانست که سرعت حل مسائل را دوچندان می‌کند و افزود: همچنین ضرورت دارد دانشجویان آگاهی درستی از شرایط و اولویت های کشور و جهان و نیز تحلیل دقیقی از پدیده‌ها و روابط بین آنها داشته باشند و سیستم اثرگذاری عناصر پیرامونی را به خوبی بشناسد.

سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی گیلان ادامه داد: دانشجو اگر بخواهد به نوعی نقش رابط بین مردم و مسئولان را ایفا کند به آگاهی از شرایط روز کشور و فهم دقیق آنها نیاز دارد؛ این در حالی است که پرسشگری و مطالبه گری توام با غرض ورزی و بدون پشتوانه علمی و مطالعاتی نه تنها مشکلی را حل نمی کند، بلکه چه بسا خود ایجادکننده مشکلاتی پیچیده تر شود.

شفیعی، با بیان اینکه دانشجو باید فاصله خود را با مردم و مسئولان کم کند، گفت: دانشجویان در فرایند این ارتباط تنگاتنگ با بدنه جامعه می توانند نیازهای حال و آینده کشور را بشناسد و راهکارهای عملیاتی برای آنها ارائه دهند.

فرزین باقری، دبیر اجرایی پویش ملی دانشجویی «اینفودمیک» نیز در ادامه، به بررسی ضرورت راه اندازی این پویش دانشجویی با محوریت بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: باید اقدام به پایش و فیلتر اطلاعات نادرست پیرامون بیماری کرونا و پروتکل های بهداشتی و واکسن‌های داخلی و خارجی و... کنیم.

وی با بیان اینک پویش «اینفودمیک» می‌تواند در تمامی مسائل و مشکلات پیش روی کشور و جهان کمک کننده باشد، متذکر شد: در بحران ها باید اطلاعات درست را در اختیار مردم قرار دهیم لذا از دانشجویان سراسر کشور دعوت می کنیم تا با پیوستن به این پویش تاثیرگذار، ایده‌های خلاقانه خود را با محوریت پاندمی کرونا به دبیرخانه ارسال کنند.

دبیر اجرایی پویش «اینفودمیک»، هدف از اجرای این رویداد دانشجویی را جمع کردن دانشجویان تمامی رشته ها و مقاطع تحصیلی در کنار هم دانست و عنوان کرد: می خواهیم براساس دیدگاه های تخصصی هر یک از این دانشجویان، مطالب درست و مرتبط با یک بیماری همه گیر مانند کووید19 که به همه عرصه های اجتماعی و اقتصادی و بهداشتی و روانی آسیب وارد کرده را به شیوه خلاقانه تنظیم و به مخاطبان منتقل کنیم.

باقری، با بیان اینکه شیوع بیماری های پاندمیک همچون کرونا در آینده دور از انتظار نیست، خاطرنشان کرد: باید آمادگی لازم را برای بحران های بهداشتی پیش رو کسب کنیم.

وی از دانشجویان علاقمند خواست ایده های خلاقانه خود با موضوع تصورات غلط درباره کرونا را به دبیرخانه پویش ارسال کنند و یادآور شد: استفاده از قالب های خلاقانه مانند اینفوگرافی، پوستر و پادکست مد نظر قرار گیرد.

دکتر حمیدرضا سموری، مدیرگروه مدیریت و حسابداری موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی رشت نیز، با اشاره به اهمیت آموزش و کسب و کار آنلاین به ویژه در ایام پاندمی کرونا، اظهار کرد: پویش «اینفودمیک» کاری ارزشمند، اما سخت است، زیرا به بازگو کردن حقایق علمی و مستند درباره کووید19 می پردازد.

الهام میرزاکاظمی، مدیرگروه مهندسی برق و کامپیوتر موسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی رشت نیز در این نشست، به نقش شبکه‌های اجتماعی، هوش مصنوعی و پهبادهای کمک‌رسان طی شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: از دانشجویان با استعداد و علاقمند در زمینه برنامه نویسی و هوش مصنوعی دعوت می شود تا با حضور در پویش «اینفودمیک» به مردم جامعه کمک کنند.

به گزارش ایکنا، پویش ملی دانشجویی «اینفودمیک» از سوی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی و جمعیت هلال احمر کشور برگزار می شود و دبیرخانه این پویش در سازمان دانشجویان معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان گیلان است.

تمامی دانشجویان می‌توانند حداکثر تا اول خرداد 1400 ایده های خلاقانه خود را در قالب اینفوگرافی، موشن‌گرافی، پوستر و... با موضوع «چگونه مردم را با کرونا بیشتر آشنا کنیم و تصورات غلط درباره کرونا را از بین ببریم؟» به دبیرخانه این پویش ارسال کنند.

ایده ها باید حداکثر در ۳۰۰ کلمه و با محوریت عمومی، اهدای خون، هلال احمر، واکسن داخلی، کمک به هم نوعان، روانشناختی و اجتماعی بیان شود.

دانشجویان سراسر کشور می‌توانند آثار خود را از طریق ایمیل cul.gl@acecr.ac ارسال و جهت عضویت در سایت شهر دانشجو به آدرس «studentcity.ir» مراجعه و جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09367991421 تماس حاصل کنند.

انتهای پیام
captcha