مورخ یهودی: اسرائیل جنایتکار است، اما خود را قربانی جلوه می‌دهد
کد خبر: 3972365
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۵

مورخ یهودی: اسرائیل جنایتکار است، اما خود را قربانی جلوه می‌دهد

استاد یهودی تاریخ دانشگاه مونترال کانادا گفت که رژیم اسرائیل در جنگ اخیر، یک جنایتکار است، اما خود را قربانی جلوه می‌دهد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روسیاالیوم، یاکوف ربکین (Yakof Rabkin) استاد تاریخ دانشگاه مونترال کانادا خطاب به مسئولان رژیم صهیونیستی گفت دست از مظلوم‌نمایی بردارید. شما قربانی نیستید، بلکه جنایتکار هستید.

وی ادامه داد: حملات اسرائیل علیه فلسطینی‌ها در عرصه بین‌المللی نادیده گرفته می‌شود و روی حق اسرائیل در دفاع از خود تمرکز شده است.

ربکین  با بیان اینکه مطمئناً باید فلسطینی‌ها  هم حق دفاع از خودشان را داشته باشند، اما آنها ابزار کافی را ندارند، ادامه داد: اکنون طرف قدرتمند در اینجا باید کاری انجام دهد. به فلسطینی‌ها نیز می‌گویم که حق دفاع از خود را دارند و اسرائیل باید در اماکن تحت کنترل خود، تابع قوانین و معیارهای بین‌المللی باشد.

استاد تاریخ دانشگاه مونترال کانادا با ارزیابی دلایل تنش روزافزون و حملات اسرائیل بویژه در قدس و غزه گفت: تنش اخیر در واقع تکرار بسیاری از حوادث اندوه‌بار در تاریخ اسرائیل و فلسطین است، زیرا فشار بر فلسطینی‌های آواره از اراضی اشغالی یا کسانی که در اراضی اشغالی سال ۱۹۴۷- ۱۹۴۹ میلادی ساکن هستند، دهه‌هاست ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: حوادثی که بیست سال پیش آغاز شد، یعنی جایی که آریل شارون به صورت تحریک‌آمیز به مسجد الاقصی رفت، در چنین مواردی اوضاع را متشنج کرد.

وی درباره اینکه آیا حملات اخیر اسراییل به غیرنظامیان جنایت جنگی است، گفت: من کارشناس حقوق بین‌الملل نیستم. اما می‌توانم بگویم که آنجا یک ماشین نظامی بسیار پیچیده به غیرنظامیان حمله می‌کند. به اعتقاد من برخی از کارهای اسرائیل را می‌توان جنایت جنگی برشمرد، اما من در این جایگاه، وکیل نیستم که اسرائیل را به نژادپرستی یا ارتکاب جرایم جنگی توصیف کنم. 

انتهای پیام
captcha