رهروان خمینی کبیر(ره) یک روز هم شکست نخورده‌اند/ رسانه‌ها از حوادث سبقت بگیرند + فیلم
کد خبر: 3974994
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱
کارشناس رسانه در لبنان:

رهروان خمینی کبیر(ره) یک روز هم شکست نخورده‌اند/ رسانه‌ها از حوادث سبقت بگیرند + فیلم

علاء قبیسی، کارشناس برجسته رسانه در لبنان تصریح کرد: از زمان انقلاب امام خمینی(ره) در ایران ما یک شکست را هم ثبت نکرده‌ایم. یعنی مقاومت در میدان‌ها و کشورهای متعدد پیروزی کسب کرده است و رهروان خمینی کبیر یک روز هم شکست نخورده‌اند.

رهروان خمینی کبیر(ره) یک روز هم شکست نخورده‌اند/ رسانه‌ها از حوادث سبقت بگیرند + فیلمعلاء قبیسی، کارشناس روزنامه‌نگاری دیجیتال و فعال رسانه‌ای در لبنان در گفت‌‌وگو با خبرگزاری ایکنا از نقش رسانه‌های مجازی در ثبت دستاوردهای جبهه مقاومت گفت.

او در ابتدای سخنان خود پیروزی مقاومت فلسطین را به جبهه مقاومت و حامیان آن تبریک گفت و تأکید کرد: پیروزی مقاومت فلسطین این بار از منظر جهانی نیز یک پیروزی قاطع برای فلسطینی‌ها بود و از همین رو آن را به دنیا تبریک می‌گوییم و ان‌شاء‌الله این پیروزی، آغازی بر پایان دشمن صهیونیستی باشد.

این فعال رسانه‌ای با اشاره به اینکه امروز، عرصه جدیدی برای رسانه مقاومت گشوده شده است، گفت: همیشه ما بر این تصور بودیم که رسانه‌های جهان به طور کامل بر اخبار مسلط هستند و همه امکانات را برای پوشش اخبار مقاومت در اختیار دارند؛ اما حالا ما در عرصه جدید رسانه‌ای به خصوص در موضوع فلسطین به سر می‌بریم، در زمینه رسانه‌ای نیز یک پیروزی واقعی برای مقاومت حاصل شده است.

مدیر مؤسسه رسانه‌ای لیتانی در لبنان درباره حمله هوایی رژیم صهیونیستی در جریان جنگ اخیر غزه به برجی که دفاتر خبرگزاری فرانسه، آسوشیتدپرس، الجزیره و شماری دیگر از شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌های جهانی در آنجا واقع بود، گفت: در واقع دستاوردهایی که در سطح رسانه‌ای در جریان نبرد سیف القدس به دست آمده بود، دستاوردهایی بود که حاصل زحمات کل کانال‌های خبری بود و اسرائیل از این امر عصبانی بود.

ویدئوهای مردمی در قدس رژیم صهیونیستی را در تنگنای شدید قرار داد

قبیسی افزود: چیزی که در این انتفاضه رخ داد، این بود که برای مثال محله شیخ جراح  قدس دو هفته در معرض حملات نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست قرار داشت. در اینجا خود صاحبان خانه‌ها برای دفاع در برابر حملات صهیونیست‌ها وارد عمل می‌شدند و وقتی صهیونیست‌ها با توسل به زور و خشونت و بدون هیچ حقی درصدد تصرف خانه‌هایشان برآمده بودند، این خود مردم بودند که با تلفن‌های همراه شخصی، حملات صهیونیست را ضبط می‌کردند که این در نوع خود اتفاقی عجیب و جدید برای رسانه‌ها بود و از این طریق کل رسانه‌های جهان بهتر توانستند با استفاده از ویدئوهای مردمی، در پوشش حوادث شیخ جراح شریک شوند و این قضیه را برجسته کنند که در نهایت، این امر موجب شد رژیم و جامعه رژیم صهیونیستی در این قضیه در تنگنای شدیدی قرار گیرد، زیرا می‌بایست پاسخ می‌داد که در این محله کوچک چه اتفاقی دارد می‌افتد و چرا مردم به زور از خانه‌هایشان بیرون رانده می‌شوند.

این فعال لبنانی با اشاره به اینکه بازتاب خوب تحولات شیخ جراح در سطح جهان خود توجیه و دلیل خوبی برای پاسخ مقاومت به این تجاوزات رژیم صهیونیستی بوده است، گفت: همه رسانه‌هایی که در امر پوشش خوب تحولات قبل و حین جنگ شریک بودند، هدف اسرائیل قرار گرفتند و از همین رو اسرائیل در جریان تجاوز اخیر علیه غزه از طریق تماس تلفنی اعلام کرد که می‌خواهد برجی را که همه دفاتر رسانه‌ای در آنجا قرار دارد، هدف بگیرد، چون نمی‌خواست که دنیا بفهمد چه اتفاقی در غزه رخ داده است؛ اما رسانه‌ها فقط این‌ها نبودند و هر تلفن همراه شخصی در پوشش و نقل اخبار به همه دنیا و به هر زبانی شریک بود.

جمعه// رهروان خمینی کبیر یک روز هم شکست نخورده‌اند/ رسانه‌ها از حوادث سبقت بگیرند

او درباره نقش رسانه‌های مجازی فلسطینی‌ها در پوشش اخبار تحولات فلسطین گفت: از زمان جنگ 51 روزه رژیم صهیونیستی علیه غزه(در تیر ماه 1393) ما شاهد حساب‌های کاربری شخصی در توئیتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی بودیم که تا حد زیادی در پوشش اخبار سهیم بودند و اهمیت آنها کم‌تر از آژانس‌های خبری جهانی نبود.

قبیسی گفت: در آن نبرد حتی افراد زیر 20 سال اتفاقات جنگ غزه را به شکل تفصیلی و لحظه به لحظه به جهان منتقل می‌کردند و امروز با گذشت چند سال از آن جنگ و با گذشت 10 سال از وجود رسانه‌های اجتماعی در نزد مردم، حتی بچه‌ها هم می‌دانند چگونه از شبکه‌های اجتماعی استفاده کند.

او ادامه داد: از همین رو در هر اتفاقی مردم اول سعی می‌کنند آن حادثه را ثبت کنند و اگر به شکل صوت و تصویر و اتفاق برجسته و مهمی باشد آن را به کسانی که می‌شناسند، ارسال می‌کنند و بدین ترتیب آن ویدئو دست به دست در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخد.

قبیسی که فیلم‌های مستندی را نیز در لبنان کارگردانی کرده است، تصریح کرد: امروز در سایه گستردگی  فعالیت شبکه‌های اجتماعی در نزد عامه مردم و با توجه به اینکه امروز در دست هر کسی یک تلفن همراه هوشمند یافت می‌شود، حوادث غزه توسط خود مردم پوشش داده می‌شود، از لحظات پرتاب راکت تا لحظات اصابت راکت به هر نقطه‌ای در سرزمین‌های اشغالی را همین تلفن‌های همراه ثبت کردند.

وی افزود: امروز ساده‌ترین شخص با در دست داشتن یک تلفن همراه می‌تواند یک خبرنگار واقعی از تحولات میدانی شود و شاید بتوان گفت با فراهم شدن این امکانات در این حالت بهتر و راحت‌تر می‌توان کار کرد.

نخستین پیروزی روایتگری مظلومیت فلسطین بر بیست سال دروغ‌پردازی رسانه‌های صهیونیستی

این کارشناس، بُعد دیگر قضیه پوشش تحولات مربوط به جنگ غزه را در روایتگری مظلومیت ملت فلسطین و تجاوزگری دشمن صهیونیستی دانست و گفت: جنگ غزه حکایت مهمی است که حاوی عناصری مهم برای روایت جهانی است و این بار دنیا این داستان را پذیرفت و پس از بیست سال سیطره داستان‌پردازی صهیونیست‌ها بر رسانه‌های جهانی، رسانه‌های مجازی و همچنین رسانه‌های جهانی که توان خلق روایتی متفاوت را نداشتند، امروز برای نخستین بار شاهد بهره‌مندی ممتاز و جالب جامعه مقاومت غزه از رسانه‌های مجازی در حجم گسترده بودیم که لحظه به لحظه داستان واقعی آنچه را در فلسطین رخ می‌دهد، برای جامعه جهانی مخابره کردند.

قبیسی افزود: در اینجا لازم است که تشکر کنیم از هر فردی که این را تکلیف خود دانست که بنویسد، گزارش دهد و تصویربرداری کند تا به جهان روایت کند که چه در فلسطین در حال رخ دادن است و از این طریق روایت‌های انحرافی و دروغین بوق‌های رسانه‌ای صهیونیستی در جهان را اصلاح و آنها را رسوا کند.

این کارشناس رسانه درباره عملکرد رسانه‌های دشمن در پوشش اخبار گفت: در اسرائیل هم رسانه‌ها تحت کنترل هستند و رژیم و کابینه نظامی و امنیتی رژیم اسرائیل بر رسانه‌های داخل تسلط دارند و آنها را خیلی اوقات وادار به سانسور رسانه‌ای می‌کنند؛ اما در شرایط فعلی که رژیم اسرائیل نیز به دلیل اختلافات داخلی ضعیف شده، تسلط آن بر رسانه‌ها نیز بالطبع ضعیف شده است؛ از همین رو یک مدیریت مرکزی برای رسانه‌های مختلف اسرائیل وجود ندارد.

قبیسی افزود: مسئله دیگر اینکه در اسرائیل با بزرگ شدن تهدیدها، افکار متعددی در داخل این رژیم مطرح می‌شود، زیرا به دنبال شکست حمله علیه سوریه و شکست آمریکا و داعش در عراق، محور صهیونیستی با تسلط محور مقاومت بر این کشورها روبه رو شده است و در یمن نیز محور صهیونیستی شکست خورده و امروز موشک‌های دوربرد یمنی‌ها دورترین نقطه در اسرائیل را نشانه رفته است و امروز اسرائیل از همه طرف‌ها با تهدید روبه‌رو ست، به خصوص از سه چهار سال پیش که داعش شکست خورد و آخرین نقشه برای منطقه به شکست انجامید.

او افزود: از همین رو می‌بینیم که امروز در لبنان، سوریه، عراق، یمن و ایران و سرزمین‌های فلسطینی تهدیدهایی برای اسرائیل وجود دارد، یعنی اسرائیل در برابر واقعیت‌هایی جدید قرار گرفته است که این قضیه بر گفتمان آن برای توجیه اتفاقات تأثیر گذاشته است؛ از همین رو طرف‌های حکومتی در اسرائیل دارای دیدگاه‌های مختلفی درباره مدیریت این مسائل منطقه‌ای هستند و در تجاوز جدید رژیم صهیونیستی به غزه نیز این رژیم خود با شرایط تازه‌ای روبه‌رو بود و آن آشفتگی و بی‌نظمی در مدیریت رسانه‌ها بود.

این کارشناس لبنانی تصریح کرد: در سطح میدانی نیز مردم ساکن سرزمین‌های اشغالی نیز از شبکه‌های اجتماعی و تلفن‌های همراه برخوردارند و آنها نیز در پوشش اخبار میدانی سهیم بودند؛ لذا امروز مخاطبان در سراسر جهان که تا پیش از این، محدود به استفاده از رسانه‌های صهیونیستی و آمریکایی بوده‌اند برای مطلع شدن از تحولات روز جهان تنها آژانس‌های خبری رسمی دنیا را دنبال نمی‌کنند؛ بلکه حساب‌های کاربری افراد برجسته در شبکه‌های اجتماعی را نیز پیگیر می‌شوند.

او ادامه داد: از همین رو می‌بینیم که هزاران نویسنده و توئیت‌نویس و حتی شخصیت‌هایی که هیچ نقش رسانه‌ای نداشته‌اند درباره جنگ غزه نوشتند و محتوا تولید کردند. شاید خیلی‌ها حتی از صفحه خود در شبکه‌های اجتماعی برای کار تجاری استفاده می‌کنند؛ اما نتوانستند در قبال تحولات غزه سکوت اختیار کنند.

قبیسی گفت: جامعه اسرائیلی نیز خود در انتقال روایت واقعی از تحولات فلسطین نیز سهیم بود و در داخل اسرائیل نیز دیدگاه‌ها درباره مقاومت مختلف بوده است و برخی به سود مقاومت نظر می‌دهند.

این کارشناس درباره نقش رسانه‌ها در انعکاس دستاوردهای مقاومت به خصوص در کشورهای حامی مقاومت گفت: به طور کلی در خصوص اطلاع‌رسانی در سطح جهان، رسانه‌های شخصی  و شبکه‌های اجتماعی به نسبت رسانه‌های رسمی به واقعیت نزدیک‌ترند و برای مثال در یک حادثه، یکصد یا دویست نفر همزمان می‌توانند نقش خبرنگار را ایفا کنند، حادثه را ثبت و از طریق صفحه‌های کاربری خود به سرعت مخابره کنند.

این فعال رسانه‌ای افزود: در غزه رسانه مقاومت برای پوشش اخبار میدانی و ارسال تیم‌های تخصصی خود با دشواری‌هایی روبه‌رو است کما اینکه این قضیه درباره لبنان، سوریه و عراق هم صدق می‌کند که نمی‌توانند از نزدیک، حوادث را مخابره کنند؛ اما در سطح مردمی کار پوشش اخبار میدانی بهتر پیش رفته است و در واقع مردم به صاحبان تریبون‌های واقعی و خبرنگارانی واقعی تبدیل شده‌اند که رسانه‌های مقاومت را به شکل خوبی با محتوا و اخبار تغذیه می‌کنند.

کارشناس لبنانی گفت: خبرگزاری‌ها و شبکه‌های تلویزیونی، رسانه‌های بزرگی هستند که کار آنها به راحتی کار یک فرد موبایل به دست نیست و از همین رو مخابره اخبار توسط آنها به راحتی کار یک فرد نیست لذا مردم از رسانه‌ها در تولید خبر و رسیدن به منطقه خبر و مخابره آن سبقت گرفته‌اند و شبکه‌های اجتماعی سریع‌تر از شبکه‌های تلویزیونی اخبار را مخابره می‌کنند.

قبیسی با اشاره به اینکه سرعت انتقال اخبار هم توسط شبکه‌های خبری متفاوت است، گفت: برخی رسانه‌ها، امکاناتشان بیشتر است یا به محل حادثه نزدیک‌ترند و از همین رو اخبار را سریعتر مخابره می‌کنند و بالعکس برخی دیرتر مخابره می‌کنند؛ اما به طور کل مردم در میدان از رسانه‌های رسمی در تولید خبر سبقت می‌گیرند.

این کارشناس افزود: رسانه‌های مقاومت هم به خوبی اخبار را پوشش می‌دهند؛ اما برای مثال در زمان‌هایی که روند تحولات به سرعت در حال تغییر است، ممکن است یک مصاحبه توسط یک رسانه تولید شده باشد؛ اما فرصت انتشار آن هم پیدا نشود یعنی زمان فرصت انتشار آن هم از دست رفته باشد.

قبیسی درباره نقش رسانه‌ها در خصوص اطلاع‌رسانی درباره دستاوردهای جبهه مقاومت گفت: امروز بخش زیادی از رسانه‌ها کار خود را بعد از حاثه آغاز می‌کنند در حالی که خیلی از اتفاقات دیگر پس از وقوع آن نیازی به پرداختن به آن نیست. رسانه‌های جبهه‌های مقاومت چندین دهه است که در زمینه دفاع از مقاومت فلسطین و به طور کلی جبهه مقاومت فعال هستند و سعی می‌کنند فرهنگ و آگاهی مردم را نسبت به مقاومت بالا ببرند؛ اما ممکن است برخی از مطالب خود را دیر منتشر کنند لذا باید در مخابره کردن اخبار پیشی بگیرند.

این فعال رسانه تصریح کرد: در طول هفتاد سالی که از تأسیس رژیم صهیونیستی و جنایات آن علیه فلسطینیان می‌گذرد، رسانه‌های جهانی در طول سالیان مدید توانسته‌اند افکار و عقایدی را علیه فلسطین و امت اسلامی در اذهان عمومی جهان تثبیت کنند که با واقعیت مغایر است و شامل تولیدات تلویزیونی، سینمایی، خبری و غیره است و از این طریق پروپاگاندای رسانه‌ای و تبلیغات سیاسی بزرگی در داخل جامعه عربی و جهانی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: امروز جامعه ما این سؤال را دارد که حال و آینده و امکانات جبهه مقاومت چگونه است و اصلاً چرا از آرمان فلسطین دفاع می‌کنیم و در این خصوص ما به ابداعات جدید نیاز داریم. مصاحبه با کارشناسان سیاسی که از مسئله فلسطین دفاع می‌کنند هزاران بار در طول چندین دهه تکرار شده است. ما نیاز داریم گامی به جلو برداریم باید افکار عمومی را بسازیم.

این کارشناس گفت: تا قبل از جنگ اخیر غزه خیلی‌ها مسئله فلسطین را دیگر فراموش کرده بودند و یا حتی آنها را انکار می‌کردند؛ اما همین قضیه لجاجت اسرائیل در اشغال سرزمین‌های فلسطینی و پاسخ محکم مقاومت بار دیگر برای افکار عمومی مسئله فلسطین را شفاف‌تر کرد.

وی با تأکید بر اینکه وظیفه رسانه، ساختن افکار عمومی است، گفت: در حال حاضر حتی از بین کسانی که طرفدار جبهه مقاومت هستند، برخی از لحاظ روانی احساس شکست می‌کنند و تصور می‌کنند که مقاومت هیچ دستاوردی به دست نیاورده است.

قبیسی تأکید کرد: امروز یمن حماسی‌ترین صحنه‌های مقابله با دشمن را به تصویر کشیده و بینی دشمن را به خاک مالیده است. فلسطین دستاوردهایی به دست آورده است، لبنان در برابر دشمن صهیونیستی، پیروزی کسب کرده و سوریه با همه توان خود در برابر تروریسم و پایگاه‌های بیگانگان ایستاده است. در عراق هم همین طور و ایران هم که کسی به خودش جرئت تجاوز به وجبی از خاک آن را نداده است.

رسانه‌ها از حوادث سبقت بگیرند

این کارشناس لبنانی گفت: ما در برابر این سطح از دستاوردها هستیم در حالی که برخی طرفداران مقاومت هنوز احساس شکست و نومیدی می‌کنند. ما باید در رسانه‌ها این موضع را اصلاح کنیم. رسانه‌ها باید قبل از اینکه دستاوردها محقق شوند، افکار عمومی را این گونه پرورش دهند که پیروزی به دست خواهد آمد، یعنی از حوادث سبقت بگیرند و اعلام کنند که از بیست سال پیش جبهه مقاومت همواره پیروز بوده است. از زمان انقلاب امام خمینی(ره) در ایران ما یک شکست را هم ثبت نکرده‌ایم. یعنی مقاومت در میدان‌ها و کشورهای متعدد پیروزی کسب کرده است و مردان خمینی یک روز هم شکست نخورده‌اند.

خون حاج قاسم در مسجدالاقصی به ثمر نشست

وی با سپاس از درگاه الهی برای قرار گرفتن جبهه مقاومت در شرایطی عالی و ممتاز گفت: هر روز هم که می‌گذرد شرایط جبهه مقاومت بهتر خواهد شد. شاید خیلی‌ها با توجه به شدت ظلمی که به فلسطینی‌ها می‌شود، نسبت به آنها ناامید بودند؛ اما خون حاج قاسم و ده‌ها شهید مقاومت و حاج عماد مغنیه و شهدای فلسطین، سوریه، عراق، یمن و ایران امروز در مسجدالاقصی به ثمر نشست و جوانان فلسطینی با تکبیر وارد مسجدالاقصی می‌شوند اگرچه از اینکه به تنهایی وارد مسجدالاقصی می‌شوند، ناراحتند؛ اما ان‌شاءالله با ریشه‌کن شدن غده سرطانی رژیم صهیونیستی مسلمانان از  هر کجا تکبیرگویان به سمت مسجدالاقصی عزیمت خواهند کرد و ان‌شاءالله با ظهور حضرت مهدی(عج) همگی در کنار یکدیگر در این مکان مقدس نماز می‌گزاریم.

قبیسی گفت: امروز ما در برابر وضعیت جدیدی قرار داریم. در عرصه جهانی شاهد شکست‌هایی هستیم که برای اولین بار صورت گرفته است. کشوری که می‌خواست قلب جهان اسلام را تهدید کند و قلب جهان یعنی ایران و تهران را با جنگ، موشک و ضربه به قدرت هسته‌ای مسالمت‌آمیز و قدرت موشکی آن تهدید کند، در رؤیای خود باقی ماند و نتوانست آن را عملی کند.

وی افزود: امروز رژیم صهیونیستی از طرف منطقه‌ای با جغرافیای کوچک که در تنگ‌ترین حلقه محاصره قرار دارد، هدف حملات هزاران موشک قرار می‌گیرد و غزه خطر و تهدیدی بزرگ برای رژیمی است که در منطقه ساخته شده است.

قبیسی تأکید کرد: از همین رو خطاب به ساکنان سرزمین‌های اشغالی می‌گوییم در برابر حکومتتان بایستید که وقتی نتوانست در برابر رزمندگان کوچک‌ترین منطقه جهان بایستد، چگونه می‌تواند به خودش اجازه دهد ایران را تهدید کند و از حمله به ایران حرف بزند.

امام خامنه‌ای تمدن جهانی جدید را رهبری می‌کند

این کارشناس لبنانی گفت: امروز امام خامنه‌ای جامعه‌ای جهانی و تمدن جهانی جدیدی را رهبری می‌کند که هدف آن مبارزه با سرکوب و نابودی تمدن، کشتار کودکان، زورگویی و گردن‌کشی قدرت‌های استکباری است. خانواده محمد الضیف، فرمانده مقاومت در فلسطین را کشتند؛ اما نتوانستند او را ترور کنند. این مدل دشمن را به زودی از روی زمین محو خواهیم کرد و ایران این نبرد را رهبری خواهد کرد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در تازه‌ترین نطق خود از همبستگی جبهه مقاومت و کمک آنها به یکدیگر سخن گفتند و در این قضیه اسرار جدیدی برای نبرد آتی است. امروز غزه در کنار کرانه باختری و کرانه باختری در کنار غزه است. به‌زودی سوریه هم در کنار فلسطین خواهد بود و لبنان، ایران و عراق در نبردی واحد قرار خواهند گرفت، وقتی که دامنه این نبرد و تهدید علیه اسرائیل گسترش یابد و آن زمان هزاران رزمنده از سراسر جهان را خواهیم یافت، کسانی که سال‌‌های مدیدی منتظر ماندند تا برای تحقق هدفی بزرگ گرد هم آیند.

قبیسی در پایان گفت: خداوند جمهوری اسلامی و در رأس آن امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی را حفظ کند که تلاش‌های وافر و خستگی‌ناپذیری را برای ارتقا و توسعه تمدن اسلامی به کار بستند، تمدنی که ایده جدیدی را در منطقه مطرح کرد؛ ایده‌ای که امام خمینی(ره) بنیانگذار آن بود و ما حالا به دنباله‌روی از آن احساس افتخار و عزت می‌کنیم و زیبایی حرکت در این مسیر  هدر نخواهد رفت. امروز در غزه شاهد این زیبایی بودیم و قبلاً هم در سوریه، عراق و لبنان شاهد بودیم. خداوند همه شهدا را رحمت و مجروحین را شفای عاجل عنایت کند.

گفت‌وگو: اشرف بصیری

انتهای پیام
captcha